Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?  (läst 4522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Sitter och planerar ett nytt uppvärmningssystem för "vår nästa villa", och en erfarenhet jag tar med mig från min nuvarande anläggning är att volymen i enbart cirkulationssystemet blir i minsta laget när kvicksilvret kryper neråt. För när VP-anläggningen (VP och patron) ska göra varmvatten så kryper elementen ner i temperatur för mycket.

Ni som har stoppat in en volymbuffert, hur har ni räknat och resonerat?  Sc:,h
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012, 20:10:46 »
Jag skulle räkna ut befintliga vattenvolymen i systemet. När man gjort det så vet man lite mer. T ex så kan det vara bra att ha mer än 20 liter vatten för varje kw effekt på pumpen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012, 21:21:09 »
Jag vet precis hur det är. Jag hade så innan också. När vv var färdigladdat var radiatorerna kalla och man får massa knäppningar och oljud i dem och rören. Jag hade nog satsat på ca 30 liter per kW. Jag har en 10 kW som går mot ca 650 liter( tank 500 liter). Det är väl egentligen i mesta laget. Men det fungerar bra. Trögt men håller stabila temperaturer. Beroende på hur stort system och hus så hade jag satsat på 200-300 liter.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2012, 08:25:57 »
De pumpar jag väljer mellan (som Åsnan mellan hötappar) är Zubudanen på 16kw och Daikins 11kw lösning. Vilken som så blir det en bufferttank på 300 liter, tänkte stoppa in en 300 liters Tesy från Jula: http://www.jula.se/varmvattenberedare-300-l-436003

Rätta mig om jag tänker fel, men det är väl på utgående från VP'n och innan radiatorerna man sätter bufferten?
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2012, 12:00:18 »
En fundering... Är det inte onödigt att köpa en varmvattenberedare om det är en bufferttank du behöver? En ackumulatortank utan utrustning på 300 liter kostar ca 4000:-.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2012, 12:31:03 »
En fundering... Är det inte onödigt att köpa en varmvattenberedare om det är en bufferttank du behöver? En ackumulatortank utan utrustning på 300 liter kostar ca 4000:-.

Måste vara usel på googling idag, hittar ingen isolerad 300 literstank för 4000 pix..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2012, 12:58:52 »
Jag hittar inte heller nån vid lite snabb googling. Däremot pris på Strömsnäspannan TS 500, men TS 300 borde vara billigare...
http://www.bynor.se/product.php?id_product=6072
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2012, 21:44:19 »
Dessutom måste man väl bygga om anslutningarna till varmvattenberedaren?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av bufferttank till cirkulationssystem?
« Svar #8 skrivet: 19 december 2012, 23:02:01 »
Ja, med den effekten på VP'n så vill man nog ha 28mm anslutningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!