Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tank med solslinga eller värmeväxlare  (läst 32887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #15 skrivet: 29 juli 2013, 10:39:02 »
På skorstenen har jag en renslucka där jag satt en motdragsventil som lossas med 2 vingmuttrar där jag kan trycka in en näve gullfiber när jag inte eldar.

Men då har jag det i stora delar klart för mig:
Jag köper en tank med solslinga som paralellkopplas med dom andra två tankarna. Sätter 2 ventiler som gör att jag stänger in/ut till befintliga tankar vid vp-drift. Sätter tempgivaren till Laddomaten i den nya tanken så laddomaten sköter överföringen från tank till panna.

Jag tror, i teorin, att detta kan fungera. Skiktningen i mina tankar är riktigt bra så vp'n kommer nog inte att värma hela tanken (den nya blir samma fabrikat som dom befintliga) utan bara värma översta halvan. Sedan gäller det ju naturligtvis att hitta det ultimata läget så inte vp'n eller Laddomaten står och jobbar hela tiden.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #16 skrivet: 29 juli 2013, 10:45:06 »
Köp tank med både solslinga och vv slinga så kan du förvärma vv tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #17 skrivet: 29 juli 2013, 20:14:01 »
Efter att ha grubblat lite så funderar jag på om det verkligen fungerar att ladda en tank genom solslingan med en vp som kanske ger max 60gr. Jag funderar på om inte ni har rätt i att det är bättre att låta cp till vp gå hela tiden istället. Sedan kommer pumpen att stå en meter från husväggen där rören ska gå in så då kan jag sätta på värmekabel på rören, ha en batteribackup med inverter som går igång om cp skulle stanna av strömavbrott eller annan anledning.
Strömsnäspannan (som Rinkaby rör säljer till bra pris) har en tank som är anpassad för vp, KV300, med en massa in/ut-lopp osv.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #18 skrivet: 29 juli 2013, 21:00:40 »
Nu har jag grubblat lite till ::)
Läste att pumpen kan ta skada om man eldar upp tempen i en tank med ved som sedan cirkulerar ut till pumpen. Jag kanske krånglar till det med ventiler och grejor. Om jag helt enkelt knipsar returen från radiatorerna ovanför shunten, leder ut vattnet till vp, tillbaka in igen och genom shunten. Då har jag ju alltid minst 20-gradigt vatten (om man nu inte har kallare inomhus) som cirkulerar ut till vp, och max 60gr eftersom detta är vad jag satt som max för att inte småkidsen ska bränna sig på elementen. När sedan vp'n är aktiv så värmer den bara upp pannan så mycket som krävs och jag slipper accumulera värme. I pannan har jag ju även en 120L beredare som kan agera förvärmare till beredaren.
Är jag inne på rätt linje? ???
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #19 skrivet: 29 juli 2013, 21:21:42 »
Ackumulera värme kan vara bra ibland men det funkar kanske att köra mot pannan Sc:,h men du ska inte förvärma vv i en beredare stor risk för legionella där om du inte kommer hålla hög temp där kan det kanske funka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #20 skrivet: 29 juli 2013, 21:35:16 »
Den kommer inte att ta skada så länge du inte pumpar 80-90 °C vatten igenom VP fast den inte går.
Måste du göra det?

I normala fall sätter man VP som ett bihang på vedpanna och står den still pga övertemp så går inte vattnet genom VP.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #21 skrivet: 29 juli 2013, 22:06:23 »
Men då kommer vp frysa om man eldar några dagar lite cirkulation behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #22 skrivet: 29 juli 2013, 23:05:30 »
Förlåt, missade att hans VP står ute :(
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #23 skrivet: 29 juli 2013, 23:12:05 »
Frys risken borde gå att lösa med nån typ av termisk ventil som inte släpper igenom för varmt vatten till vp typ en blandningsventil Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #24 skrivet: 29 juli 2013, 23:30:44 »
Alternativt så bygger du ungefär ett sånt system som jag har, som kombinerar LVVP och vedeldning.

VPn värmer primärtanken som är direkt kopplad mot värmesystemet.
Vedpannan värmer sekundärtank som är kopplad till primärtanken.

När VPn går så är det bara primärtanken som är inkopplad.
När det blir kallt så VPn stannar så börjar jag elda och värmer då sekundärtanken. Därifrån pytsas hett vatten över i primärtanken i lagom takt så att den håller en bra temperatur anpassad till vad radiatorerna kräver. Men den blir ju aldrig varmare än 60-65 grader och det fixar VPn utan problem. Sekundärtanken eldar jag upp till 90-95 grader.

Jag har samma typ av styrning för vedpanna-sekundärtank-primärtank som när man har solvärme, alltså ingen laddomat, men man kan naturligtvis ha en laddomat som styr vedpanna-sekundärtank och sen en separat styrning för primärtank-sekundärtank.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #25 skrivet: 30 juli 2013, 09:32:46 »
Den enda skissen jag har hittat som stämmer mest överens med mitt system är denna http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf
Dvs. jag får visualisera min panna som en elpanna i och med att jag har shunten på pannan vilket inte brukar vara normalfallet när man eldar med ved. Med denna koppling så kan pumpen även starta själv när tankarna inte orkar ge tillräcklig värme. Pumpen kan inte ta nån skada av för hög tempertur heller då den endast får returvatten från radiatorsystemet som är maxbegränsat till 60 gr.

Ett frågetecken är dock backventil 49. Sitter den där enbart om man behöver göra något ingrepp på pumpen och fortfarande ska ha systemet i drift?
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #26 skrivet: 30 juli 2013, 10:11:34 »
Backventilen sitter där så att vattnet från vp ska gå genom radiatorerna när vp går annars tar vattnet lättaste vägen tillbaka till vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #27 skrivet: 30 juli 2013, 11:29:08 »
Självklart är det så, jag förstår dock inte varför man satt den där. Alltså varför ska vattnet kunna cirkulera där, är det om man stänger in/ut på vp vid eventuell service? Annars kan man ju lika gärna skippa den och alltid låta vattnet cirkulera genom vp konstant.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #28 skrivet: 30 juli 2013, 12:00:33 »
Visst kan du ha vattnet cirkulerande genom vp hela tiden men det kommer ju antagligen bli en del förluster i onödan därför vill man inte köra ut vattnet när det inte behövs. Fast när det är kallt ute och förlusterna blir som mest då måste man köra ut vattnet för att undvika frysning fast det kanske blir lite lagom själv cirkulationen genom vp så det inte fryser cp som sköter cirk i huset borde hjälpa till att cirkulera vattnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #29 skrivet: 30 juli 2013, 14:02:35 »
Den enda skissen jag har hittat som stämmer mest överens med mitt system är denna http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf

Om du vill ha fler tips kan du ju titta igenom CTCs handbok för systemlösningar.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=9e7a9e7b-dfa0-42d3-821b-9f8ca413be52&MediaArchive_ForceDownload=true

Deras skiss över mitt system ser ut som på bilden, med den skillnaden att vedpannan är inkopplad istället för solvärmen.



EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!