Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minske lydstøy/vibrasjoner  (läst 1645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Minske lydstøy/vibrasjoner
« skrivet: 17 november 2007, 00:30:50 »
Har blitt meg fortalt at man kan minske lydstøyen/vibrasjonene når man monterer pumpa på en trevegg med å skru en tykk treplanke på veggen, for deretter å feste selve stativet til pumpe på den. Noen som har erfaringer med dette?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #1 skrivet: 17 november 2007, 02:25:47 »
Hej

Troligvis hjälper det lite men det är nog för lite men beror på hur mycket ljud du har.

Ljud är rörelser, mekaniska sådana.
Om du har ljud i konsolen och skruvar den mot en planka som är skruvad mot väggen så kommer ljudet att fortplanta sig in i väggen ganska bra.

För att förhindra ljud att fortplanta sig behöver du nått som är flexibelt/mjukt så att den kraft som appliseras på ena sidan inte kan förmå att förflytta det som sitter på andra sidan.
Du kan prova detta, lägg en planka mot väggen och låt någon lyssna med örat mot väggen när du försiktigt knackar på plankan, sen kan du ta nått mjukt istället för plankan och göra samma sak så märker du en stor skillnad.
Så du behöver nått mjukt att sätta mellan plankan och väggen, s.k vibbrationsdämpare.
Nu brukar det ju sitta vibbrtionsdämpare mellan pumpen och konsolerna men problemet med det är att konsolerna väger så lite att vibbrationerna på pumpen kommer att lyckas transportera rörelsera genom vibbrationsdämparna.
Vad man då skulle kunna göra är att sätta något riktigt tungt på konsolsidan av vibbrationsdämparna så att rörelsera inte orkar igenom gummit.

MVH
messer

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #2 skrivet: 17 november 2007, 11:30:35 »
Hej

Troligvis hjälper det lite men det är nog för lite men beror på hur mycket ljud du har.

Ljud är rörelser, mekaniska sådana.
Om du har ljud i konsolen och skruvar den mot en planka som är skruvad mot väggen så kommer ljudet att fortplanta sig in i väggen ganska bra.

För att förhindra ljud att fortplanta sig behöver du nått som är flexibelt/mjukt så att den kraft som appliseras på ena sidan inte kan förmå att förflytta det som sitter på andra sidan.
Du kan prova detta, lägg en planka mot väggen och låt någon lyssna med örat mot väggen när du försiktigt knackar på plankan, sen kan du ta nått mjukt istället för plankan och göra samma sak så märker du en stor skillnad.
Så du behöver nått mjukt att sätta mellan plankan och väggen, s.k vibbrationsdämpare.
Nu brukar det ju sitta vibbrtionsdämpare mellan pumpen och konsolerna men problemet med det är att konsolerna väger så lite att vibbrationerna på pumpen kommer att lyckas transportera rörelsera genom vibbrationsdämparna.
Vad man då skulle kunna göra är att sätta något riktigt tungt på konsolsidan av vibbrationsdämparna så att rörelsera inte orkar igenom gummit.

MVH
messer


Takk for svar!  Thumbsup

Har jeg forstÃ¥tt det rett at hvis jeg legger noe tungt og mykt mellom utedelen og vibrasjonsdemperne, deretter kommer konsollen (det er det stativet som pumpa stÃ¥r pÃ¥???) og sÃ¥ en planke som konsollen skrus fast i mot veggen, sÃ¥ vil dette være med pÃ¥ Ã¥ dempe lyden/vibrasjonene? Er dÃ¥rlig bÃ¥de pÃ¥ varmepumper og svensk, sÃ¥ beklager hvis jeg misforstÃ¥r noe her...  ::) Har du noe forslag pÃ¥ hva det tunge kan være?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #3 skrivet: 17 november 2007, 20:01:27 »
Hej

Om du kan så är det bästa att sätta pumpen på ett markstativ och vibbrationsdämpare mellan pump och stativ.

Det andra jag skrev är teori och jag har inte själv provat men det skulle bli följande:

På konsollen armar skulle jag sätta något tungt och mjukt, jag skulle nog prova med bly.
På blyet skulle jag fästa vibbrations-dämparna.
På vibbrations-dämparna skulle jag skruva fast värmepumpen.

En planka på väggen skulle jag vilja fästa på ett mjukt sätt men där har jag inget direkt bra förslag.

MVH
Messer

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #4 skrivet: 17 november 2007, 20:32:30 »
Vet ikke helt om jeg kan ha et markstativ... Har planlagt å plassere pumpa ved inngangspartiet mitt. Der er det en strekkmetall-trapp, og ned til bakken kan det være ca 70 - 80 cm. Går det ann å "tre" markstativet gjennom hullene på trappa, for så å "bygge opp" under trappa med murklosser som jeg har sett på bildene at noen har gjort? Altså at under trappa er det murklosser, og på murklossene står markstativet der fotene til stativet går gjennom hullene på trappa? Vanskelig å forklare.... :)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #5 skrivet: 17 november 2007, 20:51:39 »
Hej

Jag skulle ställa den på backen, markstativet alltså, det är säkert 40 cm högt så det borde inte vara ett problem.

MVH
Messer

Utloggad Kanutten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Minske lydstøy/vibrasjoner
« Svar #6 skrivet: 17 november 2007, 20:57:56 »
Hej

Jag skulle ställa den på backen, markstativet alltså, det är säkert 40 cm högt så det borde inte vara ett problem.

MVH
Messer

Problemet er at jeg får ikke plass til pumpa og markstativet under trappa siden trappa bare er 70 - 80 cm høyt....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!