Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasigt rör  (läst 1120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Trasigt rör
« skrivet: 19 augusti 2018, 07:50:38 »
Hej
Upptäckte igår vatten på golvet vid mon flvp Auroterm 175f
Öppnade och kollade och sÃ¥g att ett rör var helt av  bifogar bild. Tror att det är röret som kommer frÃ¥n spillvattenkoppen och som sen gÃ¥r ner i avloppet. Tänker jag rätt dÃ¥?
Vad är det för vatten som försvinner ut där? Är lite novis gällande sånt.
Det har inte kommit nåt vatten under natten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt rör
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2018, 10:57:50 »
Ser ut som spillvattenavloppet.
Det som kommer där är kondensvatten från förångaren samt det som trycks ut via övertrycksventilen på VVB.
Det kommer mer kondensvatten när du behöver värma huset och kompressorn går mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Anders Wikström

  • Gäst
Anders Wikström
SV: Trasigt rör
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2018, 12:03:48 »
Ok, tack för en förklaring på vad det är. Är inte så kunnig på detta. Men då är det bara att sätta dit ett nytt plaströr av reperatör då eller?
För det  har inte kommit vatten pÃ¥ hela natten, men om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ kommer det vatten genom röret ner till spillvattenavloppet när det finns överskott mm av vatten/kondensvatten.
Och på natten är det ju ingen som duschat mm, så är det därför det inte har kommit nåt vatten på golvet då?
Man blir rätt orolig när man ser nåt sånt här och det är vatten på golvet. Stort tack för alla kloka svar

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Trasigt rör
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2018, 12:07:01 »
Ok, tack för en förklaring pÃ¥ vad det är. Är inte sÃ¥ kunnig pÃ¥ detta. Men dÃ¥ är det bara att sätta dit ett nytt plaströr av reperatör dÃ¥ eller? 
För det  har inte kommit vatten pÃ¥ hela natten, men om jag förstÃ¥r det rätt sÃ¥ kommer det vatten genom röret ner till spillvattenavloppet när det finns överskott mm av vatten/kondensvatten. 
Och pÃ¥ natten är det ju ingen som duschat mm, sÃ¥ är det därför det inte har kommit nÃ¥t vatten pÃ¥ golvet dÃ¥? 
Man blir rätt orolig när man ser nåt sånt här och det är vatten på golvet. Stort tack för alla kloka svar

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Trasigt rör
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2018, 19:36:08 »
Jag vill bara tillägga och ge dig ett ytterligare råd; när du nu byter röret och tar isär det hela, se då till att du "rensar" både i avloppet, i alla rördelar och hela vägen upp i slangen/rören till spillfatet. Med åren "geggar" dessa igen vilket kan ge mkt kostsamma reparationer om det svämmar över uppe i spillfatet, vatten kan rinna ner på kontaktorer, elektronikkort mm

Häll sedan friskt vatten i spillfatet, gärna med lite klorin i och kolla att det rinner ner genom slangen/rör utan problem
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasigt rör
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2018, 07:44:13 »
Bra där krambriw.
Och nån reparatör behövs inte för detta om man inte har tummen mitt i handen.
Såna där rörböjar hittar du på en bra bygghandel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!