Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inomhusgivare Thermia Diplomat?  (läst 43717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2012, 16:44:08 »
Det gÃ¥r att kalibrera till en viss gräns. Du hÃ¥ller inne de tvÃ¥ knapparna med pil upp/ner i ca 15 sekunder och ställer sedan in aktuellt värde du har i rummet.  Thumbsup
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2012, 16:49:32 »
Kan ocksÃ¥  stämma in i kören om att placering av innegivare är A och O.
Tror att de flesta som haft dåliga erfarenheter placerat den i rummet med solinstrålning och fått kallt överallt annars eller att man får kallt i källaren där gillstugan är för att man reglerar på övervåning eller bottenplan.

I så fall kan termostater vara bättre i de rum där övertempen finns, t ex söderläge eller övervåning.
Där man sätter innegivaren ska man INTE ha några termostater alls.
Rum utan yttervägg eller i nord-nordväst-nordost kan man ha som riktmärken.
Man kan även behöva justera in kurvan för att få den att stämma bättre ihop med innegivaren.

« Senast ändrad: 16 februari 2012, 16:55:27 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2012, 20:04:26 »
Okej.. säkert en dum fråga men nu visar ju vanliga termometerna 20 grader och det är ju precis vad jag vill fast givaren visar 21 grader..

Om jag kalibrerar givaren till 20 så ändras inte innetemperaturen något utan bara en ren kalibrering av temperaturen på innegivaren??
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2012, 20:34:34 »
Det stämmer

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2012, 20:56:49 »
Kalibrera genom att hålla inne dem två knapparna samtidigt i 15 sekunder, ställ seden in aktuell temp som du fått fram på dina termometrar. *vinkar*
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #35 skrivet: 16 februari 2012, 20:58:30 »
Yes, nu är det gjort och de fungerade utan problem.

Vad har innegivaren för uppdateringsfrekvens?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #36 skrivet: 16 februari 2012, 22:00:27 »
Den är ganska seg. Typ 5 minuter skulle jag tro. Dessutom är det någon inbyggd tröghet som gör att den bara justerar ärvärdet några tiondelar i taget trots att du kanske ändrar omgivningstempen med 10 grader. Om man tex öppnar ett fönster bredvid givaren. Detta gör att man får chilla lite om termostaten är mycket felkalibrerad vid leverans. Det kan ta några timmar innan man hittat rätt korrektionsfaktor.
Börvärdet ställer du in på upp/ ner knapparna. Håller du in båda samtidigt ser du utetemp.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #37 skrivet: 16 februari 2012, 22:10:13 »
Thermias innegivare är mer för att ge jämn temperatur och att korrigera vid för stora avvikelser.
Inte att helt styra rumstemperaturen på egen hand.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #38 skrivet: 17 februari 2012, 16:45:52 »
Börvärdet ändras OMEDELBART vid temperaturförändringar på rumsgivaren. Uppdateringen av rumsgivarens värde sker kontinuerligt.
Den enda tröghet som finns "inbyggd" är den som är en följd av att det tar lite tid att värma det matr. som omger termistorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #39 skrivet: 17 februari 2012, 17:19:36 »
Okej okej... men en annan fråga nu ligger inomhus temperaturen på 22,5 grader, varför en så stor temperaturskillnad? Borde den inte kontinuerligt justera kurvan beroende på skillnader på innetempen?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #40 skrivet: 17 februari 2012, 17:25:25 »
Den justerar räkningen av gradminuter hela tiden, hur fort beror pÃ¥ vilken pÃ¥verkan du ställt in. Sedan gör trögheten i huset och ev andra värmekällor att det kan ta rätt lÃ¥ng tid innan ändringarna märks. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #41 skrivet: 17 februari 2012, 17:33:31 »
Rumfaktor är ställd till 2 nu, borde jag höja denna istället? Hur lite påverkar läge 1 upp till 4?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #42 skrivet: 17 februari 2012, 18:03:40 »
Jag har faktor 4 och hos mig fungerar det utmärkt, jag har ett system med konvektorelement som snabbt blir varmt och lika snabbt kyls av så jag vill att även regleringen av innetemperaturen ska vara snabb.
Prova dig fram tills du hittar det som passar dig och dit hus bäst, det är mycket svårt att sitta på avstånd och ge mer än allmänna råd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #43 skrivet: 17 februari 2012, 18:33:24 »
Rumfaktor är ställd till 2 nu, borde jag höja denna istället? Hur lite påverkar läge 1 upp till 4?

Jag har inte Thermia men principen är jo den samma och jag har körd med högsta påverkan över 5år och fungerar mycket bra temperaturen håller inom 0.5 grader under värme perioden oavsett ute temperatur och blåsigt väder.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #44 skrivet: 17 februari 2012, 20:31:45 »
Okej okej... men en annan fråga nu ligger inomhus temperaturen på 22,5 grader, varför en så stor temperaturskillnad? Borde den inte kontinuerligt justera kurvan beroende på skillnader på innetempen?

Den justerar inte kurvan utan lägger till eller drar ifrån ett värde (rumsfaktorn x felet) på börvärdet, dvs den önskade framledningstemperaturen. Så även om man haft en bra kurva innan har jag upplevt att kurvan kan behöva ändras innan innegivaren ger tillräcklig kompensering.
I ditt fall skulle jag sätta Rumsfaktorn till 4, kanske sänka kurvan en grad och avvakta ett par dygn innan nästa kurvjustering.
Thermia fungerar på så sätt att en ändring med 1 grad på RUMBÖR gör att du ändrar framledningen 3 grader.
Om du sätter Rumsfaktorn till 3 innebär det att en grads skillnad mot ditt RUMBÖR motsvarar en grad på RUMBÖR eller ungefär 3 grader på kurvan (vid 0 grader utetemp).
Så man kan använda innegivaren för att ganska snabbt ställa in kurvan för huset om det inte gjorts innan.
Genom att växla till rumsfaktor 0 ser man vad kurvan normalt ger och har diffen till vad innegivaren vill ge.
Dock så ska man ha i minnet att man ibland kan få ett lagg, dvs att man trots en rätt inställd kurva kan behöva ställa innegivaren på ett annat värde än det önskade för att få önskad innetemperatur. T ex 22 grader för att få de önskade 21 grader inne längs med hela kurvan, dvs vid alla utetemperaturer.
Så man ska inte stirra sig blind på att man ställt in ett värde och får ett annat.
Det man ska ha som mål är att den temperatur som visas på innegivarens termometer ska vara samma hela tiden, för det är den temperaturen man faktiskt har inne.
Rumbör 4 är oftast användbart i ett normalisolerat hus då den ger en liten överkompensering, men inte så man får en pendlande innetemperatur. Det som händer är att integralen räknas upp eller ner lite snabbare vilket är bra anser jag.

Lycka till!
« Senast ändrad: 17 februari 2012, 20:51:45 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!