Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron gÃ¥r hela tiden...  (läst 7860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dave_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron går hela tiden...
« skrivet: 10 juni 2018, 10:13:59 »
Hej allesammans.

Jag har markvärmeanläggning med en IVT Greenline 4 med en elpatron på 6 kW som spets. Igår när jag skulle gå och lägga mig så märkte jag att det var lite väl varmt i huset även fast det är högsommarvärme. Värmepumpen var ej i något uppvärmningsläge, dock så var elpatronen (cirkulationspumpen för radiatorsystemet är också igång) vilket gjort att radiatorerna blivit okontrollerat varma. Jag stängde av elpatron och cirk.pump och huvudbrytare och gick därefter och lade mig.

Nu på morgonen så tänkte jag felsöka lite. Jag satte på elpatron via huvudbrytare och den lös igen. Jag stängde av värmepumpen för att se om det var den som gav styrsignal till elpatron för drift, elpatronen lös fortfarande. Det verkar (enligt mig) att det är något fel på kontaktorn till elpatronen, eller kan det vara något annat fel? Jag ryckte lite i kablarna till elpatronen och då slutade den lysa.

Brukar det vara problem med kontakter till ervärmare som gör att de stannar i påslaget läge? Värmepumpsanläggningen är ganska gammal och har några år på nacken.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2018, 12:59:57 »
När sådant här händer brukar det vara växelventilen som har fastnat i något mellanläge så att pumpen värmer huset samtidigt som eller i stället för att den gör varmvatten. Kontrollera att den inte kärvar.

Det kan vara något fel på elpatronen också men då skulle överhettningsskyddet ha sett till att elpatronen kopplades ur. Den hade dessutom värmt varmvattenberedaren om växelventilen hade fungerat som den skulle.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2018, 13:04:39 »
Det är inte ovanligt att kontaktorer "hänger" sig. Det kan du enkelt kolla genom att lossa på manöverspänningen, endera på kontaktorn eller på "styrkortet". Ligger kontaktorn till ska den klicka då den blir spänningslös, hörs inget klick så har troligen kontaktorn hängt sig. Man byter då lämpligen hela kontaktorn till en med liknande värden. Det du ska hålla koll på är manöverspänningen och att kontaktorn klarar 16 A. Fabrikatet spelar ingen roll utan det är funktionen som är det viktiga.
Ps
Man brukar med näsans hjälp lått kunna konstatera om en kontaktor är bränd, det lutar oftast typiskt bränd plast.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2018, 20:26:02 »
Cirkulationspumpen borde väl stänga av under sommaren? Att den var i drift tolkar jag som möjligt att utomhusgivaren är defekt. Trasig givare ger ett extremt högt eller extremt lågt värde, och är det extremt lågt så spärras förmodligen kompressorn och det blir enbart elpatrondrift.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Dave_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2018, 11:57:09 »
När sådant här händer brukar det vara växelventilen som har fastnat i något mellanläge så att pumpen värmer huset samtidigt som eller i stället för att den gör varmvatten. Kontrollera att den inte kärvar.

Det kan vara något fel på elpatronen också men då skulle överhettningsskyddet ha sett till att elpatronen kopplades ur. Den hade dessutom värmt varmvattenberedaren om växelventilen hade fungerat som den skulle.

Tänkte ocksÃ¥ att det kanske var växelventilen som kärvade, men värmepumpen var inte i drift (indikerade varken för produktion av värmevatten eller varmvatten). Stängde av elpatronen med huvudbrytaren och värmepumpen producerar varmvatten vid behov nu. 

Utloggad Dave_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2018, 12:03:41 »
Det är inte ovanligt att kontaktorer "hänger" sig. Det kan du enkelt kolla genom att lossa på manöverspänningen, endera på kontaktorn eller på "styrkortet". Ligger kontaktorn till ska den klicka då den blir spänningslös, hörs inget klick så har troligen kontaktorn hängt sig. Man byter då lämpligen hela kontaktorn till en med liknande värden. Det du ska hålla koll på är manöverspänningen och att kontaktorn klarar 16 A. Fabrikatet spelar ingen roll utan det är funktionen som är det viktiga.
Ps
Man brukar med näsans hjälp lått kunna konstatera om en kontaktor är bränd, det lutar oftast typiskt bränd plast.

Stort tack för tipset. Skall kolla detta idag. Det känns som att den hade hängt sig i påslaget läge (detta även fast det inte var någon signal till den från värmepumpen).

Jag ryckte lite i kabeln med styrsignal frÃ¥n värmepump till elpatron och dÃ¥ flimmrade elpatronens indikator och efter ett tag slocknade den. Känns om att det är nÃ¥got glapp/kortslutning nÃ¥gonstans. Slog av elpatronen med huvudbrytaren efter detta. Elpatronen används bara till VV-spets nu pÃ¥ sommaren för att höja upp varmvattentanken till 65°C för legionellasäkring en gÃ¥ng i veckan antar jag. 

Utloggad Dave_A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2018, 12:08:32 »
Cirkulationspumpen borde väl stänga av under sommaren? Att den var i drift tolkar jag som möjligt att utomhusgivaren är defekt. Trasig givare ger ett extremt högt eller extremt lågt värde, och är det extremt lågt så spärras förmodligen kompressorn och det blir enbart elpatrondrift.

Det är en gammal värmepumpsanläggning så cirkulationspumpen för radiatorsystemet stängs av manuellt via en huvudbrytare. Brukar göra det på sommaren, men hade glömt detta denna gång och det kanske var tur i oturen nu när elpatronen hängt sig på något sätt.

Kanske är det som du säger att utetempgivaren skulle kunna vara så defekt att värmepumpens kompressor skulle spärras och endast elpatrondrift skulle ske. Dock så angav inte värmepumpen att tillskottsvärme var inkopplat. Kan dock mäta av utegivaren för att se att det är något tok på den ändå.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Elpatron går hela tiden...
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2018, 22:27:03 »
Det är vanligt att kontaktorer kärvar om de är liggande monterade (alltså om de är fastskruvade på en vertikal monteringsplåt eller på en DIN-skena som sitter på bakväggen i ett elskåp). Om man kan montera dem stående, så att ankaret rör sig vertikalt, så blir de mer pålitliga.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!