Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage Thermia Diplomat  (läst 1214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smeknamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läckage Thermia Diplomat
« skrivet: 16 april 2023, 12:54:08 »
Hej,

hemkommen efter en semester på fem dagar märkte vi att vår Thermia Diplomat läckte vatten. Det var väldigt mycket kondens på synliga rör och även displayen, så stängde av huvudbrytaren. Identifierade läckan till vvb och stängde den ventilen. Värmesystemet hade inte tappat ca 0.05 bar.

Övrig fakta: köpte vårt hus för ca 1,5 år sedan, bergvärmesystemet är ca 12 år (troligtvis ingen försäkring som täcker mer än ev. om själva läckaget lett till något tänker jag)och detta är tredje problemet med vår Termia. För ca 1 år sedan gick växelriktaren sönder och denna byttes. För ca 2 månader sedan tappade vi all värme i huset och det konstaterades att båda flex-ledningarna in och retur till värmen var styva och fulla med skit. Dessa båda byttes, men enligt teknikern behövdes ingen mer göras där jag som lekman bl.a. frågade om man borde spola igenom systemet men han menade på att det inte var nödvändigt.

Verkar som sagt vara något som hänt med vvb, och skulle gissa på en fog eller liknande som brustit. Antar att kärlet i så fall går att byta alt. att koppla in en extern anpassad vvb och leda om rören i Thermia Diplomat. Har hittat lite information om detta här och tänkte även rådfråga efter att jag pratat med försäkringsbolaget efter helgen.

Några frågor/funderingar
Borde inte ett system på ca 12 år klara av att inget varmvatten tappas på några dagar, speciellt eftersom en återställning ska vara gjord efter servicen för ca 2 månader sedan?

Efter att jag tog bort fronten såg jag en till flexslang som satt på insidan och när jag känner på denna är den helt styv (likt de andra som byttes). Borde även denna ha bytts i samband med att in- och returslangarna byttes kanske irrelevant om det bara är varmvattnet som läcker?

Bör jag helt enkelt acceptera att jag har ovanligt mycket otur, bita i det sura äpplet och fixa/investera i en ny lösning?

Har även hittat att det bör gå att stänga av varmvattensproduktionen men fortsätta att värma huset, men när jag läser i den servicemanual jag googlat mig till hittar jag inget sådant alternativ.

Någon som har något idé?
« Senast ändrad: 16 april 2023, 13:01:34 av smeknamn »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #1 skrivet: 16 april 2023, 13:23:38 »
För ca 2 månader sedan tappade vi all värme i huset och det konstaterades att båda flex-ledningarna in och retur till värmen var styva och fulla med skit. Dessa båda byttes, men enligt teknikern behövdes ingen mer göras där jag som lekman bl.a. frågade om man borde spola igenom systemet men han menade på att det inte var nödvändigt.

Har ingen hjälp att ge vad gäller varmvattenberedaren men har däremot lite synpunkter på detta med slangarna. Att slangarna sätts igen beror på att ståltrådarna runt slangen är av magnetiskt stål. Slangarna fungerar då som filter för den magnetit, en form av järnoxid, som bildas när det kommer in syre i radiatorsystemet. I ett tätt värmesystem bildas ingen eller så lite magnetit att den inte ställer till med problem. Att slangarna har satts igen är en indikation på att något inte är som det ska vara. Magnetiten i slangarna kommer från järn i radiatorsystemet som har korroderat bort. Syrefritt vatten korroderar inte järn i nämnvärd utsträckning.

Teknikern har en poäng i att systemet inte behöver spolas igenom då slangarna har fungerat som filter. Däremot borde hen ha kontrollerat den tredje slangen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #2 skrivet: 16 april 2023, 16:40:55 »
Läcker VVB . Om plats finns så sätt en extern VVB ca 200 - 300 L på sidan om och koppla in. Byte av en VVB i en VP är inte gratis. Kolla in priserna och tänk på vad som kan gå sin väg nästa gång, kompressorbyte ca 30kkr

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #3 skrivet: 16 april 2023, 19:24:28 »
Stänga av vv. Service-varmvatten-start (står något värde där, men på start kan du välja så det blir en avstängd symbol, gå neråttills man kommer till 30 och efter det är vv av.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad smeknamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #4 skrivet: 17 april 2023, 20:59:59 »
Har ingen hjälp att ge vad gäller varmvattenberedaren men har däremot lite synpunkter på detta med slangarna. Att slangarna sätts igen beror på att ståltrådarna runt slangen är av magnetiskt stål. Slangarna fungerar då som filter för den magnetit, en form av järnoxid, som bildas när det kommer in syre i radiatorsystemet. I ett tätt värmesystem bildas ingen eller så lite magnetit att den inte ställer till med problem. Att slangarna har satts igen är en indikation på att något inte är som det ska vara. Magnetiten i slangarna kommer från järn i radiatorsystemet som har korroderat bort. Syrefritt vatten korroderar inte järn i nämnvärd utsträckning.

Teknikern har en poäng i att systemet inte behöver spolas igenom då slangarna har fungerat som filter. Däremot borde hen ha kontrollerat den tredje slangen.
Tack för en utförlig förklaring, bilden blev mycket klarare  :)
« Senast ändrad: 17 april 2023, 21:27:21 av smeknamn »

Utloggad smeknamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #5 skrivet: 17 april 2023, 21:24:31 »
Har idag haft en tekniker på plats som konstaterade vvb. Fått ett förslag på att byta vvb, samt ett förslag att sätta in en helt ny värmepump (till en Nibe då han har den på lager, kan såklart välja något annat men då blir det längre tid utan vv). Fick även förfrågan om jag vill sätta in en temporär el-vvb. Så det finns väl i så fall ett tredje alternativ med att köpa t.ex. en begagnad vvb på el.

Att sätta in en separat vvb (ackumulatortank) ansåg han inte vara en rekommenderad lösning (kostnaden nämnde han som jämförbar med byte av befintlig vvb). Lär rimligt när han sa det, men här på forumet verkar det snarare vara den rekommenderade lösningen, att ha en separat vbb-acktank.

Utöver byte av flexslang och tidigare bytet av växelriktaren ska även cirkulationspumpen ha bytts(!) borde inte detta vara något som tidigare ägare borde nämnt? Det var ganska rostigt på dropplåt och plåten under/avslutning vvb vilket indikerar på att läckaget har pågått en längre tid. Stör mig på att teknikern som var där i februari inte nämnde något om det men man kanske inte kan förvänta sig vad som helts. Parallellt får jag kanske se om jag kan få ut någon ersättning av typ doltfel eller dåligt utfört arbete.

Att spara till eftervärlden:
Mycket riktigt stämde min bild av försäkringen och det är bara kostnader för ev. skador från läckaget som ersätts. Samt att jag ny förstått att det kan vara bra att öppna upp värmepumpen när man gör husundersökningen eftersom detta inte verkar vara något som en besiktningsman gör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #6 skrivet: 18 april 2023, 07:42:39 »
Det var ganska rostigt på dropplåt och plåten under/avslutning vvb vilket indikerar på att läckaget har pågått en längre tid. Stör mig på att teknikern som var där i februari inte nämnde något om det men man kanske inte kan förvänta sig vad som helts. Parallellt får jag kanske se om jag kan få ut någon ersättning av typ doltfel eller dåligt utfört arbete.


Det brukar se rätt oaptitligt ut pÃ¥ bottenplÃ¥ten. Det bildas kondens pÃ¥ köldbärarpumpen och oisolerade delar av köldbärarsystemet som droppar ner pÃ¥ plÃ¥ten. Där börjar det rosta och växa mögel. SÃ¥ det var inte sÃ¥ konstigt att teknikern inte reagerade pÃ¥ det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad smeknamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #7 skrivet: 18 april 2023, 08:21:58 »
Det brukar se rätt oaptitligt ut på bottenplåten. Det bildas kondens på köldbärarpumpen och oisolerade delar av köldbärarsystemet som droppar ner på plåten. Där börjar det rosta och växa mögel. Så det var inte så konstigt att teknikern inte reagerade på det.
Låter rimligt, då förstår jag :)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Läckage Thermia Diplomat
« Svar #8 skrivet: 18 april 2023, 09:41:59 »
Om du väljer separat beredare nu kan du köpa ny pump utan inbyggd beredare sedan och sparar en liten slant
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!