Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av nyinstallerad ACJB  (läst 1215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering av nyinstallerad ACJB
« skrivet: 31 augusti 2022, 14:56:03 »
Jag köpte ett ersättningsaggregat till mitt trasig ACJ. Det nya var plug and play (lufte bara ner det gamla och upp med det nya).
Dock har jag kört på patrull med igångssättningen av luftvärmeaggregatet.

Manualen som medföljer saknar instruktion hur luftflöden med mera ska justeras in. Jag har kontaktat både försäljaren av aggregatet och fläktgroup som tillverkat aggregatet.
Dock är problemet nu att försäljaren svarar inte och fläktgroup hänsivar enbart till installatören (det är ju jag)

Jag har bokat in en lokal ventilationsfirma som ska komma till mig på fredag för att justera in ventilationen samt att jag hade tänkt att samma person ska justera in luftvärmaren.
Dock har jag inte hittat någon firma som ens vet vad en ACJB är för något.

Det som primärt borde justeras in utifrån min bostad är ju cirkulationsfläktens luftflöde (hur jag justerar det framgår i manualen) men till vad för luftflöden jag ska juster samt hur jag ska mäta flödet framgår inte.
Antar att jag ska mäta luftflödet i cirkulationsgallret och justera lägsta flödet samt maxflödet.
Tänker att ventilationsfirman kan mäta och jag justerar varvtalet på fläkten.


Den gamla ACJn har jag mätvärden från installationen:
Drivtryck:  115Pa
Cirkluft: 100Pa
DeltaP Drivtryck-Cirkluft:215Pa

Antar att detta var bra inställningar på gamla aggregatet och kanske är återanvändningsbara i nya.
Drivtryck antar jag är lufttryck mätt i utkanalerna till takventilerna?
Cirkluft är insuget av cirkulationsluft.

Är det något mera som jag lär behöva justera?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 15:15:25 »
Det måste ju bli så att luftflödet i cirkulationsgallret är ca dubbelt så stort som summan av luftflödena i alla frånluftsdon till FTX'n. Sedan ska summan av luftflödena i alla tilluftsventiler vara strax under summan av all cirkulationsluft och frånluft. Jag tror säkert ventilationsfirman kan göra en bra injustering med alla deras mätprober.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #2 skrivet: 02 september 2022, 10:35:13 »
Nu har ventilationsfirman varit här. Dock fick jag ingen bra känsla för injusteringen.

Det justerades in med luftvärmeaggregatet igång (cirkulationsfläkten igång)
Fick då flöden enligt följande:
Cirkulationsgaller: 78 L/s
Frånluft totalt:58 L/s
Tilluft: 156 L/s

Om man tar uppmätta tilluften 156L och drar bort 78L så innebär det nu att vi tillför 78L frisk luft / sekund.

Alltså borde huset ventileras som följande:
Tilluft 78 L/s
Frånluft 58 L/s

Då enligt mitt tycke så har jag ju ett övertryck i huset nu. samt att jag ventlierar mer än behovet (136*0,35=47,6)

1. Känns det inte fel att jag har tillflöde som är större än frånflödet?
2. Är det inte ekonomiskt slöseri att byta ut mer än 47,6L/s?

Ventilationsaggregatet (Heru 100 S) är nu inställt:
Frånluft: 80%
Tilluft:99%




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #3 skrivet: 02 september 2022, 10:59:37 »
Ja det faktum att friskluftsflödet är betydligt högre än frånluftsflödet är anmärkningsvärt tycker jag också. Precis som du säger leder det till övertryck i huset och det vill man inte ha alls utan det ska vara en aning undertryck. Ventilationsnormen är minst 0,35 lit/sek&m² så det kan vara lite högre men det påverkar energiförbrukning och kanske komforten. Skulle diskutera detta med ventilationsfirman och även kontakta t.ex. tillverkaren av ACJB och Heru för att få råd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 11:28:05 »
Sänk tilluften till 65% tillsvidare. Reklamera jobbet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #5 skrivet: 02 september 2022, 13:28:13 »
Tack för snabba svar, ställer ner tilluften och ökar cikulationsluften tills vidare då.
Jag kommer reklammera arbetet då men vill inte att han som var här fortsätter justeringarna då jag fick känslan att jag hade bättre kunskap kring ventilation än denna kille.

Jag får dock inget support från ventilationsshoppen där jag köpte aggregatet. Och fläktgroup supportar inte privatpersoner.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 13:48:13 »
Återcirkulationsluften ganska oviktig. Den bör inte påverka luftbalansen nästan något mer än att den kan motarbeta eller avlasta tilluftsfläkten i ventilationsaggregatet ytterst marginellt. Återcirkulationsfläktens hastighet handlar om kompromiss mellan värmespridning, upplevt drag och ljudnivå för uppvärmningssystemet. Helt husindividuellt.
Välj högsta hastigheten du subjektivt trivs med. Den hastigheten rör ni inte sen när det är dags att hittat rätt vid flödesbalansjustering som bara görs vid FTX. Men hela mätningen görs förstås vid alla don och beräkna på papper.

Högre återcirkulationshastighet ger högre verkningsgrad för uppvärmningen, eftersom framledningstemperaturen kan sänkas i värmebatteriet om det körs mot värmepump.
« Senast ändrad: 02 september 2022, 13:50:35 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #7 skrivet: 04 september 2022, 22:00:55 »
Återcirkulationsluften ganska oviktig. Den bör inte påverka luftbalansen nästan något mer än att den kan motarbeta eller avlasta tilluftsfläkten i ventilationsaggregatet ytterst marginellt. Återcirkulationsfläktens hastighet handlar om kompromiss mellan värmespridning, upplevt drag och ljudnivå för uppvärmningssystemet. Helt husindividuellt.
Välj högsta hastigheten du subjektivt trivs med. Den hastigheten rör ni inte sen när det är dags att hittat rätt vid flödesbalansjustering som bara görs vid FTX. Men hela mätningen görs förstås vid alla don och beräkna på papper.

Högre återcirkulationshastighet ger högre verkningsgrad för uppvärmningen, eftersom framledningstemperaturen kan sänkas i värmebatteriet om det körs mot värmepump.

Tack för bra beskrivning.
Håller helt med vad gäller cirkulationen, jag kommer höja den lite varje dag nu tills jag stör mig på ljudet.

För att justera in flödet i FTX aggregatet så finns det ett renslock på tilluftenntill ACJn. Om man öppnar där och sedan trycker on ett lock i öppningen till ACJn så fångar man upp hela tilluftflödet där.
Då borde jag väll kunna justera in så att jag har ett flöde på cirka 50L/sek där.

Efter det återställa och justera in att tilluftsdon. Dock måste ju originalberäkningarna av luftflödet i tilluften bli något helt annat om jag inte har samma cirkulationsflöde som de hade räknat fram?

Ska man då bara ta (flöde i tilluften till aggregatet 50l/s) + (flöde i cikulationsgaller)

Sedan ta originalberäknade flöden för ett don och dela med original totalflödet. Sedan ta detta värde multiplicerat med det nya totalflödet?


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Injustering av nyinstallerad ACJB
« Svar #8 skrivet: 06 september 2022, 19:41:28 »
Lägga ett lock i ACBJ tänker jag inte ger rätt värde. Hela "samspelet" blir förlorat. Det ska mätas så som det körs tycker jag.
Mottrycket med täcklock och vädrar via rens har sannolikt lägre mottryck än injusterade tilluftsdon. Sen vad blir det för mottryck av recirkulationen? Blir det undertryck och avlastar tilluftsflödet istället?
Går säkert mäta med tryckgivare på rätt ställen för att bli klok.

Om det skulle vara lättare kan man mäta tilluftsflödet via takhuven istället, då behöver inget räknas.

Tilluftsdonsjusteringen är helt subjektiv också för dig. Buller drag, saknad värme, du behöver inte räkna. Förstår hur du tänker, men inte säker på om du skrev rätt. Men så du menar kan du göra förstås om du vill hålla dig till det fördelningsförhållandet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!