Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte ner värme till nedervÃ¥ningen  (läst 4915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benjamin

  • Gäst
Benjamin
Får inte ner värme till nedervåningen
« skrivet: 29 november 2018, 14:23:06 »
Hej vänner,

jag hÃ¥ller pÃ¥ att bli tokig. Jag bor i en  2plan villa suterräng. Jag har köpt en Daiseikai 9 Ras 35. Den är ca 6 mÃ¥n gammal.

Jag har placerat den på mellanplan i mitten av trapp upp/nedgången.

Jag kör på heat och full hastighet och riktat den nedåt.

Hallen och övervåningen blir varm men nedervåningen är fortfarande kall fast den är riktad nedåt. Jag har testat maxa tempen oxå å de blir apvarmt i hall och övervåningen då

Jag står till och med vid trappnedgången till nedervåningen och känner varmluften mot mitt ansikte men ändå så blir det inte varmt nere. Ställer jag en stor fläkt vid trappnedgången som hjälper till och trycker ner luften så blir de bra men kan ju inte ha en extern fläkt för sånt...

värmt att nämna är att jag hade ej detta problem i år under februari-mars när ja använde den.

Försöker med samma inställningar som jag hade under februari men nu vill den inte..

Tips på vad felet kan vara och vad jag ska göra för att fixa?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #1 skrivet: 29 november 2018, 14:27:46 »
"problemet" är att den varma luften är myyycket lättare än kall luft så lösningen är en fläkt som orkar trycka ner den varma luften.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #2 skrivet: 29 november 2018, 14:43:25 »
Ja för mig låter det ganska sannolikt som att du har en extra bra intern luftcirkulation i huset genom trappuppgången från nedervåningen och upp till övre planet i huset. Värmepumpen klarar därmed inte av att trycka ned och iväg varmluften till nedre planet utan värmen vänder istället med luftströmmen uppåt till övre plan, det här med ventilation och luftcirkulation kan säkert variera i husen lite över årets olika månader.
Med ledning av vad du skriver hade det kanske varit bättre att placera pumpen på nedre planet och som hade blåst från motsatta sidan av trappen och mot trapphuset istället. Ett annat tips är att montera upp en takfläkt precis över trapphuset som då kan hjälpa till att trycka/blåsa ned luften från bostadsplan och till det nedre planet.

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #3 skrivet: 29 november 2018, 15:07:51 »
Ja för mig låter det ganska sannolikt som att du har en extra bra intern luftcirkulation i huset genom trappuppgången från nedervåningen och upp till övre planet i huset. Värmepumpen klarar därmed inte av att trycka ned och iväg varmluften till nedre planet utan värmen vänder istället med luftströmmen uppåt till övre plan, det här med ventilation och luftcirkulation kan säkert variera i husen lite över årets olika månader.
Med ledning av vad du skriver hade det kanske varit bättre att placera pumpen på nedre planet och som hade blåst från motsatta sidan av trappen och mot trapphuset istället. Ett annat tips är att montera upp en takfläkt precis över trapphuset som då kan hjälpa till att trycka/blåsa ned luften från bostadsplan och till det nedre planet.

Ja det låter rimligt, men jag har inte haft detta problem tidigare som sagt så varför har luftcirkulationen förändrats :S

Vart i våningen skulle jag behöver justera den flöde som finns så de inte är så hög luftström uppåt.?

Att placera om finns inte just nu. En kostnadsfråga som jag inte har råd med och en extern fläkt som ja använder nu är en 90W som drar som fan så de är inte långsiktigt bra heller.

Tips på vad i nedervåningen ja måste justera för att kunna trycka ner luften?

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #4 skrivet: 29 november 2018, 15:09:17 »
Ja för mig låter det ganska sannolikt som att du har en extra bra intern luftcirkulation i huset genom trappuppgången från nedervåningen och upp till övre planet i huset. Värmepumpen klarar därmed inte av att trycka ned och iväg varmluften till nedre planet utan värmen vänder istället med luftströmmen uppåt till övre plan, det här med ventilation och luftcirkulation kan säkert variera i husen lite över årets olika månader.
Med ledning av vad du skriver hade det kanske varit bättre att placera pumpen på nedre planet och som hade blåst från motsatta sidan av trappen och mot trapphuset istället. Ett annat tips är att montera upp en takfläkt precis över trapphuset som då kan hjälpa till att trycka/blåsa ned luften från bostadsplan och till det nedre planet.

Kan man göra något för att min Toshiba ska trycka ner mer luft? Eller kan de ha hänt något med den att den tappat trycket?

Utloggad Dalabjerven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #5 skrivet: 29 november 2018, 15:30:42 »
 tOOmtenSätt en fläkt pÃ¥ golvet i det rum som du vill ha in värmen i och blÃ¥s ut luft till hallen efter golvet pÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r du ett undertryck i rummet som kommer att dra in varm luft längst upp vid dörrposten.

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #6 skrivet: 29 november 2018, 16:21:32 »
tOOmtenSätt en fläkt på golvet i det rum som du vill ha in värmen i och blås ut luft till hallen efter golvet på så vis får du ett undertryck i rummet som kommer att dra in varm luft längst upp vid dörrposten.

Tack!

Är de krav på hur stark fläkten måste va? Kan ja använda 12v data fläkt?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #7 skrivet: 29 november 2018, 16:36:50 »
Kan man göra något för att min Toshiba ska trycka ner mer luft? Eller kan de ha hänt något med den att den tappat trycket?
Nej jag tror inte att det är något fel på din pump, problemet är nog att du har en för stor luftväxling mellan den nedre och övre våningen. Det tyder på att du antagligen har ett mkt bra/stort utsug i övre våningen och att mkt luft utifrån tas in via ventiler mm ifrån den nedre våningen vad gäller ventilationen i huset. Vad du kan testa med är att stänga till div väggventiler i nedre våningen och istället se till att öppna lite mer på dina ev fönsterventiler i den övre våningen för att på så sätt minska på luftflödet nerifrån bottenplanet och upp till bostadsplanet.
Du har ingen öppen spis, kamin e.d i bottenplanet eller alt i bostadsplanet som kanske står med öppet spjäll i skorstensröret???
« Senast ändrad: 29 november 2018, 16:48:03 av Karis »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #8 skrivet: 29 november 2018, 16:52:05 »
Eftersom luft bär värme rätt dåligt krävs stora volymer så en datafläkt har allt för dålig kapacitet.
Som någon skrev tidigare så kanske du kan sätta en "tropkfläkt" i taket över trappen. Själv har jag en bordsfläkt (ca 45 cm i diameter) som får trycka ner värme till min källare på sommaren då VP knappt går. Men som sagt det krävs stora volymer luft för att få varmt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #9 skrivet: 29 november 2018, 20:24:06 »
Nej jag tror inte att det är något fel på din pump, problemet är nog att du har en för stor luftväxling mellan den nedre och övre våningen. Det tyder på att du antagligen har ett mkt bra/stort utsug i övre våningen och att mkt luft utifrån tas in via ventiler mm ifrån den nedre våningen vad gäller ventilationen i huset. Vad du kan testa med är att stänga till div väggventiler i nedre våningen och istället se till att öppna lite mer på dina ev fönsterventiler i den övre våningen för att på så sätt minska på luftflödet nerifrån bottenplanet och upp till bostadsplanet.
Du har ingen öppen spis, kamin e.d i bottenplanet eller alt i bostadsplanet som kanske står med öppet spjäll i skorstensröret???

Tack för bra tips!

Jag har inget av de du nämnde varken på botten eller överplan.

Bor i en gammal villa så har inga fönsterspjäll. Nu när jag tänker efter har jag bara 2 ventiler på nedervåningen.

Nedervåningen består av hall som stäcker sig hela nederdelen. på högersidan 3 sovrum å på västersida en klädkammare och en toalett.

I toaleten som är längt in i "korridoren" finns en luftventil och på motsatt sida är mitt sovrum som då har en ventil oxå.

Det är de enda ställerna som jag får in luft i så fall :S känns väldigt lite för att skapa ett sånt flöde som ni pratar om :S eller??

Om jag bara stänger dörren till sovrummet och toan så borde då det teoretiskt sätt minimera luftflödet och då bör varmluften kunna komma ner till nedervåningen?

eller :S

« Senast ändrad: 29 november 2018, 20:40:55 av Benjamin »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #10 skrivet: 29 november 2018, 20:38:11 »
Ja vad har du för ventilation i huset egentligen?? Mekanisk frånluft kanske eller?? Vad har du för inluftsventiler i övre resp nedre våningen?? Ofta brukar det finnas väggventiler för inluft i nedre våningar men det kan också finnas fönsterventiler. Fönsterventiler finns det ofta bara i bostadsvåningar, dvs i övre planet på ditt hus. Prova isf att stänga till ev väggventiler och ev fönsterventiler i nedre planet och se gärna till att de som finns i övre planet är öppna, det borde isf minska den stora luftcirkulation som du har idag från ditt nedre och upp till ditt övre bostadsplan.

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #11 skrivet: 29 november 2018, 20:43:24 »
Hitta en planlösning som är väldigt lik min.

Där ser ni vart min VP är som jag även märkt.

Även lagt X där jag har ventiler..

Kanske ger en bättre insyn kring vad felet och åtgärden kan va

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #12 skrivet: 29 november 2018, 20:45:10 »
Ja vad har du för ventilation i huset egentligen?? Mekanisk frånluft kanske eller?? Vad har du för inluftsventiler i övre resp nedre våningen?? Ofta brukar det finnas väggventiler för inluft i nedre våningar men det kan också finnas fönsterventiler. Fönsterventiler finns det ofta bara i bostadsvåningar, dvs i övre planet på ditt hus. Prova isf att stänga till ev väggventiler och ev fönsterventiler i nedre planet och se gärna till att de som finns i övre planet är öppna, det borde isf minska den stora luftcirkulation som du har idag från ditt nedre och upp till ditt övre bostadsplan.

Jag har ju knappt några ventiler alls :P

Se min bild jag precis la upp. Jag har endast väggventiler på nedervåningen och 2st väggventiler på övervåningen.

Bara ett hål i väggen men ett don? tror jag de heter. Bara ett hål med en plastgrej typ :P vet inte hur jag ska förklara men ni förstår :P

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #13 skrivet: 29 november 2018, 20:54:14 »
Ja om ja förstår de rätt så är det nedre våningen du visar på planlösningen här, hur var det med ventilationen i huset, är det mekanskt utsug med fläktmotor eller är det s.k självdrag?? Bilden visar att du har ventil/utsug i badrummet vilket är helt rätt men dock ingenting i tvättstugan vilket också brukar vara standard kan man säga. Inluft om ja förstår rätt finns i 1 st sovrum där, dock inte något i de 2 andra sovrummen, är detta verkligen rätt??

Utloggad Benjamin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte ner värme till nedervåningen
« Svar #14 skrivet: 29 november 2018, 20:57:37 »
Ja om ja förstår de rätt så är det nedre våningen du visar på planlösningen här, hur var det med ventilationen i huset, är det mekanskt utsug med fläktmotor eller är det s.k självdrag?? Bilden visar att du har ventil/utsug i badrummet vilket är helt rätt men dock ingenting i tvättstugan vilket också brukar vara standard kan man säga. Inluft om ja förstår rätt finns i 1 st sovrum där, dock inte något i de 2 andra sovrummen, är detta verkligen rätt??

Precis det är nedervåningen.

Det är självdrag i sovrummet medan i toaletten är det fläktmotor som går i gång när jag sätter på lampan.

Hitta inget i tvättstugan men kan vara gömt bakom varmvattenberedaren som jag inte ser då .

Inget i andra rummen varken vägg eller fönsterventil.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!