Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima med 290A/W: Officiell trÃ¥d!  (läst 158290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #240 skrivet: 09 juli 2019, 08:33:10 »
Hej.
Jag har problem med mitt värmesystem när det är väldigt varmt ute/inne pÃ¥ sommren. System ger värmevatten även när det är över 25grader inne! Detta verkar framförallt ske pÃ¥ morgonen när uteluften är lite svalare (ca 18grader) Jag har rumsgivare och den är ställd pÃ¥ 21grader, trots detta verkar mitt system strunta i detta värde/givaren. Givarvärdet stämmer och allt fungerar vid normala dyngstemperaturer. Har exprementerat med  "Värmesäsong" bÃ¥de att ställa ner temperaturen och att justera tiden  till allt frÃ¥n 10h till 0h.
Har även provat att justera rumsgivarens påverkningsfactor till 8, men detta har inte heller hjälpt. Varför styr inte min innegivare värmevattnet när det är varmare än inställd temperatur inne?
Har radiatorer och en värmekurva på V=20, H=53

Tacksam för hjälp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #241 skrivet: 09 juli 2019, 09:46:30 »
Vad har du för inställningar för värmesäsong? När det är varmare än dom inställningarna så ska cirkulationspumpen till värmesystemet stoppas, så ingen värme ska produceras.
Läs av alla ikoner på displayen och samtliga temperaturer när kompressorn går och lägg upp här.


Rumsgivaren stoppar inte värmeproduktionen helt, utan justerar ner värmekurvan olika mycket beroende på vilken påverkan man har ställt in. Så rent tekniskt kan den göra värme även om det är 22 grader inne och rumstemperatur är inställd på 20...
« Senast ändrad: 09 juli 2019, 09:49:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #242 skrivet: 09 juli 2019, 22:16:49 »
Hej, och tack för hjälpen. 
Jag har kört på 18'C som Värmessäsongsgräns, 4h som fördröjnining och Directstart på 10 som standard.
Så om ute temperaturen sjunker till 17 på natten under 4h kommer systemet starta värmeproduktionen även om innetemperaturen är 25'C?

Har inte varit värmebölja nu på ett tag så jag får vänta med att skicka övriga värden när detta inträffar igen.

Mvh
Brink

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #243 skrivet: 10 juli 2019, 08:14:10 »
Så om ute temperaturen sjunker till 17 på natten under 4h kommer systemet starta värmeproduktionen även om innetemperaturen är 25'C?

Ja. Men i praktiken kommer inte framledningen vara varmare än rumstemperaturen, så ingen värme tillförs mer än tillfälligt.

Ställ ner gränsen för värmesäsong. Jag körde med 14 grader i mitt hus utan problem. Tidigare brukade man räkna med 3 grader under önskad rumstemperatur innanvvärmesystemet behöver tillföra värme utöver de spillvärmekällor som finns i huset. Men nu för tiden har man så mycket prylar igång hela dagarna som genererar spillvärme så man brukar kunna klara sig till en lägre utetemperatur.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #244 skrivet: 10 juli 2019, 21:26:10 »
Jag justerade ner gränsen för värmesäsong nu i morse till 16'C för att testa, och jag ställde även ner värmekurvan till V=18.
Senare under dagen blev det ca 22'C ute (Utegivaren visade 25 för den är monterad ovanför ett svart tak) här och då flippade systemet ut igen och skickade ut värmevatten även om det var 22'C ute, 25'C inne!?

Inställd rumstemperatur 21'C
Värmessäsongsgräns 16'C
Fördröjnining 4h
Directstart 10'C

T1: 38,6 !?!
Värmesystem start: 7,9 (Vet inte vad detta värden gör?)
Värmesystem stopp: 12  (Vet inte vad detta värden gör?)
T2: 24,9
T3: 53,6
T5: 24,0
T6: 61,3
T8: 41,7
T9: 39,8
T10: 39,5
T11: 20,6
T12: 19,0

Kan det vara shunten som kärvar?

/Brink



 

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #245 skrivet: 10 juli 2019, 21:30:00 »
Fungerar för övrig senare på dagen igen och har inte haft några problem nu under kvällen?

/Brink

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #246 skrivet: 11 juli 2019, 00:52:13 »
Vad är problemet egentligen? Att T1 visar ett högt värde eller att värmesystemet blir omotiverat varmt?
Går cirkulationspumpen till värmesystemet? Står cirkpumpen still så spelar det ingen roll vad T1 visar - Inget varmvatten skickas ut till värmesystemet ändå. Eftersom givaren sitter på ett kopparrör några dm från varmvattenberedaren så värms den upp av varmvattnet när det inte är någon cirkulation.

Gick kompressorn för att värma huset eller varmvattnet när du kollade?

Värmesystem Start/Stopp är de temperaturer den för närvarande tycker att framledningstempen ska ligga på. Eftersom aktuell temp är mycket högre så ska den inte kunna producera någon husvärme. Dessutom borde säsongsstoppet göra att husvärmen är inaktiverad helt...

Shunten används bara tillsammans med tillskottet, så den här nogiinget med det hela att göra. Ett vanligt fel är att växelventilerna kärvar så att det läcker över varmt vatten från beredarens mantel till värmesystemet. Men, återigen, står cirkpumpen still (vilket den gör när det inte är värmesäsong) så spelar det ingen roll.
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 01:03:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #247 skrivet: 11 juli 2019, 16:11:50 »
Cirkulationspumpen gick och alla radiatorer är varma. Samma sak i morse igen.

Kompresson gick inte när jag läste av värdena.
Läste just ditt första inlägg igen där det stÃ¥r att konpresson ska gÃ¥ när man läste av värden  :P. Hemläxa!

/Brink
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 16:16:15 av murmelvad »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #248 skrivet: 11 juli 2019, 18:29:42 »
Under säsongsstoppet motionskörs cirkpumpen en minut en gång per dygn. Är det det du upplever?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad murmelvad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #249 skrivet: 11 juli 2019, 19:51:05 »
Högst osannolikt. Inträffar ofta och 1min skulle inte räcka för att värma upp alla radiatorer.

Utloggad Esaus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #250 skrivet: 03 september 2019, 09:10:25 »
Jag justerade ner gränsen för värmesäsong nu i morse till 16'C för att testa, och jag ställde även ner värmekurvan till V=18.
Senare under dagen blev det ca 22'C ute (Utegivaren visade 25 för den är monterad ovanför ett svart tak) här och då flippade systemet ut igen och skickade ut värmevatten även om det var 22'C ute, 25'C inne!?

Inställd rumstemperatur 21'C
Värmessäsongsgräns 16'C
Fördröjnining 4h
Directstart 10'C

T1: 38,6 !?!
Värmesystem start: 7,9 (Vet inte vad detta värden gör?)
Värmesystem stopp: 12  (Vet inte vad detta värden gör?)
T2: 24,9
T3: 53,6
T5: 24,0
T6: 61,3
T8: 41,7
T9: 39,8
T10: 39,5
T11: 20,6
T12: 19,0

Kan det vara shunten som kärvar?

/Brink



 

Jag har samma fel eller problem med min. Den släpper ut tok för varmt vatten när temperaturen når säsongstempen. Är 9 grader ute och den släpper ut 40+ gradit vatten och det blir 26 grader inne. Annars står pumpen still när ute tempen är varmare. Jag bytte båda växelventilerna nyligen eftersom jag satte in ett begagnat system. Har den inställd på säsong 9, v12 och h55. Kan det vara någon temp givare som spökar?

Utloggad Esaus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #251 skrivet: 05 september 2019, 23:45:37 »
Nu har kompressorn gått väldigt länge. Den värmer upp t1 till 45 grader medans varmvattnet sakta stiger. Den visar varmvattenuppvärmning i displayen med kompressor. Måste väl vara växelventilerna som spökar isåfall? De är ju nya nu och verkar fungera när jag provar de manuellt och i drift så är de påslagna när varmvattnet går. Förstår inte vad som kan vara fel. Några ideer? Kan de va felväda eller något? Kan läckande shunt ge samma problem? Kan också tillägga att radiatorerna i huset är varma och tempen i ledningen stämmer med vad givaren visar så cirk pumpen går. Är 10 grader ute och säsongsstart är på 14 grader. Kurvan är v14 och h 55.

Uppdatering:
Felet är åtgärdat! Var shuntventilen som satt fel i själva kugghjulet mot motorn. När den skulle vara stängd var den i själva fallet helt öppen! Nu följer tempen värmekurvan och inga konstiga spikar när systemet värmer på.
« Senast ändrad: 11 september 2019, 23:40:42 av Esaus »

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #252 skrivet: 17 september 2019, 16:50:41 »
Hej på er!
Skulle vilja ha lite hjälp hur jag tömmer manteln för värmen till elementen. Det sitter en plugg under beredaren? Men jag är osäker om om den är till varmvattnet? Fick förklarat för mig att det skulle finnas någon vit plugg att lossa men den finner jag inte. Hoppas någon har en vettig förklaring hur jag tömmer manteln? Ska byta cirkpumpen till elementen som för ett j-vla liv!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #253 skrivet: 17 september 2019, 18:50:40 »
Öppna ventilen i botten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #254 skrivet: 19 september 2019, 05:46:23 »
Öppna ventilen i botten...

Det är ju den ventilen jag ej har. Tyvärr. Ska återkomma med bild på hur det ser ut hos mig. Däremot har jag en fyrkantig gängad plugg på beredaren i botten. Men alla jag pratat med härleder till den ventilen som bilden visar men den existerar ej på min anläggning?

Edit: Jag fann ventilen långt bakom spillvatten koppen. Behövde bara krypa ner mer på golvet. Tack för bilden purjo!
« Senast ändrad: 19 september 2019, 09:44:50 av TruckTobbe »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!