0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kanske konstuktören vet
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur? -alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsenCTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron
Citat frÃ¥n: Carl N skrivet 01 mars 2007, 07:42:33Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.