Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?  (läst 26465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jofan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« skrivet: 30 januari 2010, 00:38:35 »
Har en (mitsu)Bitch Heavy industries SRK-25ZFX-SA sedan två år som har fungerat helt okej tills den här vintern. Som många andra med samma VP har jag problem med isbildning på utedelen. Har sökt på forumet en del men inte lyckats riktigt fått klarhet i hur jag ska tina upp utedelen på ett bra sätt. Isbildningen är så krafitg emellanåt att fläkten fryser fast och jag får hacka bort is för att den ska kunna rotera fritt. Efter att ha läst en del inlägg så har jag förstått att om man får den helt isfri så kan pumpens egna avisnings funktion börja fungera igen. Så hur tinar jag upp ute delen på bästa sätt utan att riskera att förstöra något? Varmvatten borde funka bra men det känns lite obekvämt att hälla varmt vatten över hela pumpen - risk för att något spricker? Kanske ska jag hacka/skrapa bort så mycket som möjligt och sedan köra en byggvärmefläkt under ett par timmar (eller väldigt många timmar).
Någon som har något bra förslag?


Mitsubishi Heavy Industries SRK-25ZFX-SA

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2010, 01:04:08 »
Stäng av pumpen och gör den strömlös för säkerhets skull och häll sedan varmt vatten "på" lammellerna så att isen smälter bort.
Värmekabeln (om det finns någon) i "bottentråget" fungerar som den ska?
Hacka bort isen låter riskabelt!

Lycka till!  *vinkar*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad dstr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2010, 08:26:54 »
Jag byggde ett tält av en presenning och ett utebord, sen fick en 1500w kupevärmare stå ca 6 timmar.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2010, 08:34:42 »
Varmvatten funkar utmärkt. Större risk att ngt går sönder om du låter isen vara kvar. Vatten är inga problem då den är kosntruerad för att sitta utomhus men som det står ovan, gör den strömlös bara för den goda sakens skull :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2010, 08:39:41 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2010, 16:27:36 »
Självklart ska pumpen ha ett ångbad. Får den det så blir den som ny igen, jag vet, har ju provat detta med stor framgång. Hålla på och plaska med vatten är ingen bra metod, det hör till det förgångna. Nää, ånga är modellen det... Jodå, så är det allt...
Jajamensan...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2010, 18:40:16 »
Vad är felet att den fryser igen så?? Har då aldrig varit i närheten att pumpen frusit igen, trots snöstorm och 40-50cm snö på 1 dygn, och även kallt.

Skulle nog köra Varmvatten, kändes advanced med och tälta och köra fläktar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jofan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2010, 09:47:31 »
Tack för svaren, utdelen är nu helt isfri. Det blev en kombination av vatten och fläkt (hade ingen ångare...). Iom att det var så mycket isbildning inne i själva fläkttrumman (så kallas det säkert inte) så fick jag köra fläkt (2000W byggfläkt). Den isen så låg på baksidan och ena sidan lossna efter ett gäng spannar med varmvatten. Sedan ställde jag fläkten raktframför gallret och la en filt över hela utedelen och fläkten (lämnade öppet för insug) efter ca 4-5 timmar så var den helt isfri och funkar som en dröm.

Detta blev klart igår eftermiddag och nu på morgonen så tuffar den på utan någon början till isbildning på utedelen.

Antagligen så får jag väl göra detta någon gång till under året, det är väl bara att gilla läget...eller?
Mitsubishi Heavy Industries SRK-25ZFX-SA

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2010, 10:23:59 »
... och alla pumpar som säljs i Sverige är anpassade till nordiskt klimat... Sc:,h
Om de verkligen skulle vara det så skulle de naturligtvis inte isa igen. Att de skulle vara nordenanpassade får man nog ta med en väldigt stor nypa salt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2010, 10:34:23 »
När jag skall smälta is brukar jag koppla trädgÃ¥rdsslangen till närmaste varmvattenkran. Full fart pÃ¥ varmvattnet Ã¥ jädrar vad det smälter  knUp knUp :)
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2010, 11:56:51 »
Fördelen med ånga måste väl också vara att det blir mindre vatten på tomten som sedan kan frysa till. Men det beror ju på var utedelen är placerad förstås.
Än så länge har jag inte behövt avfrosta manuellt dock. :-\
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 11:59:22 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2010, 12:26:33 »
jofan,

Gött att det löste sig!  Thumbsup
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2010, 12:49:09 »
En grej som stör mig är ditt foto på isen inuti. Har du verkligen rätt lutning på din utedel ?, för fotot påminner exakt om utedelar där vatten finns kvar i bottentråget, sen går maskinen igång-inom ett par min så fryser allt på och bygger upp sakta men säkert tills det är så mycket is i tråget att fläkten slår i.

Alltså "avloppslutning" mot vänster med kompressorn som högsta punkt (c:a 2 cm per m i lutning) och även lutning bakåt så att vattnet verkligen rinner ut genom dränhålen. Din konsoll för utedelen verkar vara den där modellen där det finns ett litet vattenpass inbyggt som de flesta då monterar "i våg" vilket blir fel, tycker att fotot visar på en utedel i våg med svag framlutning vilket då gör att det blir vatten kvar, men jag kan ha fel-lätt att bli lurad av foton. Sen har du inget väderskydd vad jag kan se så all snörök m.m sugs då in i bakdelen som då isar igen mycket snabbare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2010, 12:58:23 »
Har du kollat att din värmekabel fungerar ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Kraftig isbildning, hur tina upp utedelen?
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2010, 12:58:43 »
-Art Deco- Du det där måste jag nog kolla upp. Även om det finns ett litet vattenpass, har inte sett om det finns det, men ska som sagt kolla.
På min pump finns det i alla fall ingen värmekabel.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!