Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstråd tips och trix för hemmapularen  (läst 39954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Stärkt av helgens tester så tänkte jag fortsätta med värmeväxlarplanerna och ha så tunt kopparrör som möjligt med innerdiameter nära innerdiametern på en ¾ tum trädgårdsslang dvs 19 mm. Utanför ska det vara ett glapp på 0,4-1 cm runt om dvs innerdiametern på pexslangen ska vara 0,8-2 cm större än ytterdiametern på kopparröret. Om jag tolkar mätdatan rätt så kan jag ha betydligt längre slang än 20 m. Jag får se vad rörfirman hittar. Allt mellan 25 och 50 m duger åt mig.

Tidigare hade jag tänkt mig att ha hela slingan under källargolvet, liggandes, men är nu inne på att ha den ovanför källargolvet, ståendes.

Att ha en slinga som ”står upp” gör att man med halvfulla rör, tex efter jäsning i rören kan råka få halvfulla slingor. Som mest kan man således behöva trycka igång slingans vattenpelare med ett tryck mostsvarande L/Pi där L är längden på röret som slingan består av. Det är mer än min pelare men mindre än när jag kopplar på vattenledningen.

Att kunna koppla på vatten till avloppsröret är något som jag kommit på att jag ska kunna.
Är det bäst med en trevägsventil eller ska man ha någon annan sorts koppling. Det är viktigt att det är slät insida genom alla kopplingar.
Jag vill kunna trycka vatten både genom slingan och upp i avloppsröret mot bräddavloppet.

Vilken diameter bör man ha på slingan? Det är svårt att hjälpa det varmglödgade röret på traven i sin bockning när det är inne i pexröret. Förhoppningsvis räcker pexrörets stöd för att bockningen ska gå bra

Hur får man in curör i pexröret om man inte har turen att man hittar färdig lösning. Jag rullar ut pexen på gatan och sen prisol eller curöret och drar igenom curöret i pexslangen. Orkar man inte själv drar jag med bil.
Pex i pex skulle smörjas med silicon såg jag i någon manual
Cu i pex är det silicon eller yes?
När cu dras in så kommer den att torkas av med en trasa så den blir ren och inga partiklar följer med och även smörjas in med lämpligt medel för att glida bra.
Är den plastbelagd vid leverans så kommer den att skalas några meter i taget innan den dras in.

Att fundera över ekonomi är intressant. Jag har skissat med en budget på 10 000 kr. Om slingan över golvet tar ¼ m2 i anspråk och m2priset är 40 000 så ryker hela budgeten redan där…

Även om den ligger över golvet så måste den inte vara en stående slinga. Den kan vara en liggande slinga på golvet. Ur ett flödesperspektiv tror jag det är mycket bättre än en stående slinga, i vart fall om slingans diameter närmare sig takhöjden i källaren. En stående slinga fungerar nog bara om slingans diameter är väsentligt mindre än takhöjden.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Glömde lägga in denna länk
http://www.rormontage.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Rormontage_klar7.pdf
hmm
5 kw vid 25%
20 kw  vid 100%

20 kr i timmen när man går på el
5 kr i timmen när man går på VVP

man kankse ska sluta att fundera i dessa banor och duscha kort i stället, och duschar man en kvart så kostar det blott en krona...
« Senast ändrad: 29 april 2015, 19:07:50 av Karl_U »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn



Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Kul att se siffror! Har själv länge funderat på olika avloppsåtervinningar. Nu lutar det åt att sätta ett t-rör på liggande rör från dusch och handfat i badrum som går i mellanbjälklaget ovan pannrummet. Kopplar en stående stam till t-röret och golvbrunnen i pannrummet. Har ett 54 rör liggandes och en hel del meter prisol av olika dimension. Kan inte bestämma om använda rör eller slinga. Det kommer värma kv till dusch och handfatet(tyvärr). Fördelen med t-röret är att om det blir stop i stammen så kommer det gå sin vanliga väg.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Helt klart intressant besparing hade jag haft separat kv matning till dusch och handfat hade jag byggt nått liknande för dottern duschar länge men jag vill gärna ha kv i handfatet och dra om det är jag inte så sugen på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Det blir ju bara när du duschar som kallvattnet i handfatet blir varmt. Skillnaden annars blir ju bara att det tar något längre tid innan det blir kallt pga ökad rörlängd. Detta förutsätter dock att ingenting annat är kopplat till avloppet där återvinningen sker. Har själv inte separat matning till handfatet men tror inte det är så ofta man vill ha kallt i handfatet samtidigt som man duschar. Enda gången jag ser är när någon duschar och någon annan vill dricka samtidigt, vilket jag inte tror är tillräckligt ofta för att inte göra ett projekt :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Det finns en dold besparing i det här med avloppsvärmeväxlare för dusch, dvs om man inte har badkar.... Om man som i mitt fall har en Nibe Compact 300liters VVB så har jag mätt förlusterna på den. Den tar ca 1500kwh per år i rena förluster. Den har ju några år på nacken men inga snygga siffror direkt.

Om jag har 38 grader på duschvattnet och 8 grader in till beredaren så behöver ju vattnet värmas 30grader. Men får jag 25-30 gradigt vatten ut ur en värmeväxlare så halveras ju åtgången av varmvatten och jag klarar mig med en mindre beredare som har lägre förluster. Skulle utan problem kunna byta till en Metrotherm som har 580kwh i förluster eller en CTC som har 480kwh.

Så om jag sparar 1000kwh direkt på växlaren så kan jag spara 1000kwh till med en mindre beredare. Fast då jämför jag också en 20 år gammal 300liters med en ny 200liters så helt rätt är det ju inte.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag har en Thermia 200L  elberedare från 1997.
Diskmaskinen går även på VV, vår totala förbrukning för varmvattnet inkl värmeförluster är 240watt/h dom senaste 18 dagarna.

Det blir totalt 2014kwh för ett år.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0



Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.
8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
Massa annat har kommit emellan så jag har inte haft tid flr detta men ser det nu.
Mycket snitsig lösning må jag säga.
Bra värden redan på 8 m rör instucken i en meter avloppsrör.
Lär bli ännu bättre om man har en meter till och dubbla mängden kopparrör.
Hur gjorde du för att få till rundningen på kopparröret?
Hur fick du till dikt an?
Vilken hårdhet på kopparröret har du?
Har du möjlighet att se hur det ser ut efter ett års bruk?
Hur mycket fastnar och behöver man göra rent och i så fall hur?
Funkar det med att hälla i lite propplösare emellanåt?
Hur tätade du?
Är det alltjämt tätt?
Med vänlig hälsning,
Karl

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Använder du ett sådant (samt ev lite mer detaljer) för in och ut ska det inte vara nått problem att få till det tätt. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-forgrening-45-2000023053/
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Absolut, tänkte den tanken själv.
Nu funderar jag mest på hur jag bockar en snygg spiral i en anings för stor diameter för att sen få in den med presspassning för att sen bocka tillbaka den i ändarna så jag får ut ändarna på sidan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Ett 12mm prisolrör som man skalar av plasten på
detta mjuka kopparrör virar man sedan runt ett 90mm rör
Ytterdiametern på spiralen blir då 114mm
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Ursäkta sent svar.
Biltemas 12mm prisol rör. Tog bort isoleringen och fyllde med sand. Lindade röret runt ett 75mm avloppsrör med en tät-frigolitskiva som mothåll.
Glesade isär spiralen med en rak mejsel. Efter att ha fått in spiralen i 110 röret skruvade jag tillbaka spiralen så att diameter blev större och låg tätt mot innerväggen.
Röret kommer ut i två 110 muffar. Det blev nästan tätt. Jag fick gå efter med lödkolven och fick det i princip tätt. Går säkert att göra på något smartare sätt.
Bifogar lite bilder... Andra bilden skall vara lodrät (Luta huvudet 90 grader)
« Senast ändrad: 03 oktober 2017, 21:12:23 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur lång är spiralen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
53cm lång blev spiralen efter att jag glesade isär varven lite. Den har varit i drift 2 år nu och jag har inte haft några problem med avloppstopp eller läckage. Stammen den sitter i är kopplad till toa, handfat och dusch.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!