Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp oss välja avfuktare  (läst 10283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp oss välja avfuktare
« skrivet: 31 oktober 2006, 20:44:36 »
Hej!
Jag vill börja med att säga att detta är ett jättebra forum, jag har lärt mig mycket! Vi ska installera en avfuktare i krypgrunden på villan och är lite villrådiga. Grunden är på 195 m2 och 1 m höjd, den består av tre delar, se skiss. Fukthalten i somras var ca 95%, nu är den 77%. Vi har lagt plast på marken och tätat ventiler.

Vi har haft Anticimex, Munters och Vått och Torrt som har varit ute och tittat på grunden. Anticimex blir för dyrt, dom lämnade en offert (CTR300TT), men ville sen inte stå för fuktgarantin utan lämnade en ny dyrare offert med en större avfuktare (CTR500TT). Munters Torkteknik AB kan inte sälja större avfuktare till privatpersoner p.g.a. att de inte är EU (ROS) godkända, och tycker att homedry är för liten. Komplett installation blir för dyrt. Munters AB försäljningschef sa (per telefon) att en Munters homedry klarar av vår grund utan problem, utan att ha någon info om hur grunden ser ut. :P

Vått och torrt offererar en krypgrundsavfuktare GD-240, tillverkas i Danmark av Kode (eller Code?), generalagent i Sverige är Alron saneringsteknik. Avfuktningskapacitet 0,81 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 260 m3/t. Vått och torrt säljer också DST Seibu Giken, men de är tydligen (mycket) dyrare.

Ett annat alternativ är en avfuktare DA-250 från Fuktkontroll.com. Avfuktningskapacitet 1,1 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 290 m3/t.

Ett tredje alternativ är en avfuktare Acetec PD-250. Avfuktningskapacitet 0,55 kg/t vid 20 grader 60% r.h., torrluft 250 m3/t.

Avfuktarna från Fuktkontroll och Alron är rätt likvärdiga, Alron lite mindre och lite billigare. Acetec verkar tilltalande med sin ”nya” teknik som ska dra mindre energi och ett lägre pris, men klarar den av grunden?  (Acetec tror det, vi har fått offert).

Jag pratade med en Anticimex (dom säljer tydligen Acetec) representant och han sa att Acetec antagligen klarar av grunden, men att den får gå så mycket att den blir olönsam. Ligger det något i det? En hälften så stor avfuktare borde ju gå dubbelt så länge som en dubbelt så stor avfuktare = samma energiåtgång (bara den mindre avfuktaren klarar av grunden). Ett alternativ om Acetec inte klarar av grunden är att köpa en avfuktare till, det skiljer inte så mycket i pris på 2st Acetec eller en avfuktare från fuktkontroll.

Är det någon som tycker att avfuktaren låter för mycket? Sambon är orolig över att vi kommer att höra avfuktaren upp i huset.

Andra aspekter är säkringar. Vi funderar på att installera värmepump och då kan det bli problem med en stor avfuktare som belastar en fas med 7A => uppsäkring.

Vilken avfuktare ska vi välja?
Hur ska rören dras i grunden?
Övriga råd?

Tack.
/Lars

Utloggad Linnex

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 11:14:37 »
Hej,

Jag har en krypgrund på ca 230 m3 och precis köpt en DA-320. Oj vad jag läste vred och vände och snackat med tekniker på munters, acetec, trygghetsvakten, anticimex och LFK innan jag valde.

Kortfattat. En Homdry kommer inte klara av din grund då den avser max 150 m3, En CTR300TT  klarar upp till 200 m3 vilket är gränsfall för dig.
En för liten avfuktare är inte bra då den får svårt att klara av tidvis stor fuktbelastning samt få fart på cirkulationen i en större grund. En för stor avfuktare är inte heller bra då avfuktaren har stor effektbelastning vid starter. Många starter = mycket energi.

Princip alla tillverkare hänvisar till patenterade system och att deras modell är driftsnålast. Och ingen verkar direkt ljuga då de jämför vid en förutsättning som gör att just då är deras produkt bäst.

Jag valde DA-320. Inte den billigaste men inte den dyraste. Att jag tog den som klarar 40 % större grund berodde på att priset mellan den och DA-250 var liten och jag vill ha lite extra fart på luften i grunden då jag kommer utnyttja det som förråd vilket är tillåtet när den är avfuktad.

« Senast ändrad: 03 november 2006, 11:21:05 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hål. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 11:29:39 »
...och jag har blivit avrådd att montera avfuktaren direkt under sovrum pg av eventuellt ljud samt inte skruva den på konsoler i muren utan placera på några lecablock som får stå på marken (inga vibrationer som fortplantar sig). Jag har inte installerat den ännu så jag kan inte själv referera... och för den delen kommer jag inte att kunna göra det då jag har ett större akvarium med ett antal pumpar bullrande precis ovanför avfuktaren ;D ;)
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hål. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #3 skrivet: 11 november 2006, 17:03:49 »
Vore intressant att höra vad du beslutat dig för och resultatet av installationen sen.

Är i ungeför samma sits och har samma funderingar. Har dock endast 130 kubik skulle jag gissa på (110 kvadrat).
Lutar åt en acetec. Men jag väntar nog till jan-feb.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #4 skrivet: 11 november 2006, 20:29:55 »
Mitt råd är ju som vanligt att välja en enkel kondensavfuktare som klarar de flestas behov till en bråkdel av kostnaden, både i investering o i drift. Kolla ex denna tråden

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9136.0


Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #5 skrivet: 11 november 2006, 20:35:28 »
Mitt råd är ju som vanligt att välja en enkel kondensavfuktare som klarar de flestas behov till en bråkdel av kostnaden, både i investering o i drift. Kolla ex denna tråden

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9136.0



Då måste man ner med en fläkt med för att skapa undertryck samt att den inte går att köra lika kallt.  Jag slipper helst allt meck och går på ett säkert kort.

Lyckas fö en kondensavfuktare täcka 100 kvadrat lika bra som en sortions som blåser ut varmluft och får cirkulering? Räcker en kanalfläkt för att få samma cirkulering.

Pratar jag med woods så rekomederar de att jag köper iaf två av deras avfuktare. En acetec för ca 13k ink rör och frakt tycker jag låter som inte allt för stor installationskostnad.

(Bra bit upp till de 40 som anticimex ska ha)

/M

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #6 skrivet: 12 november 2006, 22:19:06 »
Du skriver inget om du har dålig lukt. Om du inte har det behöver du inte skapa undertryck. Då räcker det med att täta grunden och installera en kondensavfuktare och kanalfläkt med spirorör för att få cirkulation på luften. Det är ingen märkvärdig installation utan de flesta bör klara av det på ett par timmar. Att fixa till undertrycksventilation är inte heller ngt stort problem. Munters har dock bara 25 m3/h i regenerationsflöde vilket kanske inte räcker för att skapa det undertryck som behövs.

Att ordna borttransport av vattnet kan vara ett litet problem, som jag dock fixat enkelt med ett uppsamlingskärl med en pump som går på en gång per dygn med kopplingsur.

Den enklaste kanalfläkten på http://www.luftmiljo.se/runda.asp ger 195m3/h jämfört med Homedry som ger 110 m3/h så kapaciteten på en kanalfläkt räcker mer än väl.

Jag har själv 100 m2 och haft <70%RF utan problem med en enkel avfuktare + kanalfläkt med spirorör.

Det är en myt att bara sorbtionsavfuktare duger.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #7 skrivet: 13 november 2006, 08:27:29 »
Du skriver inget om du har dålig lukt. Om du inte har det behöver du inte skapa undertryck. Då räcker det med att täta grunden och installera en kondensavfuktare och kanalfläkt med spirorör för att få cirkulation på luften. Det är ingen märkvärdig installation utan de flesta bör klara av det på ett par timmar. Att fixa till undertrycksventilation är inte heller ngt stort problem. Munters har dock bara 25 m3/h i regenerationsflöde vilket kanske inte räcker för att skapa det undertryck som behövs.

Att ordna borttransport av vattnet kan vara ett litet problem, som jag dock fixat enkelt med ett uppsamlingskärl med en pump som går på en gång per dygn med kopplingsur.

Den enklaste kanalfläkten på http://www.luftmiljo.se/runda.asp ger 195m3/h jämfört med Homedry som ger 110 m3/h så kapaciteten på en kanalfläkt räcker mer än väl.

Jag har själv 100 m2 och haft <70%RF utan problem med en enkel avfuktare + kanalfläkt med spirorör.

Det är en myt att bara sorbtionsavfuktare duger.

Nej jag har ingen dålig lukt. Men jag antar att en kondensare inte klarar av att köra när det är lika kallt.
Fö säger väl inte 100m2 så mycket? Det är väl volymen som är intressant?

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #8 skrivet: 13 november 2006, 18:15:20 »
Sorbtionsavfuktare fungerar bättre vid låga temperaturer, men då är också problemet med hög luftfuktighet nästan obefintligt i de flesta grunder så man har eg ingen nytta av det.

Du skrev att du hade 100 m2 så det var det jag angav. Antag att du har 1 m i höjd och därmed 100 m2. Då ger den kanalväljaren jag angav 2 omsättningar per timma. Räcker mer än väl för att utjämna fuktigheten i grunden. Även om du så skulle ha 2 m i höjd.

För den som är intresserad att spara ett antal 1000 kr skulle jag föreslå att testa en kondensavfuktare under en säsong o hålla koll på fuktigheten. Är knappast någon risk men mycket att vinna om det fungerar. Gör också en koll på energiförbrukningen och jämför sedan om du nu skulle ångra dig o sätta in en sorbtionsavfuktare - bara så du vet vad du missar.

För dig som inte har luktproblem behöver du inte undertrycksventilera - dvs om du sätter in en sorbtionsavfuktare blir värmen som går ut i regenerationsluften rena förlusten. Jämför med att bara täta grunden o använda kondensavfuktare - inga externa energiförluster. Det måste bli en betydande skillnad.   

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #9 skrivet: 13 november 2006, 19:14:22 »


Sorbtionsavfuktare fungerar bättre vid låga temperaturer, men då är också problemet med hög luftfuktighet nästan obefintligt i de flesta grunder så man har eg ingen nytta av det.

Du skrev att du hade 100 m2 så det var det jag angav. Antag att du har 1 m i höjd och därmed 100 m2. Då ger den kanalväljaren jag angav 2 omsättningar per timma. Räcker mer än väl för att utjämna fuktigheten i grunden. Även om du så skulle ha 2 m i höjd.

För den som är intresserad att spara ett antal 1000 kr skulle jag föreslå att testa en kondensavfuktare under en säsong o hålla koll på fuktigheten. Är knappast någon risk men mycket att vinna om det fungerar. Gör också en koll på energiförbrukningen och jämför sedan om du nu skulle ångra dig o sätta in en sorbtionsavfuktare - bara så du vet vad du missar.

För dig som inte har luktproblem behöver du inte undertrycksventilera - dvs om du sätter in en sorbtionsavfuktare blir värmen som går ut i regenerationsluften rena förlusten. Jämför med att bara täta grunden o använda kondensavfuktare - inga externa energiförluster. Det måste bli en betydande skillnad.   
SKrev att jag hade ca 130 kubik (110 kvadrat innom parentes för att ge en överblick hur det såg ut) Det var dessutom mest menat som en fråga då jag sett i flera spec på avfuktare att de anger antalet kvadrat de klarar och inte kubik vilket jag tycker är skumt.

Anticimex snubben som var här (som jag fö inte litar ett piss på eftersom han bestämt sig att jag behövde en avfuktare redan innan han klivit in i huset) ansåg att jag behövde undertryck för att driva ur fukten ur trossbotten och för att det fanns viss påväxt.
(i stort sett osynlig på totalt ca en kvadrat dm (10x10 cm) och som såg ut som grus men ej luktade och enbart kunde ses med en ficklampa längs trossbotten).

Jag skiter i om en sorbtionsfuktare drar mer el och kostar lite mer om det får mig att sova tryggt.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #10 skrivet: 17 november 2006, 21:43:25 »


Sova tryggt, ja man är bekväm av sig, och lat...

- Acetec PD-250 kräver underhåll (rengörning av filter och dammsugning) 2 ggr per år, Munter Homedry en gång per år.

Vilket underhåll behövs på en kondensavfuktare?

/Abbe
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare på luftvärmepump
SV: Hjälp oss välja avfuktare
« Svar #11 skrivet: 21 november 2006, 22:39:20 »
Hej!

För 1,5 år sedan gick jag i samma funderingar, valet blev en lösning likt rollo
Har en krypgrund på 100 kvm (två kammare på 50 kvm vardera)

Kondensavfuktare Bosch för 2500kr (som jag har anslutit via slang till ett avloppsrör)
Fläkt på jula för 200 kr
Spirorör för 900 kr
Cellplast och fogskum för att täta gluggarna: ca 200 kr

Totalkostnaden blev under 4000 kr och lösningen fungerar perfekt, luftfuktigheten har jag ställt så att den ligger runt 70% (tidigare hade jag 100% vissa perioder"

Kan tilläggas att jag inte hade problem med lukt

/Kenneth

Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!