Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrÃ¥gas  (läst 1340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sipzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« skrivet: 23 maj 2018, 13:15:41 »
Hej,
jag bor med fam. i ett klassiskt svenskt trähus från '47 med källare och markplan 65/65 kvm och vi har nu kommit fram till att vi i sommar tänker byta värmesystemet.
Vi har vattenburen värme(radiatorer) installerad men en ineffektiv elpanna modell Thermia EPT13D med tillhörande VVB á 200L. Den är i mjukvaran begränsad till 9kW och vi har lite spetsvärme på ovanvåningen i form av en Panasonic luft/luftvärmepump, ca 10 år gammal.

Övriga förutsättningar för kåken är att vi inom snar framtid kommer bygga till, troligtvis ca 80-100 kvm och där installera vattenburen värme. Vi har efter dimensioneringen av den förra pannan gjordes bytt samtliga fönster till 3-glas, är på gång att tilläggsisolera fasad men tillfört mekanisk ventilation i form av PAX-fläktar i badrummen (bör ökas, jag vet). Takhöjden i pannrummet är typ 2 meter så vi kan inte ha något jättehögt och helst slipper man ju dela pannan i två..

Teknikintresse- och kunskap finns och jag är inte alls främmande för en nyinstallation som kanske är lite mer krävande än praxis men då ska det ju innebära en vinst och inte bara för att man kan, hittills har jag sneglat på följande två alternativ:

1)
Enklast möjliga, ut med gamla pannan och installera luftvattenvärmepump, har tittat lite på Nibe F2120 i kombination med någon VVM-modul, förslag tas gärna på modell eller om någon annan billigare lösning finns som gör jobbet lika bra. Skulle man rent tekniskt kunna spara något på att behålla exempelvis gamla VVB eller är det bara dumsnålt? Jag tycker Nibe verkar ligga lite i överkant gällande pris men samtidigt kan jag inte avgöra om det är värt det när det väl snurrar, erfarenhet tack!

2)
Detta är bara en fundering men vore det inte bra att (enl. ovan) öka på ventilationen i huset lite med en FLVP (måste hitta en som klarar min takhöjd..) samtidigt som kan kunde docka en luft-vattenvärmepump? Det kanske inte är tekniskt möjligt eller rent av onödigt krångligt?

Alltså, istället för att köpa en Nibe VVM för 30 000kr kanske man kunde köpa en FLVP för 60 000 och slippa installera ett ventilationsaggregat? Jag fattar ju att det inte är idealiskt i ett gammalt otätt hus men vill ändå utforska om någon känner till om det ens går att få ihop på ett vettigt sätt?


Nästa steg blir dimensionering av anläggningen där jag undrar lite hur man vid val av luft-vattenvärmepump ska dimensionera inne- och utedel? Nu har jag exempelvis en elpatron aktiv på 9kW medans utedelen i en annan anläggning kan vara kanske 12kW och ytterligare 9 kW i innerdelen, vad ska man tänka på här?

Om nÃ¥gon orkar svara lite blir jag tacksam!  tummenupp

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2018, 17:28:12 »
Var i landet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sipzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2018, 17:48:00 »
Var i landet?

Stockholm, köldhålet Tullinge närmare bestämt.

Kom fram till att 8kW bör räcka i nuläget men hittar ingen vettig 3fas utedel till rimligt pris. Verkar dumt att installera 3fas idag :/

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2018, 19:35:42 »
Jag har haft en nibe lv i 11 år.......och är mycket nöjd med den lokala servicefirman.

Det är mycket viktigt för mig att ljudnivån är så låg som möjligt.....och den lokala installatören/servicefirman är bra

Självklart ska jag ha en trefasmaskin.....jag har ju trefas i mitt hus.

8kW luftvatten får du vid +7 gr, men kolla vad som behövs när det är -7 gr......och vilken maskin som då behövs.

Min  6kW onoff maskin klarar att värma huset till +- 0 gr, sÃ¥ nästa maskin blir starkare..

Om jag ägde ditt hus, så blev mitt val Nibe 2120 12 kW.

200 lit vvb behÃ¥ller jag och kopplar i serie efter  VVM innepanna.

Självdragsventilation kan enkelt förbättras , så den skulle jag behålla.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sipzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2018, 22:33:28 »
Tack för svar, jag har nog bestämt mig för att följa strömmen och köra på en Nibe F2120 12kW 3-fas som utedel.
Valet på innedel står således mellan Nibe VVM 310, 320, 325 eller 500.

Det lutar åt VVM 310 eller 320 men jag förstår inte riktigt skillnaden bortsett från att den ena verkar ha 270L VVB men det måste finnas något annat bakom?

Jag har en jacuzzi som slukar mycket vatten vid användning så jag undrar även om jag parallellt kan koppla in min gamla VVB på 200L eller om det bara är dumt och slukar massa energi?

 ::)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Val av värmesystem, erfarenhet efterfrågas
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2018, 22:58:35 »
fint

koppla vvb i serie efter VVM
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!