Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: brummande ljud förmodligen ifrÃ¥n c-pump!  (läst 2173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
brummande ljud förmodligen ifrån c-pump!
« skrivet: 28 januari 2008, 14:01:31 »
Hej!

Jag kör med en 2020/vvm 300 Nibe luftvatten. Allt fungerar klanderfritt---------nääääästan. Jag har ett brummande ljud i huset framförallt ifrÃ¥n där rören kommer upp ifrÃ¥n källaren(1-plans med källare, gjutet valv). Cirkpumpen stÃ¥r pÃ¥ lägsta hastighet. Jag hade även samma brummande när jag körde med min gamla CTC (el-olja). När man känner pÃ¥ framledningen, som gÃ¥r in i det gjutna valvet, kan man känna att det vibrerar/brummar, detta fortplantar sig väl förmodligen till markplan. Jag tror problemet kommer ifrÃ¥n cirkpumoen. Hur f......n skall man Ã¥tgärda detta?  Skulle man ev kunna kapa en bit rör(innan det gÃ¥r in i valvet) och sätta en typ flexslang pÃ¥ en ca 300 mm, detta hade kanske fÃ¥ngat vibrationerna och man hade sluppit dem i huset. Det skall sägas att det inte är ett jätteproblem, men ändÃ¥ jävligt irriterande! Kom med ideér, synpunkter eller andra teorier om problemet/lösningen ??!!??!!

/Joeggla

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: brummande ljud förmodligen ifrån c-pump!
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2008, 19:00:29 »
Du kan ändra hastigheten på pumpen då hör du om den börjar bli kass... lagerljud...

Knepigt om cirkpumpen ska höras så väl på låg hastighet!

Ev klammer kan ställa tilld det. Jag har klammer som jag lossat lite! då blev det mindre ljud.

Flexslang hjälper säkert.
                                                                                                       
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!