Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vakuum sugning.. Göra om allt ?  (läst 8472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« skrivet: 17 september 2007, 10:49:52 »
Hej,
Jag har installerat några luft/luft värmepumpar hos kompisar. Tar inte betalt för det ens, tycker det är en kul grej.
Senast när jag vakuumsög, och skapade lite övertryck innan jag tog bort slangen till vakuumsugen. Då såg jag ingen indikation på vakummätaren.. Tänkte inte mer på det då, men nu.. Kan det varit så illa att vakuumpumen inte kom åt systemet ?
Om så skulle vara fallet, ska jag tömma systemet och fylla på med nytt r410a ? Eller kan man göra på något annat sätt ?

Finns det nÃ¥gon guid för att fylla pÃ¥, steg för steg.  Och ja, jag vet att det skall vara en köldmontör. Kommer dock inte att anlita nÃ¥gon sÃ¥dan.

mvh Leif
« Senast ändrad: 17 september 2007, 11:26:17 av leffe_ek »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2007, 14:16:54 »
Det är just därför man inte skall hjälpa polare att installera gratis, till sist händer nÃ¥got och dÃ¥ vill du inte stÃ¥r för detta, och inte polarn heller.  :o
När det gäller förfarandet i ett fall som detta så kan jag det inte, men jag antar att du måste släppa ut all köldmedia, vilket är olagligt, och sedan vakuumsuga hela maskinen för att bli av med fukten, sedan fylla på igen.

En ackrediterad firma skall ha utrustning för att pumpa ur och ta hand om köldmediat så vi slipper mera växthusgaser, nåt jag tycker låter rätt vettigt.
Har du tur kanske det inte kostar så mycket mer att köpa tjänsten än att köpa köldmediat som krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2007, 14:25:19 »
Det hjälper inte att köra tillbaka köldmediet till kompressorn för att sedan tömma innedelen igen ?

/Leffe


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #3 skrivet: 17 september 2007, 15:43:59 »
Kan jag aldrig tänka mig, fukten har transporterats ut i hela systemet.
Förmodligen måste eller bör du byta ut oljan i kompressorn också, men det vet jag inte säkert, kanske frigörs fukten när du vakuumsuger Sc:,h
Eller så sugs oljan också ut? Jag vet faktiskt inte, men det borde finnas de som vet här i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2007, 23:54:49 »
Det är som Rickard skriver. Du måste ha tillgång till tömningsagregat och returcylinder. Sedan återstår lååång vacumsugning och har du tur kan du rädda kompressorn. Oljan drar till sig fukt och fukt i oljan kan plättera kompressorns lagring varpå den obönhörligen kommer att stanna. Men det går att få bort fukten från oljan fast det är tidsödande, det kan också redan vara för sent, beror på hur länge den gått och hur mycket fukt det är frågan om. Fungerar maskinen som den skall och du inte vet säkert att det blivit galet, känns det som att det är lika bra att köra på och ta smällen när den kommer, om den kommer.
Var rören pluggade var det troligen Nitrogen i dem och då kan det inte handla om mycket fukt. Men har du all den gasen kvar kan det inte vara mycket till värmepump. Och då blir läget ett annat. Det betyder att ingen risk föreligger för kompressorn samt att gasen går att återanvända. Dock kan tömningen kräva en större cylinder eftersom Nitrogengasen kommer att ta plats i anspråk.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #5 skrivet: 18 september 2007, 08:18:53 »

Jag har tillgång till både tömningsutr och r410a. Frågan är om det är värt.
Jag installerade ett 7m kopparrör. Pluggarna var borta ca 5min vid installationen.
Det är inte helt säkert ens att det blev fel vid vakuumsugningen. Men jag blev osäker iallafall.
Frågan är om jag ändå ska tömma och göra om det. Den värmer bra och kyler bra.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #6 skrivet: 18 september 2007, 08:58:27 »
Om du inte du lyckats evakuera förra gången skall du nog inte leka mer proffs & ge dig på en tömning & fyllning......... huvuddunk

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #7 skrivet: 18 september 2007, 09:20:11 »
Polis.



Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #8 skrivet: 18 september 2007, 09:24:28 »
Om den funkar bra så finns det väl ingen anledning att göra om det, borde ju inte funka så bra om det blev fel.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #9 skrivet: 18 september 2007, 09:26:54 »
Man vill inte ha fukt i systemet som tar död pÃ¥ kompressorn i förtid.  Men samtidigt vill jag inte tömma och fylla pÃ¥ systemet i onödan.

Frågan var då ungefär att får man bort fukten genom att flytta gasen till kompressorn och sedan tömma kopparrören och innedelen, alt tömma all gas och fylla på ny.
Om man inte får bort fukten eller om den är försumbar så finns det ingen anledning att göra detta.
« Senast ändrad: 18 september 2007, 09:33:08 av leffe_ek »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #10 skrivet: 18 september 2007, 10:12:00 »
Om det finns fukt i systemet har troligen oljan och fuktfiltret sugit åt sig den och då är tömning och dygn av vacumsugning det enda som hjälper. Det känns lite tokigt om den fungerar bra. Det var kanske ett hjärnspöke, du har kanske lyckats.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #11 skrivet: 18 september 2007, 20:20:07 »
Jag tycker det vore intressant att veta vad som kan ha gått fel, och hur man undviker just det där felet?

Utloggad leffe_ek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #12 skrivet: 18 september 2007, 21:33:15 »

Jag fattar inte heller. Jag ska kolla vid nästa installation om det är möjligt att göra fel vid anslutningen med vakuumsugen. Ev att manometern var lite grinig.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #13 skrivet: 18 september 2007, 21:49:45 »
Det händer ibland att ventilöppnaren i slangen inte trycker in schraderventilen tillräckligt,
sen kan det ju vara så att du vänt om på slangen men det är nog inte lika ofta det händer.
Om du inte fick någon tryckökning när du öppnade kranarna så har du inte heller haft något
flöde ut från systemet under vaacumeringen. Då har du troligtvis luft i systemet. Det jag
tycker du ska göra är att koppla på HÖGtrycksmanometer och köra maskinen i värmeläge,
har du då luft i systemet kommer trycket pendla, då är det bara tömma och sen vaacumera
och fylla nytt.

Slutligen vill jag bara hålla med Nisse-Gurra, hitta en ny hobby, det finns en anledning till att
kyltekniker, lika som kirurger, måste vara legitimerade för att utföra sitt arbete...


BjörnK

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vakuum sugning.. Göra om allt ?
« Svar #14 skrivet: 18 september 2007, 21:57:19 »
Det händer ibland att ventilöppnaren i slangen inte trycker in schraderventilen tillräckligt,
sen kan det ju vara så att du vänt om på slangen men det är nog inte lika ofta det händer.
Om du inte fick någon tryckökning när du öppnade kranarna så har du inte heller haft något
flöde ut från systemet under vaacumeringen. Då har du troligtvis luft i systemet. Det jag
tycker du ska göra är att koppla på HÖGtrycksmanometer och köra maskinen i värmeläge,
har du då luft i systemet kommer trycket pendla, då är det bara tömma och sen vaacumera
och fylla nytt.

Slutligen vill jag bara hålla med Nisse-Gurra, hitta en ny hobby, det finns en anledning till att
kyltekniker, lika som kirurger, måste vara legitimerade för att utföra sitt arbete...


BjörnK

Ja, och framför allt så är han inne och klampar på ditt område, snor brödfödan ur händerna på dig liksom.. Nåväl, skall man göra hobbyjobb så skall man naturligtvis veta vad man pysslar med och framför allt vara noggrann..
"kyltekniker lika som kirurger"...  :)
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!