Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilket paket bör jag kolla pÃ¥  (läst 1854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vilket paket bör jag kolla på
« skrivet: 22 januari 2016, 09:30:23 »
av solpaneler för elproduktion.

jag är väl rätt novis på detta men kom på att jag ju numera har 80 m2 garagetak i söderläge (tror jag)
med 38 graders lutning,  här mÃ¥ste väl solpaneler trivas?

jag är väl relativt händig efter att ha installerat jordvärmepumpen på egen hand.. så solcellerna bör man få upp själv. vilket paket bör man kolla på om man är i min sits tycker ni?
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 09:31:55 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vilket paket bör jag kolla på
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2016, 09:38:19 »
Ska du ansluta anläggningen mot nätet så måste du även ta hjälp av en behörig elinstallatör. Nätägarna kräver behörighet för att man ska få ansöka om anslutning mot nätet och byte av elmätare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vilket paket bör jag kolla på
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2016, 09:59:43 »
ja den delen för en elektriker ta hand om...

men montering på taket osv. hade jag tänkt göra själv..

btw, sa "min" elektriker när jag ville ha hjälp att koppla in värmepumpen:  ja ä pÃ¥ älgjakt ja men det där klarar du själv! :)

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: vilket paket bör jag kolla på
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2016, 23:24:23 »
Det där är en svår fråga.

Jag har letat efter ett lämpligt "paket" ett tag nu och kommit fram till att det inte riktigt finns några paket när det blir dax att få ett pris (Vattenfall undantaget, dom säljer bara sina paket utan ändringar). När du tar kontakt med firmorna så får du "1000" frågor tillbaks, sen gör dom en anpassad offert från dina svar.

Det dom brukar vilja veta är.
Storlek på taket och om det finns skuggande objekt på eller vid det (skorstenar, träd, flaggstänger osv).
Vilken lutning det har.
Vilken vinkel mot söder det har.
Typ av tak (papp, plåt, pannor osv).
Om plåt, så vilken plåttyp. Korrugerad? sinus? trapets? falsad?
Din adress, så att dom kan räkna på solinstrålningen på just den platsen. Dom brukar använda Google maps och streetview för att titta på huset.

Det är rätt viktigt att ha koll på sin årsförbrukning också, du vill inte köpa en solcells anläggning som ger mer ström än vad du förbrukar - det hörs ut som om det blir mer än nödvändigt besvärligt då.

Sök om det finns någon firma i din närhet och be dom komma och titta och ge en offert.

Enligt alla jag pratat med, så är det inga som helst problem att montera upp sin solcellsanläggning själv, bara man är någorlunda händig, vi har ett brant tak så jag är orolig för hur jag ska låta bli att ramla ner :). Jag tänker (om det blir ett köp någon gång), montera allt på DC sidan själv. Jag kommer dra alla kablar och montera alla brytare osv på väggarna även på AC sidan, men en behörig elektriker får koppla in allt.

Sen kan du alltid titta på Tyska priser också dom *ska* vara billiga där, men för mig skilde det så lite så jag köper från Sverige.

Två sidor som även har Engelsk översättning om din Tyska är lika obefintlig som min. Jag har inte haft kontakt med dom så jag vet inte om dom är bra eller dåliga.
http://www.photovoltaik4all.de/
http://www.mg-solar-shop.de/

Lycka till.
« Senast ändrad: 23 januari 2016, 05:28:00 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!