Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Legionella i ljummet vatten?  (läst 61113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #135 skrivet: 23 augusti 2009, 23:33:49 »
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i denna tråd, bara första halvan, orkade inte mera. Det verkar som att skulden läggs på varmvattenberedningen och dess temp, dvs. fastighetsägaren. Hur är det med vattenkällan då? Finns det inga krav där? Det finns ju en uppsjö av varierande vattenkvaliteter om man tänker på vattenkällan. Det finns källvatten, ytsjövatten, brunnsvatten och sen finns det säkert mera. Det verkar som att kravet/skulden läggs på den som värmer upp vattnet, hur är det med den som tillhandahåller vattenkällan då? Får man skicka ut vilken skit som helst till förbrukaren som han skall värma upp? Bara en undran.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #136 skrivet: 24 augusti 2009, 00:18:43 »
Nja när det gäller vattentäckter så brukar man tala om två typer, ytvattentäckt och grundvattentäckt
Man har gjort undersökningar vid vattenverk i 13 städer runt om i landet utan att hitta spår av legionella
när vattnet kommer ut till användaren så kunde man påvisa legionella i 11 av ledningsnäten med en högre frekvens i större fastigheter samt i fastigheter som sällan nyttjades.

den slutsats som jag (som novis) kan dra av detta är att legionella antingen kommer utifrån och tränger in i ledningsnätet eller så ligger den latent i amöbor, slemsvampar och annat som kan tänkas slinka igenom reningsverken.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #137 skrivet: 24 augusti 2009, 08:17:31 »
Spelar ingen roll vilket uppvärmingssätt som används, det är om det finns många dödade rörstumpar med stillastående vatten mm, de flesta större hus har VVC, och då har du inställt värde över hela varmvattenslingan, förutom fram till kranen, men detta med legionella har tagit mer fart än svininfluensan!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #138 skrivet: 24 augusti 2009, 12:10:14 »
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i denna tråd, bara första halvan, orkade inte mera. Det verkar som att skulden läggs på varmvattenberedningen och dess temp, dvs. fastighetsägaren. Hur är det med vattenkällan då? Finns det inga krav där? Det finns ju en uppsjö av varierande vattenkvaliteter om man tänker på vattenkällan. Det finns källvatten, ytsjövatten, brunnsvatten och sen finns det säkert mera. Det verkar som att kravet/skulden läggs på den som värmer upp vattnet, hur är det med den som tillhandahåller vattenkällan då? Får man skicka ut vilken skit som helst till förbrukaren som han skall värma upp? Bara en undran.

Man fÃ¥r dricka det vatten man vill. Tror man kallar det för eget ansvar....  Ã¤n sÃ¥ länge har vi hyfsat kostnadsfri sjukvÃ¥rd som tar  hand om en om man mÃ¥ste ha hjälp. Inte tror jag att Ã¥klagare lämnar in en stämning för det.
Däremot om du avser att distrubera ditt vatten till ett eller flera brukare så tror jag med bestämdhet att man blir straffad av staten om man inte följt lagen.

Ingen vettig själ dricker dåligt vatten innan man utfört ett vattenprov i ett seriöst laburatorium. Finns många parametrar som avgör hur bra dricksvattnet är.... flour, kolera, kalk, salt, järn, radon, fosfor, tungmetaller mm mm ...

Sedan skall man inte behöva koka det vatten man skall dricka. Om man inte tänker ta en kopp härlig kaffe  Thumbsup

« Senast ändrad: 24 augusti 2009, 13:09:28 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #139 skrivet: 07 oktober 2009, 11:44:49 »
En undran från en nybörjare.
Vi håller på att byta värmesystem och ska till att börja med ha en acktank på 750 liter med 2 solslingor och 2 varmvattenslingor. Varmvattenslingorna är kamrör med ytterdiameter 22mm och en längd på 12m vardera.
Vi kommer till att börja med enbart att koppla en luft/vatten värmepump till denna tank och därför undrar jag hur det kommer att funka när det gäller legionella.
Om jag räknat rätt kommer varje slinga att innehålla en vattenvolym på c:a 10-12 liter.
Den nedre "förvärmningsslingan" kommer ju aldrig att bli varmare än den temperatur värmepumpen levererar.
Den övre slingan kan jag värma upp till t.ex. 60 grader en gång i veckan med hjälp av elpatronen.
Vi är en familj med två vuxna och tre barn och det borde betyda att de max 25 liter vatten som finns i de seriekopplade slingorna byts ut ett antal gånger per dag. Naturligtvis inte då vi är bortresta på t.ex. semester, men då kan man ju kosta på sig att spola ut ett 50-tal liter när man kommer hem.
Finns det alltså någon risk för legionellatillväxt i detta system som man bör oroa sig för?
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #140 skrivet: 07 oktober 2009, 11:53:05 »
Nej..................

Med kamrörsslinga är det i det närmaste omöjligt att få problem med legionella. Det är ju det kalla tappvattnet som går in i slingan och värms, något ljummet vatten står aldrig still någonstans, och med en normal omsättning på ett par hundra liter vatten per dygn, kan det knappast förekomma legionellatillväxt. Det förutsätter dessutom att vattenverkets vatten innehåller legionellabakterier, har man eget vatten gäller det att kolla detta.

Slingvärmare anses ju legionellasäkra, märk att det är ofarligt att dricka legionellasmittat vatten, bakterierna måste komma ner i lungorna när man andas in dom vid exempelvis duschning, för att man ska bli sjuk.

//Ronnie
« Senast ändrad: 07 oktober 2009, 12:46:42 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #141 skrivet: 07 oktober 2009, 12:48:51 »
Tack ska du ha  Thumbsup
Slant nog lite på räknaren när jag räknade på vattenvolymen med. Det blir väl bara knappt 4 liter per slinga.
Om vi installerar solfångare och vattenmantlad kamin kommer ju problemet heller knappast att uppstå. Men det får vänta tills pengarna är hopskrapade och det nuvarande projektet är avslutat.......
Mvh
Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #142 skrivet: 01 november 2011, 19:55:46 »
Jag har tror jag ha en legionella körning var 14 dag. På min thermia så har jag mintiden alltså inte en timme utan "AV" på upphållstid.
Efter 3,5 månader har tillsatsen en driftstid på 3h. Har fakiskt inte sett att den går, mer än en gång men sitter inte och stirrar på panelen hela dagarna heller (även om min hustru tycker så). Om upphållstid är AV, går legionella körningen ändå?
Kan inte säga att Thermias manual är glasklar.

FörstÃ¥r inte varför man inte kör VV i slinga istället för i beredaren i de vp man säljer. CTC har slinga  tydligen. Hade tidigare VV i slingor 2x15 meter kamrör och det funkade bra om tanken höll mer 45C. Välisolerad tank, shuntventil till värmen och VV slingor känns som en smartare lösning. Men nÃ¥n pÃ¥ Thermia (NIBE?) har väl tänkt till, och räknat.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #143 skrivet: 01 november 2011, 20:02:46 »
Anledningen att dom valt beredare är troligen att en beredare ger mera vv och att dom inte valt shunt är nog sämre cop  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

EinsteinVarEnMongolid

  • Gäst
EinsteinVarEnMongolid
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #144 skrivet: 07 december 2015, 16:13:31 »
Jag tänker utsätta mig själv för dessa mystiska s.k. Legionellabakterier genom att hålla optimala temperaturer för att de ska dyka upp (från tomma intet) och föröka sig. Jag ska sedan dricka och duscha i detta vatten i flera år tills att jag dör, men överlever jag, så återkommer jag hit och motbevisar alla dessa patetiska vetenskapliga fantasier. Hade dessa fantasier varit sanna, så hade mänskligheten dött ut för flera tusentals år sedan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #145 skrivet: 07 december 2015, 16:48:15 »
Legionella bakterien förekommer rätt allmänt i vårt vatten och i första hand i vatten som kommer från sjöar, åar och dyl. men dom kan även förekomma i grundvatten. Så att dom skulle dyka upp från ingenstans är knappast sannt. I vatten som håller dom temperaturer som finns i naturen är tillväxten mycket låg och därför utgör dom där ingen fara men om temperaturen ligger på ca +30 grader sker tillväxten snabbt. För friska personer utgör dom normalt ingen risk men har man av någon anledning nersatt motståndskraft kan dom vara förödande. Så att raljera över legionella visar bara brist på kunskap även om vi normalt inte behöver bekymmra oss.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #146 skrivet: 07 december 2015, 17:55:57 »
Bakterier finns i stora mängder överallt.
Legionella smittar inte via dricksvatten.
Så drick på bara.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #147 skrivet: 07 december 2015, 19:55:41 »
Legionela smittar via dricks vatten men inte av att man dricker vattnet utan av att man andas in vatten dimma som tex vid dusch.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #148 skrivet: 17 december 2015, 14:03:57 »
Då är det ju duschvatten, inte dricksvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Legionella i ljummet vatten?
« Svar #149 skrivet: 17 december 2015, 14:31:40 »
Men hur blir det om man dricker i duschen, eller duschar i dricksvattenautomaten?   Sc:,h

Blir man sjuk dÃ¥?  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!