Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glaset glider eller man fÃ¥r adrig vara glad...  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Glaset glider eller man får adrig vara glad...
« skrivet: 23 oktober 2018, 11:24:10 »
Var uppe pÃ¥ taket i  annat ärende och hittar detta  : ett stort härdat glas som täcker solpanelen ifrÃ¥n Hewalex har glidit iväg.. Dvs solfÃ¥ngaren fungerar just nu som vattenbehÃ¥llare för regnvatten ifrÃ¥n taket ovan.. Sannolikt kan detta ha hänt i somras med de höga temp vi hade dÃ¥  Den var limmad vad jag vet. SolfÃ¥ngaren kan ha blivit rejält varm 140 C kanske.  Akut Ã¥tgärd blir att täcka hÃ¥let. Laga fÃ¥r anstÃ¥ tills sommaren. Vill helst slippa riva taket. Jag Ã¥ härdade glas brukar inte gÃ¥ sÃ¥ bra ihop ...
« Senast ändrad: 23 oktober 2018, 14:55:13 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Glaset glider eller man får adrig vara glad...
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2018, 13:51:25 »
Det borde väl gå reklamera om de är någorlunda nya, det bör finnas många tak i världen som kan bli varmare än de på våra breddgrader kan man tycka?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Glaset glider eller man får adrig vara glad...
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2018, 14:58:13 »
Jag har hört av mig tillverkaren som har 10 Ã¥rs garanti - den här solfÃ¥ngaren är 11.... sÃ¥ vi fÃ¥r se .  Samlas det vatten i den sÃ¥ lär den ju frysa sönder.  det är mycke nu- Vp gÃ¥r heller inte sÃ¥ bra.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!