Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?  (läst 4197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sofiero

  • Gäst
Sofiero
Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« skrivet: 11 juli 2016, 12:45:20 »
Hej.

Planerar för bergvärme och har haft nibe att räkna Ã¥t mej. DÃ¥ jag har lite svÃ¥rt att beräkna effektbehovet pga jag har varvat med att elda med pellets och ved är det svÃ¥rt att räkna pÃ¥ effektbehovet där men Nibe föreslog deras 1245 10kw eller den frekvensstyrda 1255 4-16. Huset pÃ¥ 120kvm har golvvärme och nÃ¥gra raddar och i garaget pÃ¥ 120kvm har jag radiatorer och en konvektorelement sÃ¥ jag kör ut väldigt lÃ¥gtempat, aldrig över 48 grader och dÃ¥ bor jag med dut -35 och Ã¥rsmedel +1.2. Har en janfire pelletsbrännare och den orkade precis hÃ¥lla temperaturen pÃ¥ systemet när det var -37 i vinter dÃ¥ jag körde pÃ¥ 12kw. Men dÃ¥ gick den konstant. DÃ¥ körde jag och laddade 80 grader i en acktank.  Om den klarade det dÃ¥ kan man översätta att huset kräver 12 kw vid -37?

Men jag var mest inne på den frekvensstyrda 1255 för att som sagt var det svårt att räkna på mitt hus och garage för då har jag även så den klarar en planerad utbyggnad på ca 30kvm.

Nibe rekomenderade 300m aktivt hål till 1255 så två borrningar krävs ju då och jag vet att det kan vara besvärligt att borra och över 30 meter till berg så det blir kostsamt att borra. Jordvärme är uteslutet då det är bara sand i backen. Men förra veckan fick jag reda på att kommunen har ett gammalt borrhåll på min tomt som tidigare användes för att hålla hushållen runt mitt hus med vatten före de kommunala nätet drogs dit. Hålet har jag lodat till 40m och ligger ca 50 meter från en älv. Har inte hunnit provpumpa hålet ännu men ska försöka ta reda på vad det hålet ger men får för mej det ska ge ganska bra med vatten och började då fundera på att köra grundvattenvärme och sätta in en mellanväxlare? Hör många som avråder från det men då det tidigare har varit drickesvatten tror jag vattenkvaliten ska vara bra iaf. Sen har jag en gammal avloppsanläggning med infiltration som jag kan släppa retur vattnet i så jag skulle inte behöva borra nå alls då.

Men då avråder Nibe från att använda en frekvensstyrd pump iom att djupbrunnspumpen jag då kommer måsta använda kommer dra ca 1kw då pumpen går. Dom rekomenderar då använda med fast varvtal för att få så lite förluster som möjligt. Men tänkte höra här först vad ni tror om att köra med en frekvensstyrd?

Och om jag skulle prova gräva ner 400m slinga samt komplettera vp med frånluftsmodulen för att använda under sommaren tror ni det skulle räcka och inte behöva köra grundvattenpumpen då? Hur mycket ger en frånluftsmodul?

Sen har jag också kollat på 1226 men den finns bara i 8kw och 12kw, vad skiljer den från 1245? Jag har ingen pool vilket jag förstår 1245 och 1255 är förbereda för. 1226 har ju ett annat pris.

Har jobbat som rörmockare så installation och rördragning fixar jag själv men värmepumpar har jag inte sysslat med.

Hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mej litegrann då det är mycket att fundera på och mycket pengar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2016, 13:24:00 »
Hej!
Förutom styren så har 1245/1255 lite energisnålare cirkpumpar än 1226.
Sen tror jag som du att 12 kW räcker ner till -37 °C så det skulle kanske räcka med en 1255 3-12 kW?
Du bor 50 m från en älv, har du möjligen strand mot denna med?
Skulle tro att en sjö-kollektor mot denna skulle funka riktigt bra, man måste förstås gräva ner slangen djupt under stranden så inte isen kommer åt, men annars behövs inte så jättelång kollektor i strömmande vatten.

Men om du väljer grundvattenalternativet så tror jag också på att köra med en on/off värmepump och köra mot en arbetstank.
Eftersom du redan har en acktank så är detta inte så kostsamt.
Vill du komma billigt undan så är 1226-12 och grundvattenvärme det som gäller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Sofiero

  • Gäst
Sofiero
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2016, 15:39:46 »
Tack för att du tagit dej tid att både läsa och svara!

Hade gärna haft en kollektor i älven men det går ej då kommunen skulle aldrig godkänna det samt jag vet dom som har prövat och islossningen har dragit med sej slangar.

Hade också funderingar på använda acktanken 500l med 120l beredare som arbetstank men ska man ha fast kondensering då? Men hur funkar det om jag går på en 1245 eller 1226 12kw som kanske är för stor för mitt hus nu om jag kör mot en arbetstank? Gör det mindre då att ha för stor vp? Är rädd för många start och stop med en 12kw.

Sen någon som har nånting att säga om köra den frekvenstyrda mot grundvattenpumpen? Känns som att när den ska bereda varmvatten på sommaren kommer cop:et fara å hvete om jag har en 1kw djupbrunnspump som går när pumpen går men jag vet inte? Hur hårt går 1255 när den bara ska göra varmvatten?

Tack igen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2016, 17:05:34 »
Acktanken ska inte användas för varmvattenberedning, en förrådsberedare på 120 liter är dessutom troligen för liten.
Grejen är att låta temperaturen i den flyta och man kan t ex välja anslutningar i toppen och mitten för att inte använda hela volymen.
Grejen med en tank är just att kunna dimensionera en on/off värmepump nästan 100 % energitäckning och ändå inte få för många start/stopp.

Behöver du en djupbrunnspump på 1 kW för att driva alltihopa så är det klokt att ta till en rejäl värmepump.
Men frågan är om du skulle klara dig med en mindre variant av brunnspump?
Hur långt ner har du till vatten och testa även att pumpa ca 0,65 l/s under en längre tid och se hur mycket nivån sjunker?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2016, 09:41:19 »
Annars skulle du kunna borra 240 meter djupt (max 5 meter från värmepump till borra) så du får totalt 500 meter kollektor, och välja en 1255-12 kW värmepump, den kommer ju troligen att klara värmen 99% av tiden, och den har inbyggd elpatron så du klarar dig med något tiotal kWh i tillskott/år även om den inte klarar hela lasten när det är som kallast.
Större delen av året kommer den ju att gå på dellast, så kollektorn torde räcka, och tack vare att du slipper två cirkpumpar så kommer COP bli mycket bättre än om du väljer grundvattenvärme och arbetstank.
Att koppla in tanken som arbetstank kan ändå vara bra om du vill kunna köra med termostater aktiva i huset.

Om jag fattat dig rätt så har du all uppvärmd yta i markplan, och då är det absolut inte nödvändigt att köra med termostater aktiva, utom möjligen i något enstaka rum, vilket inte är några problem med en inverter.

Vet inte heller hur infiltrationen klarar så höga flöden som det rör sig om här, minst 2.3 m3 i timmen, det är nog risk att ditt avlopp svämmar över.
För att inte tappa effekt på grundvattenväxlaren behöver du nog dessutom köra högre flöde än så i djupbrunnskretsen, 0.65 liter/s är vad värmepumpen behöver över sin värmeväxlare, och COP ökar ju högre flöde du kan köra mellan brunn och grundvattenväxlaren.
« Senast ändrad: 15 juli 2016, 09:44:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peter62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2017, 13:47:32 »
Hej,
jag hittade denna förträffliga tråd, som passar in rätt bra på en fråga jag sitter med utifrån val av värmepump , Nibe 1245/10 eller frekvensstyrda 1255 /3-12.

Tidigare har jag blivit rekommenderad en 1245/10, men själv har jag varit inne pÃ¥ den frekvensstyrda 1255:an, för jag tror den skulle bli bäst för totalekonomin. Men dÃ¥ avrÃ¥dde Nibe det för att grundvatten-pumpen ger samma effekt hela tiden oavsett vilket effekt den frekvensstyrda värmepumpen behöver gÃ¥ pÃ¥. DÃ¥ skulle det blir oekonomiskt med en 1 kW grundvatten-pump, vilket dÃ¥ var den typ  av pump man diskuterade runt dÃ¥.

Jag har nu borrat två grundvatten-hål där jag i ena kommer ha en djupvatten-pump som ger 50 l/min till en mellanväxlare, och tempen fram dit är ca 10 C. Vi har nu med EMS hjälp konstaterat att djupvattenpumpen som behövs är av en typ som endast drar 0,37 kW. Då tyckte jag ändå det skulle vara intressant med 1255:an som värmepump, då vi inte längre pratar om en 1 kW jetpump.

Jag ställde nu igen en ny fråga till Nibe om ifall det på något sätt skulle vara negativt eller skadligt för 1255:an, att ha ett flöde genom mellanväxlaren på 50 l/min, även ifall 1255:an bara varvar på låg effekt/varvtal.

Nu får jag till svar från försäljare på Nibe att de avråder 1255:an ändå, för de har inte testat den konfigurationen, d.v.s inget svar på min fråga om det var skadligt eller inte.
Dock, berättade Nibe, så gäller heller inga garantier för värmepumpen ifall något skulle gå åt pipan, eftersom de inte testat det..

Så, min fråga och förhoppning är kanske ifall någon här kan delge erfarenheter av min frågeställning, dvs. om det på något sätt skulle vara en skadligt att köra fullt grundvatten-flöde (50 l/min) genom en mellanväxlare mot en lågvarvande frekvensstyrd värmepump typ Nibe 1255, (eller annat märke).

Tack ifall ni läst så här långt, och hoppas på er input.

mvh Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2017, 15:08:36 »
Hej!
Nej, det kan inte skada en Nibe 1255 om flödet på andra sidan mellanväxlaren är full fart hela tiden.
Du måste dock ha ett flöde som fixar max uteffekt på en 1255-16, den lär kunna ta uppåt 12 kW från köldbäraren vilket blir ca 3,5 °C tempdiff om flödet är 50 l/min (=0,84 l/s).
Kan du garantera +5 till +6 °C på grundvattnet på vintern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2017, 18:09:55 »
Kanske fixa nÃ¥t styrning av grundvattenpumpen som styr pÃ¥ returtempen frÃ¥n växlaren?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Peter62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2017, 09:34:25 »
Hej!
Nej, det kan inte skada en Nibe 1255 om flödet på andra sidan mellanväxlaren är full fart hela tiden.
Du måste dock ha ett flöde som fixar max uteffekt på en 1255-16, den lär kunna ta uppåt 12 kW från köldbäraren vilket blir ca 3,5 °C tempdiff om flödet är 50 l/min (=0,84 l/s).
Kan du garantera +5 till +6 °C på grundvattnet på vintern?

Tack Carl N, det låter bra ifall det inte är skadligt för värmepumpen att ge fullt flöde hela tiden via mellanväxlaren. Det är också vad många andra har sagt, men Nibe själva har inget svar.
Det är en Nibe 1255 3-12 modellen som jag är inne på isåfall. Enligt svar från Nibe så kräver den 0,65 l/s vid max-effekt.
Jag har ca 10 °C på grundvattnet, och 20 m mellan produktionshål kontra returhål. Jag kan inte garantera den temperaturen hela vintern, men andra i närområdet med motsvarande anläggning, har inga problem. Detta är i Skåne så vintrarna är långt från extrema.. ^-^

Något annat som skulle tala emot en frekvenstyrd värmepump där grundvatten är köldbärare så mottages det tacksamt.
/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2017, 18:30:30 »
0,65 l/s måste vara brine, rent vatten måste hållas över någon plusgrad på returen för att inte riskera att frysa i värmeväxlaren.
+10 °C pÃ¥ inkommande grundvatten lÃ¥ter riktigt bra.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2017, 08:28:25 »
Eftersom vp en stor del av året kommer behöva bra mycket lägre flöde känns det dumt att köra med en pump som drar 370 watt går det inte styra ner effekten på en sån på lämpligt sätt. Om det inte går skulle jag gått på en vanlig billigare on/off vp den kommer lämna högre cop i och med de 370 watten som en stor del av året är överdimensionerat till invertern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2017, 19:39:47 »
Är man lite klurig och tekniskt kunnig borde man kunna ta signalen som styr de interna pumpen och dra ut den signalen så den styr även den externa pumpen för grundvattnet.

Det går ju också att läsa av hastigheten och delta temp på Nibes bus och använda det för att styra en annan pump.

Både dessa lösningar är dock rätt komplexa...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvattenvärme mot frekvensstyrd värmepump?
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2018, 10:39:26 »
Till Nibes maskiner kan du använda tilbehörskortet AXC, och styra grundvattenpumpen med en 0-10V signal. Den styr dÃ¥ efter  :dt: pÃ¥ grundvattnet.
Så att så länge du har den möjligheten till styrning på själva grundvattenpumpen så bör det gå fint.

Edit: Det skall väl sägas att det nu finns, efter uppdateringar.
« Senast ändrad: 05 oktober 2018, 10:49:18 av knepig »
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!