Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta värmepump  (läst 20096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Byta värmepump
« skrivet: 01 februari 2010, 15:34:59 »
Hej

Jag funderar på att byta ut min gamla Hitachi och flytta den till garaget. Den har gått snart 6 vintrar. Grabben pajade fläkten med en slaskboll för något år sedan och nu tycker jag att utedelen börjar vibrera mer och mer och mer. Jag vill kunna köra på dellast ännu lägre i temp och ha ännu mer att tillgå vid bister väderlek. Jag vill ha en maskin som ger ca 3 - 3,5 kW vid -15 och som har rejält flås i fläkten. Fläktkapacitet behövs eftersom den sitter i en trappa, på en vägg som har väggar på båda sidor om sig, typ "återvändsgränd". Ska fixa nedgjutet stativ också för att en gång för alla ta bort stomljuden.

Har kollat på Bosch EHP 6,0, Mitsubishi FD25 och Toshiba RAS10/13. Boschen har väldigt imponerande värden, Mitsubishin är jäkligt gedigen och välbyggd, Toshiban är bra den också, speciellt på låga kompressorvarv. Jag lutar åt Toshiba just med tanke på dellastegenskaperna, den kommer att dela arbetsplats med en annan värmepump och risken för en braskamin är överhängande. Men räcker fläkten till på Toshiban ? Hur är Boschen (Sharp) ?

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Byta värmepump
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 15:38:43 »
Boschen provad, men vet inte ärligt om den gick som det skulle, men tycker Nocrian vid samma förbrukning värmer så jäkla mycket mer, och borde inte vara så stor skillnad, 1200w in borde ge ungefär samma effekt ut, jämför bara med farsans sharp som är 1kw mindre, som värmer lika bra.

Men, i garaget så borde den funka, samt att 10gr funktion finns om man vill ha det, och hyffsat prisvärd, runt 9-10´

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Byta värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2010, 00:09:10 »
jag uplever inte toshibans fläkt som sådär väldigt kraftig, tycker en FD25;a blåser kraftigare, har dock inte kollat dessa pumpars specifierade luftflöde.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta värmepump
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2010, 00:27:38 »
FD 25 ger 270/402/552/720 m3/h vid respektive fläkthastighet

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Byta värmepump
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2010, 08:52:29 »
Jag kan inte säga något om skillnaden mellan dessa pumpar däremot skriver Canvac i sitt datablad att FD35 kan gå både högre och lägre i effekt än FD25.
FD25VABH 1.5-6.4kW
FD35VABH 1.3-6.6kW

Installerade nyligen en FD35 hemma och gjorde just det valet då. Några kronor dyrare, i övrigt likadan pump.
Den svek mig inte ens vid -25 ºC och besparningen ser ut att kunna bli stor.   Thumbsup
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 11:54:11 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Byta värmepump
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2010, 10:11:35 »
Jag kan inte säga något om skillnaden mellan dessa pumpar däremot vet jag att FD35 kan gå både högre och lägre i effekt än FD25.

Har du kunnat se/mäta verklig lägsta effekt för din FD35 innan den stänger ner sig (off-läge)? Jag är inte helt säker på att 35:an går lägre än 25:an innan off-läge. Min FD25 har jag mätt ner till ca. 280W som lägst med PM300 och ännu lite lägre med Voltcraft 3000 (ska dock mäta mer med Voltcraft så snart det blir lite varmare).
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Byta värmepump
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2010, 12:00:04 »
Nej jag har inte själv mätt detta. Ändrade min tidigare post då det inte var så bra skrivet.

Databladet i fråga går att läsa här.

Min pump är utrustad med en egen elmätare dock utan funktion för aktuellet effektuttag. Kanske byter jag ut den framöver.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Byta värmepump
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2010, 12:05:46 »
Hej

Jag funderar på att byta ut min gamla Hitachi och flytta den till garaget. Den har gått snart 6 vintrar. Grabben pajade fläkten med en slaskboll för något år sedan och nu tycker jag att utedelen börjar vibrera mer och mer och mer. Jag vill kunna köra på dellast ännu lägre i temp och ha ännu mer att tillgå vid bister väderlek. Jag vill ha en maskin som ger ca 3 - 3,5 kW vid -15 och som har rejält flås i fläkten. Fläktkapacitet behövs eftersom den sitter i en trappa, på en vägg som har väggar på båda sidor om sig, typ "återvändsgränd". Ska fixa nedgjutet stativ också för att en gång för alla ta bort stomljuden.

Har kollat på Bosch EHP 6,0, Mitsubishi FD25 och Toshiba RAS10/13. Boschen har väldigt imponerande värden, Mitsubishin är jäkligt gedigen och välbyggd, Toshiban är bra den också, speciellt på låga kompressorvarv. Jag lutar åt Toshiba just med tanke på dellastegenskaperna, den kommer att dela arbetsplats med en annan värmepump och risken för en braskamin är överhängande. Men räcker fläkten till på Toshiban ? Hur är Boschen (Sharp) ?

MVH/Gano


Vilka värden är det som imponerar?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Byta värmepump
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 13:15:35 »
Hej

COP vid låg dellast och vid låg temp är det som imponerar mest på Boschen. Enligt Dansk Teknologisk Institutt ligger COP på 2,4 vid -18 grader. Sedan kan man gå in på www.scanoffice.se och kolla hur Sharp klarade sig hos VTT och då ligger COP på ca 2 vid ca -20 grader. Vid -25 grader ligger COP på 1,5 och vid -30 är COP=1.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Byta värmepump
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2010, 13:44:09 »
Nej jag har inte själv mätt detta. Ändrade min tidigare post då det inte var så bra skrivet.

Nej jag förstod det. Och enligt databladen ska ju FD35 kunna gå ner lägre i effekt (dock är jag alltså inte hundra säker på att det verkligen är på det sättet).
Det vore intressant om du hade möjlighet att göra lite mätningar framöver med en hyfsad el-/energimätare.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Byta värmepump
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2010, 14:27:37 »
Hej

COP vid låg dellast och vid låg temp är det som imponerar mest på Boschen. Enligt Dansk Teknologisk Institutt ligger COP på 2,4 vid -18 grader. Sedan kan man gå in på www.scanoffice.se och kolla hur Sharp klarade sig hos VTT och då ligger COP på ca 2 vid ca -20 grader. Vid -25 grader ligger COP på 1,5 och vid -30 är COP=1.

MVH/Gano

Vad är det dÃ¥ för skillnad mellan en IVT, Electrolux och en Bosch?  Vid -25°C sÃ¥ kommer det inte mycket värme ur Electroluxen. -20°C är ok men det räcker inte till.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Byta värmepump
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2010, 14:46:46 »
Hej MgKea

Det är nog ingen större skillnad mellan Sharpklonerna IVT, Sharp, Bosch, E-lux eller Aermec, nej. Har man stort hus är det nog naturligt att uppleva "att den inte ger någon värme".

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Byta värmepump
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2010, 16:11:18 »
Hej MgKea

Det är nog ingen större skillnad mellan Sharpklonerna IVT, Sharp, Bosch, E-lux eller Aermec, nej. Har man stort hus är det nog naturligt att uppleva "att den inte ger någon värme".

MVH/Gano

Om man har ett litet hus sÃ¥ kommer det lite mer värme ur innerdelen om det är lika kallt ute och lika varmt inne som för det större....  Sc:,h

Jag tippar på att värmemängden ur innerdelen är lika oavsett hur stort huset är ända tills börvärdet är uppnådd. Tror inte cop är så mycket att bry sig om när man är under -20°C. Frågan är mer hur mycket värme orkar pumpen tillverka.
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 16:18:21 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Byta värmepump
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2010, 16:34:59 »

Om man har ett litet hus sÃ¥ kommer det lite mer värme ur innerdelen om det är lika kallt ute och lika varmt inne som för det större....  Sc:,h


Jag menar att det är lättare för en värmepump i ett mindre hus att hålla en hög utblåstemp så att den upplevs som att den ger mer värme. Själva upplevelsen alltså.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Byta värmepump
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2010, 17:37:55 »
Stjäl lite av denna tråd. Har blåst kompressorn i min e9:a och det skulle kosta 17200kr att laga!!
Pumpen kostade mig 13000 kr Ã¥r 2005. "Skitpumpen" för 7000 kr i garaget skottar pÃ¥ fint  Thumbsup.
Funderar på att ersätta e9:an med en MITSUBISHI ELECTRIC FD35 VABH. Vill inte ha en som slår av sig vid -20. Sen att det inte skottar ut en massa värme vid denna temp får man väl ta. Den ger vad den ger. Alternativet är kanske en billig "skitpump" med kort återbetalningstid? Eller är man dum om man tänker kortsiktigt? Med tanke på garagepumpen så behöver det inte vara helt fel att handla "billigt"? Jag vet att smaken är som baken, och alla har sina egna favoriter. Men vilken pump, av de Gano räknat upp eller andra pumpar, skulle du sätta hemma hos dig? Och varför.

mvh Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!