Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning IVT GreenLine  (läst 21711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« skrivet: 18 november 2007, 19:20:36 »
Goddagens...

Efter en tids skvalande i mitt köldbärarsystem så lättade jag på ventilen till expansionskärlet. Massor av luft pyste ut och pumpen stannade omgående med "pressostat låg". Nivån köldbärare i exp-kärl ligger under nivån enligt manualen men fortfarande synlig i exp-kärlet.

Manualen säger följande:

"Värmepumen måste vara i drift hela tiden som påfyllning sker.
1. Ta bort locket till ventilen på kärlets topp. Öppna därefter ventilen
försiktigt (bild 1).
2. Kontrollera att ventilen är helt öppen (bild 2).
3. Fyll på med frostskyddsvätska eller vatten (till 2/3) med hjälp av
vattenkanna eller liknande (bild 3).
4. Stäng ventilen och avsluta med att skruva på locket (bild 4)."

Min fråga är således; När vet man om man kan använda vatten istället för frostskyddsvätska? Systemet är idag fyllt med Thermol (400 slang i backen, vet inte totalvolymen i skrivandets stund).

Följdfråga; skvalandet, ska det finnas eller ska pumpen vara "skvalfri"?

Tackar på förhand

Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 08:02:15 »
Du kan fylla på med vatten, den lilla mängden höjer inte fryspunkten på brine nämnvärt.

Brine ska vara svalfri, är nivåkärlet på högsta punkten på ingående brine?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #2 skrivet: 19 november 2007, 08:50:49 »
2/3 av nivåkärlet sitter över högsta punkten, så nivån av vätska är nu troligen under högsta punkten på ingående. Pga brist i takhöjd så har installationsfirman valt att sätta nivåkärlet snett ut från ingående brine.

Måste jag fylla via påfyllningsventilen då med pump mm eller räcker det att man fyller via nivåkärlet?

Nybörjare pÃ¥ detta om det inte framgÃ¥r...  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #3 skrivet: 19 november 2007, 10:35:20 »
Vitsen med att nivåkärlet, eller rättare sagt T-stycket som leder till nivåkärlet, skall vara högsta punkten är att luften skall hamna där. Är någon del av köldbärarslangen högsta punkten är det risk att luften hamnar där.

Hade ocksÃ¥ problem med skvalande pump i början men det försvann när jag trycksatte nivÃ¥kärlet. Jag tror det var sÃ¥ att det läckte in luft i pumpen när det var undertryck där, en del tätningar fungerar bra bara Ã¥t ena hÃ¥llet. 

Luft har en tendens att hamna i pumphjulets centrum. Köldbäraren pressas ut mot periferin medan den lättare luften stannar i centrum av pumphjulet, det är därför det kan låta om pumpen. Köldbäraren som kommer in i pumpen kastas genom luftkudden.

Sänker man trycket i systemet kan det bli så att luftkudden expanderar så mycket att pumpen inte längre pumpar som den skall. Då blir det larm pga pressostat låg som är systemets sätt att reagera på att köldbärarpumpen inte längre pumpar vilket medför lågt tryck i förångaren, det finns ju inte längre något köldbärarflöde som värmer den.

Man kan bli av med luft i pumpen genom att växelvis köra den på högsta och sedan stänga av den. När pumpen stannas tar förhoppningsvis vätskeströmmen med sig luften ut i slangen för vidare befordran till nivåkärlet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #4 skrivet: 19 november 2007, 11:06:58 »
"Vitsen med att nivåkärlet, eller rättare sagt T-stycket som leder till nivåkärlet, skall vara högsta punkten är att luften skall hamna där. Är någon del av köldbärarslangen högsta punkten är det risk att luften hamnar där."
I min installation sitter inte T-stycket på högsta punkten, utan ca en dec nedanför. Däremot så har dom satt en avluftningsventil på högsta punkten. Så lösningen blir att trycksätta köldbäraren och försöka bli av med luften i den delen på det viset?

"Hade också problem med skvalande pump i början men det försvann när jag trycksatte nivåkärlet."
Hur mycket trycksatt du köldbäraren?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #5 skrivet: 19 november 2007, 11:32:12 »
Mycket bra att det finns en avluftningsventil högst upp. Då gäller det bara att trycksätta nivåkärlet och sen släppa ut luften genom ventilen.

Det behövs inte så högt tryck, 0,5 bar räcker troligen. Ordnade trycksättningen i mitt fall med hjälp av en cykelpump och diverse nipplar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #6 skrivet: 19 november 2007, 22:54:34 »
Det visade sig nu att den inte satt högst upp??? Min installatör har gjort ett hemskt jobb. Exp-ventilen sitter fel enligt bruksanvisningen. Påfyllningskitet sitter lodrätt när det ska sitta vågrätt. Likaså partikelfilter....

Men nu har jag gjort bort mig på en annan punkt. Jag kryper till korset och erkänner att jag petat där man inte borde petat och troligen släppt ut en del köldmedie som var i gasform... Är det något jag bör oroa mig om rent hälsomässigt eller är det sprit där också?

Enligt följande blad så verkar den harmlös i små mängder?
http://www.ahlsell.se/upload/2491/R407C%20ET%202003%2010%2007.pdf

Ger nu upp med detta och ringer ett proffs innan jag har sönder något rejält...
« Senast ändrad: 19 november 2007, 23:04:01 av johankson »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #7 skrivet: 19 november 2007, 23:23:47 »
Om det är brine-kretsen du pillar pÃ¥, sÃ¥ är väl det enda i gasform du kan släppa ut luft...  Köldmedium finns ju enbart i närheten av kompressor-paketet med förÃ¥ngare och kondensor och har ingenting med brine-ledningarna att göra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #8 skrivet: 20 november 2007, 07:11:14 »
Det visade sig nu att den inte satt högst upp??? Min installatör har gjort ett hemskt jobb. Exp-ventilen sitter fel enligt bruksanvisningen. Påfyllningskitet sitter lodrätt när det ska sitta vågrätt. Likaså partikelfilter....

Men nu har jag gjort bort mig på en annan punkt. Jag kryper till korset och erkänner att jag petat där man inte borde petat och troligen släppt ut en del köldmedie som var i gasform... Är det något jag bör oroa mig om rent hälsomässigt eller är det sprit där också?

Jepp, troligen är det köldbäraren du har pillat med, inte köldmediet, det är en väsentlig skillnad där. Jag misstänker att du hade lite tryck i brinekretsen och lättade lite på säkerhetsventilen på expansionskärlet?

Filter och påfyllnad av köldbärare kan sitta både vågrätt och lodrätt. Expansionskärlet ska hellst sitta på högsta punkten men om brine-ledningarna går uppe vid taket så kan detta lösas med luftningsventil på högsta punkten. Avluftningen kan man då göra själv enligt Rolands inlägg (jag gjorde samma sak med en cykelpump, en bit vattenslang samt en standard slangnippel som visade sig passa utmärkt på säkerhetsventilen på expansionskärlet).
« Senast ändrad: 20 november 2007, 07:13:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #9 skrivet: 20 november 2007, 08:40:29 »
Jag har nog varit på köldmediekretsen. Vet inte vad jag tänkte på. Är lite överstressad just nu pga andra omständigheter som är oväsentliga att gå in på här... Brukar definitivt inte vara den personen som petar på saker utan att undersökt dem 3:11 gånger... Min oro nu är mestadels om det saknas köldmedel i kretsen? Själva medlet verkar inte farligt i sig enligt säkerhetsbladen. Ska ut och shoppa en dumstrut och ett hörn att ställa mig i...

Problematiken är att exp-kärlet sitter i vinkel ut från köldbäraren. Om pumpen körs så töms exp-kärlet nästan direkt (givet att kärlet är öppet vilket det enligt manual ska vara vid påfyllning) och ett "Pressostat låg" uppenbarar sig inom 1-3 minuter. Står pumpen still så kommer vätskan tillbaka till exp-kärlet över några timmar. Under drift hörs ett skvalande som troligen kan härledas till att det är luft köldbäraren i den "högsta böjen" över pumpen, vilket också saknar avluftning? Hur i hela Helsingland ska man bli av med luften där?

Jag har nu fyllt på ca 10 liter brine (heter det så?) som magiskt försvinner in i pumpen. Är det bara att fortsätta fylla?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #10 skrivet: 20 november 2007, 09:19:11 »
Ja, fyll pÃ¥ sÃ¥ mycket vatten/sprit du kan fÃ¥ in i systemet.  Inte sÃ¥ bra att släppa ut köldmedia, men antar att det inte var nÃ¥gra större mängder du pyste?  Förfrös du fingrarna pÃ¥ köpet?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #11 skrivet: 20 november 2007, 09:40:26 »
Det är inte så lätt att komma in i köldmediekretsen, det brukar kräva verktyg. Men låt oss ta ett problem i taget.

Hur länge har pumpen varit i drift? På vilken höjd ligger slangarna inomhus i förhållande till sträckan i marken och anslutningen till borrhålet?

Fyll pÃ¥ mer brine. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #12 skrivet: 20 november 2007, 10:02:29 »
Pumpen har varit i drift ca 2 år. Det har skvalat sedan dag 1, men jag trodde detta var ok eftersom man anlitat sk proffs för att installera den. Delta-höjden mellan mark och högsta punkt i pump, ca 1,3 meter (jordkollektor, ej borrhål).
Förfrös inte fingrarna då det ej var särskilt kallt, endast nån minus kanske? Ingen större mängd som pyste ut, men det var ett skapligt tryck iallafall. :) Inga verktyg krävdes mer än att skruva av en hatt och trycka lite lätt på ventilen i fråga. Hur avgör man om det saknas köldmedie? Samma "Pressostat låg"-fel?

Tror ni jag passar i en vit dumstrut eller en grön?

En ytterligare notering som gjordes innan jag dummade mig var att det var mycket luft i det lilla titthålet som passerade förbi. Nu gick iofs pumpen inte längre än 1-5 minuter per gång så det kanske är "initialbubblor" som passerade förbi, men det var ingen tendens till att det skulle minska.

Nu när det börjar bli lite mängder så kanske det är bäst att använda en spritblandning, visst är det en 30%-ig blandning som ska i?

Min nuvarande plan
1) Besök JULA och köp slangklämmor + en borrmaskinspump för att enklare fylla på den mängd sprit som behövs
2) Fyll på tills det bevisligen är fullt
3) Trycksätt enligt cykelpumpsmodellen

OM pressostat låg återkommer, misstänk brist på köldmedie?

Tackar för all hjälp hittills!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #13 skrivet: 20 november 2007, 10:57:10 »
Undrar om det inte är luft ute i markslingan också. Det faktum att vätskenivån i nivåkärlet ökar efter några timmar tolkar jag som att luftfickor ute i slangen långsamt värms upp av marken när pumpen stannar. Luften utvidgas och pressar tillbaka brine i nivåkärlet igen. Det kan också förklara varför nivåkärlet töms när pumpen startar. Är det luftfickor i början av slingan komprimeras de när cirkulationspumpen går igång. Men det är bara en teori som kräver rätt stora luftfickor ute i slangen för att stämma. Lutar tomten och markslingan?

Så länge som det handlar om mindre än 50 liter ser jag inget problem att använda vatten. 30 % sprit fryser vid -18 grader. Pumpen stannar pga pressostat låg när köldbäraren är ca -12 om jag inte minns fel.

"Luften" i det lilla titthålet är okondenserat köldmedium. Men i och med att det är för lågt förångningstryck är det inte normala driftförhållanden just nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥fyllning IVT GreenLine
« Svar #14 skrivet: 20 november 2007, 11:38:02 »
Markslingan är förhållandevis plan antar jag. Tomten är inte märkbart lutande åt nåt håll.
Jag fortsätter att fylla och se vart jag hamnar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 718
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!