Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstrÃ¥d tips och trix för hemmapularen  (läst 39956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!
Lite i mitt huvud:
1: tillverkarna vill ha stående växlare för att vattnet sprider sig över större yta i stället för att bara rinna på botten.
2: Liggande växlare riskerar att bli smutssamlare.
3: liggande växlare med "bakfall" får jättebra yta, se även bild på badhusväxlare.
4: "Automatisk bypas" är nog bra säkerhetsdetalj om man är kreativ utanför ramarna.
5: 32 rör räcker säkert, men har halva ytan av 70 rör, är det halva priset?

6: Det är både olämpligt och olagligt att bygga in skarvar i huset. försäkringsbolagen vill ha säkert vatten. krypgrund eller källare verkar vara lämpligt.

Urban

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Hej igen!
Lite i mitt huvud:
1: tillverkarna vill ha stående växlare för att vattnet sprider sig över större yta i stället för att bara rinna på botten.
2: Liggande växlare riskerar att bli smutssamlare.
3: liggande växlare med "bakfall" får jättebra yta, se även bild på badhusväxlare.
4: "Automatisk bypas" är nog bra säkerhetsdetalj om man är kreativ utanför ramarna.
5: 32 rör räcker säkert, men har halva ytan av 70 rör, är det halva priset?

6: Det är både olämpligt och olagligt att bygga in skarvar i huset. försäkringsbolagen vill ha säkert vatten. krypgrund eller källare verkar vara lämpligt.
Urban
1 ja stor yta och långsamt flöde då vatten sprids över hela omkretsen får man genom stående och grov växlare.
2 japp därför måste det gå fortare, liggande grovt rör blir nog fort "isolerat i underkant"...
4 ja bra på badhus men jag vill ju veta när det börjar bli trögt i min dusch. Då rensar jag nerströmst ifrån för jag får in en spolslang i 32röret.
5 betydligt mindre än halva prsiet
6 det ligger nÃ¥got i det.  Jag hade tänkt ha kopplingshÃ¥l i golvet men inspektionslucka men det lär bli en massa jobb och dessutom blir det radonhÃ¥l ner. Gäller att ha tät lucka och undertryck under.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Tror risken för smutsansamling i underkant av en liggande vvx är begränsad så länge det handlar om dusch enbart. Jag har tänkt att ha rätt kraftigt bakfall direkt efter duschen så blir det igensatt så märks det direkt i duschbrunnen och skiten kommer också att samlas just i denna änden, varifrån jag lätt kan rensa utan allt för mkt obehag.
Att rensa från andra änden kan ju leda till oönskade "duschar", samtidigt som det ger en öppning av avloppet på "luktsidan" så det känns inte som ett alternativ.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag tror inte att du får problem med stopp.
För att slippa rensa golv brunn så byggde jag ett vattenlås i källaren av 70mm vinklar rakt under golv brunnen. Sen kastade jag insatsen till brunnen. Det har inte blivit stopp på 10år. Hår och smuts följer med vattnet ut i avloppet.

Jag räknade lite på det och det skadar nog inte att ha lite smalare rör om man har bakhåll.2,5m 40 rör rymmer 3liter.50rör rymmer 4,9liter. Det betyder att det kalla vattnet blir bort spolat nästan dubbelt så snabbt.

Jag tror att jag ska satsa på ett 42 innerrör och ett 54ytterrör av koppar. Och ha det i våg men vattenfyllt. Hemmalött med hårdlod.

Urban

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hmm, ngn som vet om det är uträknat att allt hÃ¥r ska fastna i moderna duschbrunnar (bli ju minst en gÃ¥ng per Ã¥r man mÃ¥ste rensa där, och vi är inte sÃ¥ lÃ¥nghÃ¥riga!), eller om det är OK att hÃ¥r följer med  vidare i ett avlopsssystem?
Låter kanon om man kunde slå två flugor på en smäll här!
Mja, kanske man kan köra 40 rör inne i ett 54, det finns ju faktiskt de som har det från BDT.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, ngn som vet om det är uträknat att allt hÃ¥r ska fastna i moderna duschbrunnar (bli ju minst en gÃ¥ng per Ã¥r man mÃ¥ste rensa där, och vi är inte sÃ¥ lÃ¥nghÃ¥riga!), eller om det är OK att hÃ¥r följer med  vidare i ett avlopsssystem?
Låter kanon om man kunde slå två flugor på en smäll här!
Mja, kanske man kan köra 40 rör inne i ett 54, det finns ju faktiskt de som har det från BDT.

Är det OK att spola ut bajs och papper så kan det inte vara några problem med lite hår.

Vad är BDT?

Urban

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
BDT: avlopp endast för spillvatten från bad, dusch och tvätt. Inget toalettavlopp ...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Den här skriften kanske intresserar någon? Mycket att läsa men intressant för den som vill nyttja spillvattenvärme, inte bara för förvärmning av kallvatten i duschblandare utan t.ex. även förvärmning av köldbärare till värmepumpen (om man har gott om spillvattenvärme) mm.

http://www.bebostad.se/wp-content/uploads/2013/10/Varmeatervinning_ur_spillvatten.pdf
« Senast ändrad: 17 oktober 2014, 22:40:21 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Det är sent och tankarna blir då extra "krativa".

Finns det nån som är bra på att räkna?
Om vi låter ingångsvärdena vara att vi i duschrummet en trappa upp har normalt avlopp i golvet och en halvmeter ner (för att få en volymbuffer och flödesutjämning) varefter vi med förminskning utan grader och med helt släta ytor går ner till 22/20 mm prisolrör inne i ett 28/25 mm prisolrör varefter vi låter detta gå ner under bottenplattan ( dvs 3 m fallhöjd och därmed 3 hektos tryck) och slingra sig totalt 25 m innan vi låter det koppla på det vanliga avloppet.
Vilket flöde får vi då per tid med 20 mm innerdiameter och 3 hektos tryck?
Jag antar att flödeshastigheten blir sådan att det inte sätter igen i det tunna röret.
Jag gissar att vi får en tämligen hög verkningsgrad och vi slipper inbyggda skarvar.
effekt.
Inser att o man inte fixar att räkna sÃ¥ kan man ju prova med en hink  och grov vattenslang...
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=prisolr%C3%B6r




Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
1 bar är 100 kPa
0,3 bar är 30 kPa
Om slangen är 25 m så blir det ca 1 kPa per meter i tryck.
Läser jag av diagrammet rätt (jag valde 25*2,3 linjen för då blir det ca 20 mm invändigt) för så blir 1 kPa per meter ca 0,4 l/s dvs ungefär dubbelt vad en dusch drar.

Det räcker kanske inte till en rejäl "regnskog" med väl en vanlig dusch.
Hur låter detta?


Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Tusen tack för tabeller och kalkylator!

Du lyckas aldrig dra i ett mjukt 22 rör i ett 28 rör. Det spänner och klämmer för mycket. Styva rör funkar. Får du tillräckligt flöde i manteln på bara 3 mm spalt?

Kan du inte lägga ett styvt kopparrör (15mm?)i botten på ett vanligt 50 avloppsrör av plast?
Med dom sträckorna 20m som du pratar om så lär du få tillräcklig värme växling även om du får lite skit i det.
Man får bara tänka sig för innan man rensar med maskin.

Urban

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!
Nu har jag vänt på allt.
Ett 5 m 22 rör i mitten på ett avloppsrör av plast med bakfall.
Då landar inte slammet på röret. Utan flyter förbi.
Kallvattnet inuti kopparröret . grå vattnet utanpå.
Hur stort ytterrör behövs för att kunna rensa?

Urban

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det blir problem med rensning, dessutom  inga standardiserade kopplingar att använda i ändarna.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Du lyckas aldrig dra i ett mjukt 22 rör i ett 28 rör. Det spänner och klämmer för mycket. Styva rör funkar. Får du tillräckligt flöde i manteln på bara 3 mm spalt?

Hmm, rikligt med yes och kraftigt dragsnöre sen är det lätt fixat pÃ¥ midsommarens dragkamp pÃ¥ landet...  tummenupp

Den andra frågan är relevant. 22 rör har en omkrets på ca 70 mm vilket med 3 mm spalt blir 210 mm2 vilket, i terorin, motsvarar ytan av en cirkel/rör med ca 11,5 mm i innerdiameter. Men. Jag tror att det blir mindre än så för det är bara "ytfriktionsmm" i vår 3mm spalt och i ett rör finns det massa lågfriktionsmm2 i mitten så ja, det blir kanske lite lågt flöde...
Att gå ner ytterligare i avloppskopparrörets dimension tror jag inte på, riktigt så tokig är inte ens jag...
hellre då klura ut vilken slang man ska ha utanför som är något grövre och av annat material men med kopplingar så man kan göra det vi vill i ändarna. 25 m duschvärmeväxlare låter coolt.

Kan rensning ske med lut när det börjar rinna lite långsammare men fortfarande rinner?

om det blir tunna beläggningar som isolerar sÃ¥ kanske man kan dra igenom en flaskrensare Ã¥rligen vid högtidliga tillfällen. Tex dÃ¥ man ändÃ¥ drar fram kyle/frys och dammsuger lamellerna för att  de inte ska dra i onödan... a:gl
Rensning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!