Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SHW80 zubadan eltillskott  (läst 1228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andrejsky

  • Gäst
Andrejsky
SHW80 zubadan eltillskott
« skrivet: 02 december 2019, 09:06:26 »
Hej!
Bor i en villa i södra värmland på 164m2, fördelat på 2 plan samt en källare med 2 element som håller kanske 16-17grader.
Behöver tillskott av elpatron redan vid -8 grader, har då en framledning på ca 48grader och retur på ca 43.
Hade hoppats att denna maskin skulle klara åtminstonde -10 utan tillskott.
Sen när jag kollar koden 016 får jag fram att kompressor inte verkar gå högre än 85hz, är det verkligen max?

Kör med inomhusgivare,  21 grader.

Min fråga är om det är nån inställning jag har missat eller om anläggningen är för klen?

Körde tidigare med pellets och förbrukade då ca 7 pall från höst till vår och en separat vv beredare året om.

Mvh Andreas

Andrejsky

  • Gäst
Andrejsky
SV: SHW80 zubadan eltillskott
« Svar #1 skrivet: 02 december 2019, 09:22:20 »
Tillägg: Tittade nu och med -10 ute så är det 47 grader efter kondensorn, 49 grader framledning, 44 grader retur. Kompressorn går på 85hz, som verkar max?
Hade hoppas att den skulle orka utan eltillskott vid dessa temperaturer.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: SHW80 zubadan eltillskott
« Svar #2 skrivet: 02 december 2019, 11:04:44 »
Gränsen som kompressorn klarar ligger där runt -9 celcius om man gissar på Karlstad som har DVUT på -18,9 celcius och gör en energibehovsberäkning med 7 pall pellets, 75% verkningsgrad på pannan och lägger till varmvatten för en familj. Det blir bara typ 500 kWh el-tillsats per år så det är inget att bekymra sig för. Känner tyvärr inte till Mitsubishi max Hz på kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Andrejsky

  • Gäst
Andrejsky
SV: SHW80 zubadan eltillskott
« Svar #3 skrivet: 02 december 2019, 18:56:20 »
Tack för ett utmärkt svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!