Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstrÃ¥d tips och trix för hemmapularen  (läst 40021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hassejj

  • Gäst
Tror du ska försöka fÃ¥ in ett filter som är lätt att ta ut/rengöra sÃ¥ ditt duschvatten inte gÃ¥r rätt in i vvx. Har du tittat ner i en golvbrunn nÃ¥gongÃ¥ng sÃ¥ förstÃ¥r du varför, din vvx kommer vara en stor fet hÃ¥rboll efter nÃ¥got Ã¥r.. :) 

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
 Sc:,h Ett filter skulle ju kunna sitta tidigare men det mÃ¥ste juvara ett smart filter som är lätt att rengöra.

Annars var en tanke att utloppet i överkant också kanske kunde vara "avlopsrörsstort och att man har möjlighet att stänga utloppet i botten.
Då skulle man någon gång om året kunna fylla vatten utan att det ran ut i botten och därmed låta flytande slam rinna ut i avloppet genom toppavrinningen.

Jag har mycket plats i källaren så ytterligare ett alternativ kunde ju vara att det faktisk går att öppna hela sidan på enheten och göra ren den en gång om året.

Prisolrör till värmeslingan kostar ju bara några hundra kr. Finns det någon som har tips på vad man kan tänka sig för tunna som har eller som man kan utrusta med en öppningsbar front och röranslutning i överkant och i botten (som tål konstant belastning på kanske 75cm vattentryck)?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hår och hudavlagringar flyter inte och kommer att samlas i botten så du måste ha en möjlighet till att rensa, om inte kommer det med säkerhet att bli stopp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Tanklösningar har övergetts vad jag förstår. Det är för mkt jobb att hålla dem i gång.
Bäst är ett enkelt rör med bakfall isåfall som man kan tryck-rensa kanske med en vanlig sug-propp i duschen.
Blir det inte rent så tar man fram högtryckstvätten och kopplar på en rens-slang.
Känns betydligt trevligare än att öppna en tunna ideligen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har funderat på som möjligt framtida projekt om jag skulle bli sysslolös. Det lär dröja, men...

Ett kamflänsbatteri i ett isolerat plastfat på lagom många hundra liter (för att rymma kopparslingan och få plats självt). Till och från tunnan skulle avloppsvatten ledas, dock endast från diskmaskin och tvättmaskin, kanske med någon termisk ventil så att kallt avloppsvatten avleds och inte hamnar i tunnan.

Jag har förut tänkt att jag skulle kyla avloppsvattnet med egenkonstruerad värmepump, men det är kanske bättre att bara leda vatten från ackumulatortanken i pannrummet intill genom batteriet.

Förenklande i min lya är att jag har tvättstugan (där jag tänkt bygga badrum/tvättstuga) under köket, med angränsande skrubb under källartrapp där grejen skulle kunna gömmas. Rensmöjligheter är såklart av godo även i dylik installation men med lämpligt filter behöver man säkert inte städa i tanken särskilt ofta.

Sedan är kanske inte besparingarna med energiåtervinning enligt ovan gigantiska, men som hobbyprojekt känns det för mig klart intressant.

Också att jag har en ackumulatortank jag tänkt skrota med två kamflänsbatterier i garaget gör väl materialkostnaderna lite mer rimliga.
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Filtrer? Hur ofta tänkte du rensa det istället?
Att AVVX är framtiden är dock helt klart!:
http://www.energiradgivarna.com/show_news.php?ID=518
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inte så ofta hoppas jag...

Dels har väl diskmaskinen och tvättmaskinen filter redan, men det är nog också roligare och enklare att koppla loss en pryl på inkommande rör/slang till tanken som man sedan kan bära iväg för att rensa på lämpligt sätt och ställe än att öppna tanken på plats för att rensa.

Man kan väl också bygga in någon slags bypass så att vatten svämmar förbi återvinningsprylen vid eventuellt stopp i den.
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nej, då hade man inte diskat eller tvättat många ggr...
Jag antar att du tänkt avvx:a bara på BDT-vatten? Annars finns det ju ytterligare fasta partiklar..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bara vatten från diskmaskin och tvättmaskin i detta fall.

Och sedan duschvärmeväxlare vid varje duschplats.

Har skaffat lite delar till duschvärmeväxlaren enligt vad jag skrev om tidigare, men inte någon stålslang, jag har inte varit så stadd i kassan och det är helt klart den dyraste komponenten...
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Jag är tyvärr korkat enveten och tycker motsrömsvärmeväxlarna verkar bli dyra eller har någon byggt en billig?
Återbetalningstiden på avlopsvvx är ju ändå ganska lång så jag skulle vilja prova en variant med tunna men:

Är vanliga avlopsrör tillräkligt täta för att kunna bygga "mitt" vattenlås under tunnan av dem? Det som gör att tunnan hålls full?

Vad skulle man kunna ha för tank, finns det någon tank/tunna där man lätt kan ansluta avlopsrör och en stor rengöringslucka mitt på?

Rensningsmöjlighet i botten på vattenlåset är ju inget problem om vanliga avlopsrör duger, där finns ju rensluckor. och min installation kommer vara väldigt lättåtkommlig.

Angående filter, finns det inget grovmaskigt filter som fungerar som det i en torktummlare, alltså, man bara drar ur en smutsig kaset och torkar av den och sätter tillbaka den? Alternativt så kunde man kanske ha filtret lutande mot ett avlop som normalt är stängt men som man kan öppna ibland och då låta dush/bad vatten strömma över filtret och skölja ned smutset i avloppet utan att pasera avvx.

Tim

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ja, du kan ju inte gå och köp aen färdig vvx...
Läs hela tråden så får du tips på hur du rel enkelt fixar ihop en egen motströmsvvx av kopparrör.
Att blanda metall o plast är sällan bra, och det bygger på att du placerar kopparrör med kallvatten inuti ett större avloppsrör/tunna etc.
Alla såna lösningar ger rensningsproblem som du slipper om du låter kallvattnet ligga på utsidan av avloppsröret istället. (Och utför det senare i koppar)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Jag håller med om att en motsröms vvx är väldigt enkel och bra i många fall men den har några brister som jag är nyfiken på om det går att komma runt.

1. Den fungerar bara när du dushar, den Ã¥ter vinner  0% av badvattenvärme, tvättmaskin etc.
2. Antingen blir den ganska dyr (mycket koppar eller bra lindning/svetsad) eller så får den ganska låg verkningsgrad.

Det kanske är olönsamt hur man än gör men det vore trevligt att användada även de sista graderna till att eftervärma bergvärmeslingans vatten, men återbetalningstiden på det i en traditionell motströmsväxlare blir ju i otroligt lång.

Jag vet inte om detta går eller är lätt men om någon har en idé på vad man skulle kunna använda för tank och filter vore det intressant. Annars får projektet ligga och gro några år till, kanske dyker det upp någon annan ide som löser ovanstående problem.

Tim



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Vill du återvinna värme även från tvätt o disk så är det bättre att ha egna vvx för dem för brine och hoppas att bvp går just när maskinerna spolar ut varmvatten.
Troligtvis är det lÃ¥ng payoff pÃ¥ sÃ¥dant system.  Tanklösningar är däremot oändlig payoff pÃ¥ eftersom du kommer att tröttna pÃ¥ att rensa dem och koppla förbi dem. .



Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Man kan väl också bygga in någon slags bypass så att vatten svämmar förbi återvinningsprylen vid eventuellt stopp i den.
Japp det där är A och O
det kommer jag ha
översvämning är inget jag uppskattar...
grenrör och bräddavlopp till vanliga avloppet kommer jag att ha precis under källartaket det ger mig dryga två meters tryckfall som driver vattnet genom min lilla slinga.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Sådärja nu har det lekts, labbats menar jag :)
"labbutrustningen" inhandlades i går från Biltema och bestod i
en st 10 l blå vattenkanna vilken mätts upp till att rymma ca 9 l i verkligheten.
en st 3/4'' grän trädgårdsslang som angavs till 20 m. Slangen har inte kontrollerats närmare
Pipen från vattenkannan passade rätt väl i trädgårsslangen

Att fylla vattenkannan i badrummet en våning upp tog 46 sec med kallvatten och 63 sec med duschvarmt vatten
44 sec tog det att tömma vattenkannan i badkaret
30 sec tog det när jag kopplade en luftfylld slang på vattenkannan i badrummet och ledde ut den i trädgården. Den fallhöjden är dock lite mer än jag kommer att få.
30 sec tog det när luftfylld slang kopplas på vattenkannan i badrummet och sen töms i vasken i köket dvs är mycket nära den fallhöjd jag kommer att få.
skillnaden i tid var obefintlig, jag tror att jag initialt höll vattenkannan något högre när slangen mynnade i köket men i sluten försökte jag å andra sidan hålla den så lågt som möjligt
Slutsatsen är att när man väl fått fart på häverten så går det unann även om fallhöjden är 2 i stället för tre meter
Slangen var inte riktigt rund, det blev lätt undertryck och platt slang men tiderna blev korta ändå.
Japp försöket krävde lite barnarbete men jag bokför det som att de var labbassistenter dvs det var en del av studierna...

vid båda slangtömningarna så gick det hörbart fortare efter en liten stund när slangen fyllts med vatten.
Duschslangen i badrummet har ett stort munstycke som inte ryms i vattenkannans hål så det är bara den tomme slangen som använts dvs flödet är högre i mina påfyllningsmätningar än jag har när munstyckets finfördelande hål sänker flödet lite till
Att ha en slinga av kopparrör som är omgivne av en pexslang låter som att det inte kommer att bli underdimensionerat om innerdiametern är lika stor som trädgårdsslangen och är 25 m lång
Finns det lämplig slinga på 25 eller 50 m mjukglödgat kopparrör omgiven av pexslang som håller för trycket och är livsmedelsgodkänd.

Vad är nästa steg i experimenthörnan?
två 20 m 3/4 slang?
40 m 1/2 slang?

Med de här höga flödena så tänker jag att smutsen spolas iväg. den hinner inte ens tänka på att stanna.
gäller bara att vara noga med grader och kanter så inte hår och äckel kan fastna i någon koppling...

Är det bra att låta tvättmaskinsvatten åka denna väg med? Rensar det rören eller sätter det igen?

Beträffande de senare inläggen tror jag det är bra att undvika "svÃ¥rhanterat vatten".  Raklödder sätter tydligen igen tex sÃ¥ inga handfat gÃ¥r genom denna växlare. Denna är tänkt för 4 duschande barn och en far som har fÃ¥ nöjen men alltjämt är summan av lasterna konstant. Jag gillar lÃ¥nga duschar.
När man är nere på dessa dimensioner som jag nu skissar på finns det även möjlighet att koppla in kallvattnet och stänga avloppet uppströms så man låter det trycksatta kallvattnet rusa igenom rören om man skulle vilja. Är det någon vits att göra det med jämna mellanrum? Om det skulle sätta igen. Kommer kommunala trycket att skapa en liten passage som jag sen får igenom lutet i? Innebär det att det är rätt failsafe även om det har geggat igen duktigt?


Jag ska rusa förbi min lokala rörbutik och se om de inte kan skaka fram någon lämplig prisol/pexrulle för det här verkar ju kunna funka med tunnare dimensioner.
« Senast ändrad: 26 april 2015, 18:28:02 av Karl_U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!