Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn  (läst 3762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« skrivet: 23 maj 2018, 07:47:25 »
Har nyligen köpt tomt på landet i ett nybyggnadsområde med 3 tomter i första etappen. Max 10 tomter på sikt. Vi kommer ha en gemensamhetsanläggning för vatten med grannarna (gemensam brunn).

Det är inget vi valt utan gemensamhetsanläggning var en förutsättning för att få köpa tomten. Hade hellre önskat egen brunn.
Vi kommer även borra bergvärme på vår tomt vilket även grannen tänker. Tomterna är ca 2000m2, 40x50meter. Som jag förstått blir det en liten inbyggd pumpstation med hydrofor. Vattenproverna visar på tjänliga värden för samtliga parametrar, så vad jag förstått behövs inget filter i dagsläget.

1. Vad är det som dimensionerar vattenuttaget från brunnen?
Är det diametern på foderrörren?, djupet?, pumpkapaciteten? annat?
Vill skaffa mig en uppfattning om förutsättningarna så som rimliga flöden kontra rimligt uttag. Det är 3 tomter i förstaläget som skall dela på brunnen.

2. OM det i framtiden skulle bli problem med vattenmängden, ..säg att det blir tjorv med grannarna och vi då väljer att söka utträde ur gemensahetsanläggningen för att upprätta egen brunn på tomten, hur hugget i sten är då de 30 meterna mellan energibrunnen och dricksvattenbrunnen som anges i SGU 16 ?
Kan man borra dricksvattenbrunnen snett för att ev. komma runt detta?
« Senast ändrad: 23 maj 2018, 08:57:45 av Stubbe »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34892
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2018, 09:09:24 »
En vattenbrunn i anslutning till bergvärme är alltid en risk, i värsta fall kan det vara sprickor i berget som gör att de två hålen kommunicerar, om ett av hålen läcker in ytvatten så kan dricksvattnet kontamineras.

Man brukar sällan rekommendera kombinerade dricksvatten och grundvattenvärmepumpar så det ökar risken för att man drar in dåligt vatten i brunnen.
Infiltrationen av allt vatten som går genom värmepumparna skall ju ske i närheten, och om det vatten som "rinner tillbaks" kontamineras av något så är dricksvattnet förstört.
Jag skulle nog lägga dricksvattenbrunnen så långt som möjligt från alla borrhål för bergvärmen.
Man jag är ingen expert på det där, vet bara att det kan bli dyrt att borra dricksvatten om det inte funkar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2018, 09:40:29 »
Rickard: Vad innebär kombinerade dricksvatten och grundvattenvärmepumpar?

Jag kanske var otydligt men jag syftade på att vi borrar en egen dricksvattenbrunn på vår tomt och då alltså har både en energibrunn och dricksvattenbrunn. Enligt Normbrunn 16 skall det vara rekommenderat avstånd om 30m mellan dessa.

Då tomten är ganska stor så finns det kanske möjlighet att uppnå det 30m avstånd som rekommenderas i SGU Normbrunn 16.
Vi har inte heller grannar i alla riktningar varför vi bör kunna hitta ett område där både avstånd till vår brunn och grannarnas klaras.
Det är dock inte helt säkert om energibrunnen hamnar mer centralt på tomten.

En passuss:
Enligt geotec så kan det vara OK med 10m mellan energibrunn och dricksvattenbrunn, se deras FAQ:
https://geotec.se/geoenergi/fragor-och-svar-om-geoenergi/#toggle-id-13

Fråga: Hur när varandra kan man placera en energibrunn och en dricksvattenbrunn

Svar: Det beror helt och hållet på de geologiska och hydrogeologiska förhållandena på platsen. Generellt sett talar man om cirka tio meter som en säkerhetsgräns med tanke på själva borrningen. Eventuellt kan vattnet i en befintlig dricksvattenbrunn påverkas under en kort period, men risken för bestående skador bedöms som liten. Samråd alltid med borraren innan den slutliga platsen för energibrunnen väljs.
« Senast ändrad: 23 maj 2018, 09:48:15 av Stubbe »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34892
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2018, 09:45:48 »
Kombinerad dricksvattenbrunn och brunn för grundvattenvärmepump är ovanligt och nog inte helt riskfritt även om vattenmängden räcker till.
Har aldrig sett någon som verkligen rekommenderar det även om det skulle vara möjligt, tror dessutom inte heller att det skulle räcka till med flöde för mer än en eller max 2 värmepumpar, och som sagt, det ökar riskerna för att vattnet skall kontamineras.
Jag skulle enbart acceptera att grannarna borrade "täta" borror med kollektor, inget grundvattenprojekt alls i närheten av en dricksvattenbrunn om jag fick bestämma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2018, 11:26:11 »
Tror inte frågan är att kombinera brunn.

På den första frågan så är det troligen vattenflödet som bestämmer hur djup en bruksvattenbrunn behöver vara.
Har inga siffror men brunnsborraren vet, över ett visst flöde så anses tillgången vara säkrad.
Sen kan ju tillgången till vatten variera, så man bör lägga sig på säkra sidan.

Fråga 2 har du nog besvarat själv, 30 m till en energibrunn är det som gäller, och finns utrymmet på tomten är det väl inget att dividera om?
Se till att energibrunnen hamnar så att det funkar att borra en bruksvattenbrunn i framtiden.
« Senast ändrad: 23 maj 2018, 11:28:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2018, 12:35:54 »
Carl N: Tack för svar.
Kan inte säga med säkerhet att det går fixa 30m, det var därför som jag ställde frågan. SGUs svar skiljer mot Geotec:s. Geotec säger ca 10m beroende på geologiska situationen.

Fråga är därför OM vi ex endast kan fixa 20-25m men ändå vill ha eget brunnsvatten, går det då att borra snett eller lösa det på annat sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2018, 23:00:04 »
Läser man normbrunn 16 sid 25 så står gradning som ett alternativ.
Om marken lutar kan man placera bruksvattenbrunnen på högsta punkten på tomten så minskar man risken att energibrunnen påverkar vattnet.
Du kan avvika från normbrunn 16 den är ju en rekommendation.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34892
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2018, 06:42:02 »
Tror inte frågan är att kombinera brunn.

OK, sorry, jag trodde frÃ¥gan om hur stor mängd man kunde räkna med frÃ¥n en borrad brunn ställdes för att de funderade pÃ¥ grundvattenvärmepumpar.  DSdascxas
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2018, 12:47:28 »
Läser man normbrunn 16 sid 25 så står gradning som ett alternativ.
Om marken lutar kan man placera bruksvattenbrunnen på högsta punkten på tomten så minskar man risken att energibrunnen påverkar vattnet.
Du kan avvika från normbrunn 16 den är ju en rekommendation.

Tackar för det svaret!
Försöker styra så energibrunnen hamnar på lägre höjd på tomten.

När det gäller flödena...
Skulle vilja få en känsla för hur många hushåll brunnen bör klara. Det enda jag hört är att brunnsborrarföretaget sagt att det var gott om vatten.
Jag inväntar brunnsprotokoll och när jag får det ska jag stämma av mot normflöden och sannolika flöden för en villa.
Som jag tolkat saken redovisas brunnens kapacitet som liter per timma.. stämmer det?

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2018, 22:21:48 »
Hei!
Jeg har ca 19 meter mellom energibrønn og drikkevannsbrønn. Har ikke hatt noen problem med det. Fjell opp idagen på tomten. Ca 3000 liter vann i timen fra drikkevannsbrønn.
Ny varmepumpe gjør at jeg må/skal borre en extra energibrønn seinere i sommer med ca 14 meter avstand fra eksisterende brønner.
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2018, 13:26:33 »
Tackar för det svaret oksteine!


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2018, 14:01:51 »
"Problemen" börjar den dag som man får en skada på brinledningen så att brine läcker ut i grundvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2018, 09:25:52 »
Problem.. DÃ¥ blir det ju bara roligt..  ::)
Tills denatureringen sparkar in..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34892
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energibrunn och gemensam dricksvattenbrunn
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2018, 09:48:06 »
Den kan man väl dricka sig igenom har jag hört.
Men det skulle nog bli svag sprit om den späddes ut med grundvattnet.
Kan aldrig tänka mig att det skulle ge några som helst problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!