Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering ytterdelar?  (läst 1730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering ytterdelar?
« skrivet: 30 september 2009, 16:29:25 »
Skall montera två llpumpar och för att få innedelarna på de ställen som blir optimala för värmespridningen utan allt för långa anslutningar "måste" jag montera båda ytterdelarna på samma vägg. Egentligen inte vägg utan fristående markstativ eftersom jag planerar att tilläggsisolera väggarna nästa år. Utrymmet är ca 4 m långt och 3 m högt som jag kan utnyttja (det sitter en veranda på en del av ytterväggen). Min fråga blir skall jag montera delarna ovanför varandra eller i bredd, och hur långt från varandra för att inte störa luftflödet till varandra.

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Placering ytterdelar?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2009, 16:55:39 »
Vad är det för några pumpar? Det beror ju lite på vilket luftflöde och vilken effekt. Skulle tro att det kanske framgår i manualen..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering ytterdelar?
« Svar #2 skrivet: 30 september 2009, 17:03:34 »
Det blir en Mitsubishi FD25VABH till bottenvåningen och nåt annat billigare till källaren (inget bostadsutrymme där, gör inget om temperaturen varierar några grader, huvudsaken att det är plusgrader). Mitsubishi´n är beställd monteras om ca 3 veckor.

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Placering ytterdelar?
« Svar #3 skrivet: 30 september 2009, 17:15:13 »
Med tanke pÃ¥ att tvÃ¥ F2020 ska stÃ¥ min 400 mm mellan varandra tror jag  nog att du kan gÃ¥ pÃ¥ ungefär dom siffrorna pÃ¥ din ocksÃ¥. Men ta hellre till lite extra isÃ¥fall, kanske 6-700 mm..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering ytterdelar?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2009, 17:20:25 »
Tack för svaret  *vinkar* kommer att ställa dem sida vid sida ca 1 meter emellan om inte andra synpunkter kommer. Nu blir det ut och kapa och svetsa till ställen.

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!