Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstrÃ¥d tips och trix för hemmapularen  (läst 40009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur mycket höjs tempen på kv svar fråga naturligtvis men på ett ungefär.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn



Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
(Det var två bilder också. Men de är borta)
Dottern duschar ganska varmt. 2år senare tror jag inte prestandan är så mycket sämre.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Beräkning efter temperaturer jag mätte då 2015.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Mycket intressant.

Hur varmt skulle du gissa, eller om du mätt, har avloppsvattnet efter passerat slingan? Kanske värt att lägga en slinga till och dra kallvattenmatningen till beredaren.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Ja det finns värme kvar. Flödet i avloppet är ca dubbelt så stort som i KV röret.
En slinga till (efter/under) som förvärmer vattnet till VVB är värt att räkna på. Jag har ganska långt avstånd mellan VVB och avloppsstammen. Så det känns inte aktuellt.
« Senast ändrad: 16 oktober 2017, 21:46:28 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Om det är kostnaden för rör till VVB så behöver du ju inte använda koppar mer än i avloppet, sedan kan du dra tex pem som inte kostar så mycket. Men det kanske är mycket jobb att ta sig fram och svårt att göra det utan att det syns där du inte vill.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Alexander,
Trevligt med fullskaletest.
Vilken längd hade du på prisolröret?
Har du gjort ny tempmätning nu när det har gått lite tid och kan ha gottat till sig lite.
Tempmätning före och efter en propplösarbehandling vore spännande.
Mvh
Karl
Ja det finns värme kvar. Flödet i avloppet är ca dubbelt så stort som i KV röret.
En slinga till (efter/under) som förvärmer vattnet till VVB är värt att räkna på. Jag har ganska långt avstånd mellan VVB och avloppsstammen. Så det känns inte aktuellt.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Jag skulle sätta en rensbrunn ovan slingan. Dra ner högtrycksavloppsrensaren någon gång ibland.

För användning i en större fastighet skulle jag tänka mig att man har ett automatiskt rengöringssystem, exempelvis just högtrycksspolning då det använder väldigt lite vatten och energi. Skulle kunna köras varje dag utan någon nämnvärd kostnad och då hålla systemet effektivt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har funderat på att bygga en duschvärmeväxlare sen ett par dar och har fallit för en sådan lösning.

Jag tror att jag hann tänka "slang i slang" innan jag såg denna, men jag kan inte svära på det. Vi har ett badrum och i detta en duschhärna med draperi, men man kanske kan hitta någon underdel från duschkarbin eller så att stå på och samla in vattnet med...

Men, det borde väl vara mkt bättre med en ytterslang av plast, man vill väl att så lite värme som möjligt ska smita ur värmeväxlaren?

Efter lite klurande på hur man skulle kunna bygga en sådan lösning har jag kommit fram till följande:

Jag tänkte ta två stycke entums t-kopplingar och sedan försöka skaffa en 3/4 tums metalslang mer yttergäna i ändarna som går igenom t-kopplingen. T-kopplingen måste därför vara rätt rymlig, typ som denna:

http://www.esska.se/esska_se_s/T-stycke-maessing-3-x-invaendig-gaenga-1/8-till-2-2751x-10740.html,hlid=274113

Sedan förminskar man ena änden på varje T-koppling med en bussning 1 tum x 3/4 tum och gängar metalslangen i bussningen fast genom t-kopplingen. Sedan får man väl skaffa lämplig förminskning på avstickningen på T-kopplingarna så att man kan koppla inkommande kallvatten till duschen där. Sedan behövs det bara lämplig plastslang som kan ha utanpå metallslangen. Om den kan vara en tum blir det nog ganska lagom smalt för kallvattnet, tänker jag. Inloppet för avloppet kanske man kan gänga i bussningen fast från andra hållet...

Om plastslangen ska förankras i T-kopplingen med gänga, eller om man utvidgar den och trär den utanpå T-kopplingen och sätter en slangklämma får jag se...

Såhär 4 1/2 år senare är jag så igång med bygget. Ur pay-off-synpunkt rent vansinne, jag vet...

Skaffade en 1.5m rostfri stålslang för nätta 1288 kr. Köpte också vinylslang på Biltema i dimension 1 1/4 tum som slålslangen gick att trä igenom. Den gick att tvinga utanpå T-kopplingen efter att jag värmt den i riktigt varmt vatten. Försökte dra ihop ståldelarna igår med loctite 577 och gjorde ett första läckagetest idag. Självklart läcker den som ett såll. Lite förvånande verkar det dock vara mellan slangen och t-kopplingen det läcker mest. Svårt att se hur tätt det är på andra ställen. Den ena slangklämman drog jag tills den kuggade över. Har någon en bättre ide på hur man kan få det tätt där?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Med nuvarande energipriser är det än mer motiverat med denna typ av lösningar. Nån som fortsatt experimenterandet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!