Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..  (läst 35034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #60 skrivet: 06 januari 2017, 14:29:07 »
Fel på avfrostningen beror oftast på fel på givaren som mäter insugsluften. Det räcker att den visar några grader fel för att VP'n ska bli en ispinne när det är runt nollan och fuktig luft/nederbörd.

Dock verkar det finnas ett mjukvarufel på just 6000AW som gör att den missar avfrostningen under vissa specifika förutsättningar (inte 100% bekräftat...), men om det inträffar regelbundet så är det troligen givarfel.
« Senast ändrad: 06 januari 2017, 14:32:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #61 skrivet: 06 januari 2017, 14:32:40 »
De föreslår i servihandboken att man skall mäta på givaren och jämföra med tabell.
Men det borde ju funka att kolla i menyerna och gå ut och mäta med termometer och jämföra,eller??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #62 skrivet: 06 januari 2017, 14:42:03 »
Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #63 skrivet: 06 januari 2017, 14:42:54 »
@wooody
Temperaturen på luftintaget visar -3,5 och givaren för uteluft -2,5. Uteluftgivaren sitter på väggen i Norr och den andra helt fritt så skillnaden är rimlig. Min oregongivare bakom en vindskiva visar samtidigt -3,0 känns inte som om något är orimligt.

Wooody: står det TL2 i din meny på pannan? Det gör det inte på min.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #64 skrivet: 06 januari 2017, 14:49:51 »
TL2 skall finnas där jag skrev och den heter på svenska Luftintagstemperatur
Det är den givaren som sitter på baksidan av värmepumpen
T1 är utetemepraturgivaren och den givaren är inte aktuell för avfrostning vad jag vet
Den sitter på fasaden och används tex för att reglera mot värmekurvan
Bosch/IVT har olika beteckningar på givarna undrar hur kul de har i supporten? :-)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #65 skrivet: 06 januari 2017, 14:59:48 »
ok
På min display står det "Temperatur luftintag" och inget annat.
Nu är min en tidig variant som det dessutom finns en bugg i som om man gör fabriksåterställning blockerar eltillskott under vissa tider på dygnet om man inte ändrar detta. Enligt Tranås var detta kopplat till någon tysk implementering.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #66 skrivet: 06 januari 2017, 15:02:58 »
Det är tur att de kan skylla på varandra!!!

Utloggad rjakobsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #67 skrivet: 16 januari 2017, 16:16:18 »
Det verkar vara ett allvarligt problem, detta? Står precis i köptagen och detta + hög ljudnivå som det berättats om i andra trådar får mig att backa från denna maskin.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #68 skrivet: 16 januari 2017, 19:07:51 »
Min tyckte att -9 grader var tillräckligt för att sova inatt. Värmepumpen (somnade) stannade när den var helt igenisad och hela ekipaget tyckte att det var bättre med eltillskott. Var för bry sig om att avfrosta när det finns eltillskott (sarkasm). Efter en omstart av systemet och en manuel avfrostning så fungerar det igen.

Angående ljudnivån så verkar det vara ok med trefasmaskinerna men min 7kw enfas bullrar för mycket på full effekt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #69 skrivet: 16 januari 2017, 19:47:56 »
Min 5kW tycker jag går hur bra som helst
Den stannade vid minus 17 vid förra köldknäppen
nån timme men sen var den igång igen.
Tycker den avfrostar perfekt. Det hinner bli ett
lager på kanske 1cm på baksidan innan den gör det
Är det mycket fuktigt ute så kanske det är varanann timme
annars mer sällan och avfrostningen tar ca 5 minuter.
Beror ju på vilken framledningtemperatur man har så
är det kallt ute och framledningen är 50 grader går det snabbare.
Tycker inte den för mycket ljud.
Men jag fick dem att sätta dit diffuflex gummislangar så jag hör inte mycket
ljud från kompressorn(bara om jag lägger örat mot rören)
Det jag hör är fläkten och den hör jag bara en liten stund innan den avfrostar
(antar att det blir en del turbulens då eftersom lammellerna i förrångaren är rätt igensatta
då men så fort den avfrostat hör jag inte det innuti huset. Står jag en meter framför fläkten
hörs det ju ett tyst susande
Så jag är nöjd
Det enda de klanta sig med var att inte terminer CAN-bussen på rätt sätt.
Resten är hur snygg som helst. Det är därför jag bor i pannrummet :-)

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
« Svar #70 skrivet: 16 januari 2017, 21:13:09 »
@woody
Tack för återkopplingen.
Min fläkt låter inte heller så mycket , känner igen turbulensen innan avfrostning när ingen luft passerar värmeväxlaren. Det som låter mest på min är kompressorn som brummar och låter väldigt mycket vid högre effekter. Vid lägre effekter är den relativt tyst. Börjar misstänka att det är något galet med varvtalsstyrningen på min. På min luft/luft-värmepump Mitsubishi GE35 som naturligtvis också har en varvtalsreglerad kompressor låter kompressorn i princip inget över huvud taget.

Återstår att se vad jag får för respons från Bosch. Om någon här som har en Bosch AW6000 och bor i närheten av Kungsbacka/Göteborg/Halland vill jag gärna komma och höra hur er låter.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!