Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC GSI 16 >> Varmt pÃ¥ ovanvÃ¥ning, kallt pÃ¥ delar av entreplan  (läst 324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HolDav

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som rubriken antyder har jag ca 3-4 graders skillnad mellan entreplan och ovanvåning. Bor i tvåvåningshus med källare där jag precis bytt ut mitt värmesystem från en bergvärmepump + flvp (drev ovanvåning) till en GSI 616 med extra borrhål för att driva hela kåken. Huset är från 1938 men ovanvåningen är tilbyggd och rejält mycket mer isolerad.

När jag nu kopplat ihop och driftsatt med min nya värmepump kan jag inte få det behagligt varmt på entreplan utan att det blir typ 24 grader på ovanplan. Det är framförallt mitt vardagsrum/matrum som är för kalla på entreplan där jag också misstänker att jag har för klena radiatorer. Har radiatorer på alla plan. Jag vet att man inte ska pilla på termostaten men i sovrummen har jag stängt skruvat ner termostaterna till noll för att ens kunna sova. Alla övriga radiatorer är rejält varma.

Var ska jag börja? Byta till större radiatorer på entreplan? Ska jag strypa flödet till radiatorerna i sovrumen istället för att begränsa dem med termostatreglaget?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Om det är sånadär supersmala och små radiatorer från oljepanna-tiden så kan det vara bra att byta. Kortsiktigt, använd termostaterna på ovanvåningen. Se till att inga piggar sitter fast där nere. Justera värmen på pannan tills nedervåningen känns ok.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!