Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mjuklödning av kopparrör  (läst 5229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Mjuklödning av kopparrör
« skrivet: 05 april 2013, 08:02:40 »
Efter förra räkningen från den lokala rörmockaren så insåg jag att nått måste göras om jag inte ska bli helt ruinerad.

Har därför inskaffat ett styck RIMAC från den lokala Järnia butiken (finns även hos Jula) och beställt en laddning kopplingar från Rinkabyrör, samt lödtenn med silver, flussmedel och putsdukar. Som rörkap använde jag en enkel historia från Biltema

Invigde mig i förbränningsriterna igår kväll. Tog lite skrotrör som låg och övade på, sågade av de första för att se hur lodet flyter ut. Sen gav jag mig på och kopplade in en vattenkran i garaget :) .

Rent praktiskt sÃ¥ är min lilla erfarenhet av övningarna att "nybörjarproblemet" är att man gör för mycket. För mycket flussmedel, för mycket värme, för mycket lod. När jag började balansera upp det hela sÃ¥ tycker jag nog att jag fick till minst lika snygga om inte snyggare skarvar än vad rörbängaren har fixat tidigare i källaren. Sen kan väl god ventilation och sunt omdöme inte heller underskattas. Cyklonbrännaren blir het och eldar gärna ner hela kÃ¥ken om man inte är försiktig!   tummenupp

Har några bilder i mobilen från mina övningar, återkommer med dem.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #1 skrivet: 05 april 2013, 08:27:12 »
Ja, Visst är det kul att göra saker själv.  tummenupp Det är ju dessutom en avsevärd prisskillnad pÃ¥ klämkopplingar jämfört med kapillärkopplingar (eller presskopplingar och köp/hyra av pressmaskin).
Största risken/felkällan är nog att man värmer för mycket. Särskilt med en kraftig brännare och små rördelar. Efter ett tag får man in känslan och ser på färgskiftningarna när det är lagom varmt och dags att 'dutta på' lodet. Det är ingen idé att värma för fort...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #2 skrivet: 05 april 2013, 08:46:01 »
Några bilder från övning/praktisering! :)



Ã… som purjo säger, smÃ¥delar kräver mindre värme.. Handskar är ett "hett" tips oxÃ¥, bÃ¥de mot vassa kanter men oxÃ¥ mot oförsiktig beröring av heta rör. Koppar transporterar värme väldigt bra...  ;)
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #3 skrivet: 05 april 2013, 09:04:26 »
Jag har en gasolbrännare med piezotändare och slang till en P11-flaska. Totalkostnad under 1000:- och det räcker till att byta värmesystem i säkert tio normalstora villor  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #4 skrivet: 05 april 2013, 09:10:17 »
Jag har en gasolbrännare med piezotändare och slang till en P11-flaska. Totalkostnad under 1000:- och det räcker till att byta värmesystem i säkert tio normalstora villor  :P

RIMAC:en är liten och smidig, det fällde avgörandet. 1298.- är ändå överkomliga pengar i sammanhanget.
Järnia var visserligen 3.- dyrare än Jula å närheten och tillgången fick avgöra..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #5 skrivet: 05 april 2013, 09:26:43 »
Jo, rimac'en har väl lite bättre flås och går att använda till lite andra saker också. Gasolbrännaren börjar kännas lite klen om man skall värma saker till glödtemperatur eller löda rör på 35mm eller grövre
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #6 skrivet: 05 april 2013, 09:41:51 »
Jo, rimac'en har väl lite bättre flås och går att använda till lite andra saker också.

Yes den kommer att användas vid bilmek oxå, typ på bultar som rostat fast när diverse stag och elände ska bytas på bilarna.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Mjuklödning av kopparrör
« Svar #7 skrivet: 05 april 2013, 10:44:43 »
Tycker mjuklödning är kanon enda gången jag använder hårdlödning är om man inte kan få bort allt vatten räcker med 1 droppe så går det inte mjuklöda. Undrar hur mycket det skiljer i hållbarhet men misstänker att skarven är det starkaste på röret eftersom det blir dubbelt gods där så det håller tillräckligt vilket som.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!