Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2011, 22:09:31 »
Jag har enligt energiberäkningen 72% effekttäckningsgrad, vilket ska ge 98,5% energitäckning. Verkar stämma fint, har sen i april haft totalt 60 kWh tillskott, en knapp hundring alltså.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2011, 22:42:00 »
Jag har enligt energiberäkningen 72% effekttäckningsgrad, vilket ska ge 98,5% energitäckning. Verkar stämma fint, har sen i april haft totalt 60 kWh tillskott, en knapp hundring alltså.

Då snittar du en tia i månaden, känns inte så betungande va?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2011, 22:51:30 »
Jag har enligt energiberäkningen 72% effekttäckningsgrad, vilket ska ge 98,5% energitäckning. Verkar stämma fint, har sen i april haft totalt 60 kWh tillskott, en knapp hundring alltså.

Då snittar du en tia i månaden, känns inte så betungande va?

Nej, det känns ganska perfekt  Thumbsup Ska snart byta ut mina gamla läckande tvÃ¥glasfönster ocksÃ¥, dÃ¥ blir det väl ännu bättre, sÃ¥ förhoppningsvis kan jag göra en temperaturhöjning i källaren och ändÃ¥ ligga kvar pÃ¥ den här nivÃ¥n!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2011, 01:11:25 »
Egna beräkningar.... hmmm... kör Ni med något på nätet eller

Hur har det gått till... alltså vad har Ni kört med för program eller hur har Ni räknat.

Den prel beräkningen som hustillverkare lämnar på nya hus... hur bra är den... Jag har faktiskt efterfrågat utan Hjältevadshus/Finndomo inte beräkningar utan faktiskt förbrukning på hus de har byggt i samma region... och efter ett tag kom det fram ett hus....

Kan man inte ta reda på beräkningarna eller åtgången på de nya hus som finns någonstans eftersom de håller på och ska "bokföra" allting?

Sedan om man ska bygga garage själv med kulvert som inte hustillverkaren ska vara inblandad i för att de är så himla dyra.. Finndomo tar 315 000kr för ett dubbelgarage i södraste Stockholmsområdet ute i skogen... inkl platta men inte med isolering eller med el, vatten inkopplat... Därför vore ett bra program GULD så man inte ger mer än vad man behöver till de ändå rika elbolagen.

Ni som stödeldar för att slippa att elbolagen tar Era surt förvärvade pengar... Vad har Ni för eldstäder? Kollade in ELD Forumet men där var det mest länkar till galna gubbar pÃ¥ Youtube som använder galna livsfarliga maskiner pÃ¥ ett felaktigt sätt... 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #19 skrivet: 06 mars 2011, 12:23:46 »
Ni som stödeldar för att slippa att elbolagen tar Era surt förvärvade pengar... Vad har Ni för eldstäder? Kollade in ELD Forumet men där var det mest länkar till galna gubbar pÃ¥ Youtube som använder galna livsfarliga maskiner pÃ¥ ett felaktigt sätt... 
Menar du denna sida? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=77.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #20 skrivet: 06 mars 2011, 20:39:37 »
Om man har en VP som bara ger 100kwh spets per år - och detta under ett år när det är historiskt kallt och temperaturen legat lägre än DUT flera gånger. Då är ju frågan om pannan verkligen bara är 72%.

I mitt fall tyckte jag att det kändes som det prutades på den säkert redan prutade energideklarationen som låg som underkant.

Men vist jag förstår ju varför. Det ska vara en relativt enkel installation som följer tillverkarens rekommendationer. Och priset skall vara så lågt som möjligt.

Rubriken är ju något skruvad - det jag antar att jag egentligen ifrågasätter är att det finns så många som bara kör sitt standardrace även om kunden ber om något mer. och när man tar upp detta med säljaren blir man ibland avfärdad utan några belägg eller argument annat än att 2/3 är ju bra! Osv.

Men som sagt det är ju olika från en installatör till en annan. Och på en större ort som stockholm så gissar jag att 95% av alla villainstallationer är ej ifrågasatta standardinstallationer. Då är det också detta man får som svar. De gånger jag stött på en säljare som är kompetent och påläst så har jag ju faktiskt fått bra svar och dom har följt upp med en vettig offert. Vissa säljare har varit helt inkompetenta och inte ens känt till grundläggande fakta om deras egna maskiner. En kände inte till att dom hade möjlighet till legionella körning (gav mig i stället argument för varför man inte behövde detta lol). En annan försökte sälja in utifrån att man kunde få konverteringsbidrag även om detta är borttaget. Jag orkar inte tänka igenom alla case men det är ganska många och roliga grejer man får höra från de som ska sälja in kalaset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #21 skrivet: 06 mars 2011, 20:47:48 »
Jag ligger nog på 100% effekt täckningsgrad, med ett överdimensionerat borrhål får jag upp brinne på ca pluss 3a grader då det är som kallast, det ger pumpen bättre verkningsgrad vilket ger en bättre besparing även innan DUT och skaplig kyleffekt även på sen sommaren. Tänker man långsiktigt så snålar man inte på borrhålet.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #22 skrivet: 06 mars 2011, 21:01:32 »
hur stor VP har du cyklotron
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2011, 21:11:03 »
Tror att effekttäckningsgrad 70-75% ger god totalekonomi i de flesta installationer. Problemet är väl att det känns som att kurvan för hur mycket tillskott man behöver stiger ganska kraftigt om man hamnar på 65% istället för 70%. Tror att de flesta som dyker upp här på forumet med läskiga tillskottssiffror helt enkelt har fått en dålig installation pga att underlaget för dimensioneringen varit dåligt. Jag skulle ställa som krav på en installatör att ta reda på historisk förbrukning, vilken framledningstemp som huset kräver vid DUT samt vilka ev. ökade behov som kan uppkomma under de närmaste 10 åren - att barnen blir tonåringar, att farsan får fyrtioårskris och börjar träna varje dag, att ett rum i källaren inreds osv. Utifrån detta kan man göra en worst case scenario-siffra och dimensionera för 70-75% effekttäckning mot denna siffra. Tror att man då i de flesta fall hamnar någonstans under 100% effekttäckning i nuläget, och därför borde inte de negativa aspekterna av en kraftig vp bli alltför stora, förutsatt att installatören även säkerställer en adekvat systemvolym och flödesbalans. Håller med om Cyklotrons kommentar - tror det sämsta man kan göra är att snåla på borran - jag la på 20 meter jfr med snittdjup i de olika offerterna, dels för att försäkra mig mot otur med hålets möjliga uttag/meter, dels för att försäkra mig att hålet klarar en fetare vp om nästa ägare till kåken skulle vilja inreda hela källaren eller värma garaget.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2011, 21:22:53 »
David, jag har bara haft 8 gradtimmar under DUT i vinter. Så jag är fullt medveten om att om det blir ännu svinkallare någon enstaka vinter så kommer det ticka tillskott under de timmarna/dagarna, men totalekonomin tror jag ändå blir kanon! Jag lider ju inte av samma tillskotts-skräck som du, snarare är det som du vet kompressorlivslängds-skräck som gäller här, så den här dimensioneringen känns helt rätt för mig.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2011, 21:24:43 »
mm jag förstår! och jag tror jag lider av prematur elskräck. Dvs skräck för att dimensioneringen i slutändan visar sig bli för låg.

Men om jag sitter med facit i hand och efter en kall vinter har den typ av tillskott som du nämner så kommer jag vara mycket nöjd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2011, 21:49:34 »
bopakoster

Jag menade lite skämtsamt "Toppmodern vedmaskin"

Speciellt klippet från youtube



Har Ni inte sett den sä förgyll Er kväll...  :)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2011, 17:51:10 »
Jag har klyvt ved med en liknande, hela hjulet var inbyggt och "klyven satt på sidan av hjulet. Och jag kan säga
att den gick fortare och small ngt ruskigt varje gÃ¥ng klöv veden :)  Fort gick det och var livsfarligt, du ville inte tappa greppet om
veden...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #28 skrivet: 08 mars 2011, 14:49:32 »
Har fått motsatt uppfattning på sätt och vis! Har själv och i bekantskapskretsen tagit in ca 10 offerter senaste året. Även fast vi uppgett beräknad förbrukning i daxläget på 22000-27000 kwh inklusive hushållsel osv så har dom flesta ändå räknat med ett värmebehov (exklusive hushållsel alltså...) på 25000-37000 i sina kalkyler där dom flesta legat påöver 30000! Så det känns som man velat ta i överkant. Endast en leverantör anser jag räknade på för liten pump och för grunt hål. Utifrån de första offerterna så anser jag att ungefär 1/3 föreslagt rätt pump men ändå använt fel värden i sina offerter. 2/3 har föreslagit en "för stor" pump.

Jag anser (efter att konsulterat forumet här osv) att en 8Kw pump med 170-180m borrhål är en" rejäl pump med god marginal" för Stockholmstrakten med en nuvarande förbrukning exklusive hushållsel på ca 21000 23000kwh. Det hade antagligen funkat bra med 6-7kw också. Men de flesta leverantörerna har föreslagit 10-12kw med 180-220m borrhål vilket jag anser är för stort utifrån ett energitäckningstänkande och inte utifrån maxeffektstänkande med 0 tillsatstimmar som mål.
Skogstomten

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #29 skrivet: 08 mars 2011, 16:52:04 »
Givet att det rör sig om samma region är det intressant att höra dina upplevelser med tanke på att dom är tvärt om mot mina

Jag tycker personligen det är bättre att dom beräknar fel åt rätt håll. Det är nog inte många som står inför att köpa en BV anläggning som förväntar sig att den inte ska palla trycket.

 
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!