Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor, tips och rÃ¥d för värmepump och husnybörjare :)  (läst 3432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

som nybörjare börjar ställa lite frÃ¥gor :)  .,;-
Då detta är helt nya marker för mig så vore jag tacksam för lite råd och hjälp.

Huset är ett nybyggt tvåplans trähus med golvvärme på nedre och övreplanet. Vi har bott här i drygt ett år
Uppvärmningen av huset görs med hjälp av en Nibe 1255-16
- Ingen FLM duh!!
- Ingen FTX double duh!!! --> Hade vi vetat pÃ¥ förhand vad det gör med boendekomforten sÃ¥ hade jag inte tvekat en sekund att bygga huset med detta.  dontknow

I vilket fall.

Varje rum har en egen analog termostat(systemet är ifrån energijägarna).
Jag är en frusen person så jag gillar när det är lite varmare inomhus ~23 grader. Termostaterna står oftast på lite varmare än så, även om detta inte direkt styr att det skall vara
en viss temp i rummet. Men till saken, om jag ställer termostaten på 23 i exv vårat sovrum, så slår den i princip aldrig av under vintertid. Enbart när solen står eller om det är sommarvärme
så slår den av. Så är det i pricnip i alla rummen.
- 1: Är detta på grund av det sitter minst en fresh-ventil i varje rum(i vissa rum flera)
- 2: Beror detta på något annat
- 3: Det är så det är och bara att acceptera det?

Kurvan i för pumpen är ställd manuellt
- temperatur är ställd på +3
- Inställningen på värmekurvan är ställd på 4
- Punktförskjutning är orörd

Gradminuter är ställd på -100 --> Vad är rimlig inställning på gradminuterna? På totalt 5254timmar har det varit 3515 starter

Har bifogat en logg ifrån senaste 24h som varit.

Vad är det jag bör tänka på vad gäller inställning av pumpen, vad skall jag hålla ett öga på, finns det några riktlinjer som man bör hålla sig till etc.

Slänger även in lite momentanbilder ifrån servicemenyn

 help

Med vänlig hälsning
M
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 14:08:43 av Mazi »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du tycker att det drar?
Det du kan göra (fast inget som rekommenderas) är att dra ner lite på ventilationen.
Normen säger en sak, oftast klarar man sig med lite mindre ventilation.
Det är då frånluftsfläkten som du ska ge dig på, det sitter säkert nån centralt placerad fläkt som drar ut luften ur huset.
Sätter man dit en varvtalsstyrning så kan man ändra tills man är nöjd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Hei,

Du har varmvannsproduksjon til over 50 °C, men du kjører 34 °C ut i gulvene dine. Dersom du senker varmvann produksjonen til 36-38 °C vil du få lavere stromforbruk.
Du kjører 34 °C ut i gulvene, og så er returtemperatur 31 °C. Klarer du å få redusert varmebærersirkulasjonspumpe-speed på gulvvarmesystemet ? Du bør ha ca 5 °C i forskjell mellom framledning og retur.
Din kuldebærer har en OK temperatur :)

Les i manualen hvor du har vannfilter på kuldebærer og varmebærer. Rens/skift filter som anbefalt og observer vanntrykket på varmebærer og kuldebærer.
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 17:21:30 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
36 grader pÃ¥ vv är nog lite väl kallt och det pÃ¥verkar inte temperaturen som gÃ¥r mot golvet pÃ¥ nÃ¥tt sätt det är separata system. FÃ¥r man bygga nya hus utan ventilations Ã¥tervinning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Oj, 34 grader beräknat framledning med -2 ute i ett nybyggt hus. Det var högt. Har du testat med en termometer hur varmt du faktiskt har i ex sovrummet?

Intressant med en värmebärarhastighet på 80% på cirkulationspumpen. Farsans 1255-16 har aldrig gått över 20% då den gjort värme.
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 17:12:55 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Varmvatten och golvet går det på samma ledning?

Hei,

Du har varmvannsproduksjon til over 50 °C, men du kjører 34 °C ut i gulvene dine. Dersom du senker varmvann produksjonen til 36-38 °C vil du få lavere stromforbruk.
Du kjører 34 °C ut i gulvene, og så er returtemperatur 31 °C. Klarer du å få redusert sirkulasjonspumpe-speed på gulvvarmesystemet ?
Din kuldebærer har en OK temperatur :)

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ganska så mycket kallras ifrån ventilerna.
Är tämligen värdelöst, med bergvärme och bra isolerat hus med typ hål i väggarna

Ventilationen är en mekanisk frånluft, går ej att regulera med specifikt varvtal utan bara fasta lägen.

Du tycker att det drar?
Det du kan göra (fast inget som rekommenderas) är att dra ner lite på ventilationen.
Normen säger en sak, oftast klarar man sig med lite mindre ventilation.
Det är då frånluftsfläkten som du ska ge dig på, det sitter säkert nån centralt placerad fläkt som drar ut luften ur huset.
Sätter man dit en varvtalsstyrning så kan man ändra tills man är nöjd.
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 17:32:52 av Mazi »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nej det sitter en växelventil i vp som växlar mellan att göra vv med hög temp och till att göra värme med en lägre temp så dom påverkar inte varandra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena

det beror på lite var i rummet jag mäter, men det är runt 22-23

Oj, 34 grader beräknat framledning med -2 ute i ett nybyggt hus. Det var högt. Har du testat med en termometer hur varmt du faktiskt har i ex sovrummet?

Intressant med en värmebärarhastighet på 80% på cirkulationspumpen. Farsans 1255-16 har aldrig gått över 20% då den gjort värme.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tråden borde ligga i Nibe forumet kanske?
Utifrån antalet starter känns det som att maskinen är lite för stor, den går mycket on/off, men samtidigt så har den rätt många drifttimmar på ett år så det finns ett skapligt stort energibehov trots nytt hus. Alternativt har du som några andra av oss problem självsvängning i systemet och våra 1x55 maskiner. Men det ser nog någon snart som kan öppna loggfilen om det är så.

Drar det kallt så är väl lösningen att minska lite på ventilationen eller ftx installation, flm gör ingen nytta för att minska draget i tillluftventilerna.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena

måste ha missat det underforumet!

Antalet starter var många när gradminuter var satt till -60, speciellt under den varma perioden av året.
Då var det många starter. Jag har lite svårt för att veta vad gradminuterna skall ställas in på.

Tror en av anledningarna till att den gått så pass många timmar är en kombination av freshventiler och att jag vill ha det lite varmare.
Det är ingen bra kombination...

Tråden borde ligga i Nibe forumet kanske?
Utifrån antalet starter känns det som att maskinen är lite för stor, den går mycket on/off, men samtidigt så har den rätt många drifttimmar på ett år så det finns ett skapligt stort energibehov trots nytt hus. Alternativt har du som några andra av oss problem självsvängning i systemet och våra 1x55 maskiner. Men det ser nog någon snart som kan öppna loggfilen om det är så.

Drar det kallt så är väl lösningen att minska lite på ventilationen eller ftx installation, flm gör ingen nytta för att minska draget i tillluftventilerna.

// Magnus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vp är kraftig i förhållande till husets behov det behöver nog vara ca -4 5 grader för att vp ska kunna gå hela tiden men den verkar reglera bra och i loggen ligger ute tempen på ca 2 grader och då går vp nästan hela tiden tack vare lite avbrott för vv beredning. Jag tycker inte du ska röra gradminuterna dom verkar helt ok nu. Om det drar från ventilerna får du minska fläkt flödet lite grann.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu under vinter så har pumpen gått mer eller mindre hela tiden med gradminuter på -100.
Nu sista veckorna när det varit sol ute så har den slutat gå någon gång

Jag antar att det i BT1 average och BT1 skall finnas ett komma nÃ¥gonstans?  :)

Går tyvärr inte att minska på fläkten "steglöst", finns 6 lägen på styrningen nu står den på 2, vid 1 så var det ganska drastisk skillnad i varvtal :S
Kanske går att byta ut mot en mer reglerbar variant? Känns inte helt rätt! Får kanske bita i det sura äpplet och kolla in FTX.... Skulle kostat 35k om jag inte minns helt fel när vi byggde huset. Borde vara standard och att man i sådant fall får välja bort det. Det värsta är att kostnaden var inte problemet, utan okunskapen....

Vp är kraftig i förhållande till husets behov det behöver nog vara ca -4 5 grader för att vp ska kunna gå hela tiden men den verkar reglera bra och i loggen ligger ute tempen på ca 2 grader och då går vp nästan hela tiden tack vare lite avbrott för vv beredning. Jag tycker inte du ska röra gradminuterna dom verkar helt ok nu. Om det drar från ventilerna får du minska fläkt flödet lite grann.
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 19:27:23 av Mazi »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Det blir knepigt att dra mera rör för ftx då det är ovanvåning.

I loggen skall det vara komma på alla ställen, eller dividerat med 10.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mazi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det blir knepigt att dra mera rör för ftx då det är ovanvåning.

I loggen skall det vara komma på alla ställen, eller dividerat med 10.

Yes, har funderat lite på det där med rör.... blir knepigt som du säger.

Kom på en sak till gällande värmebärarhastighet, det var en servicetekniker här som ställde om värmebärarhastigheten. Den gick på 20 % innan (fabriksinställning) men han gjorde någon manuell inställning. Vad styr detta? Vad för påverkan har det?

Tack för förtydligandet med

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!