Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fuktig luft frÃ¥n tvättstugan?  (läst 8849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Fuktig luft från tvättstugan?
« skrivet: 19 april 2013, 14:12:20 »
Det gamla pannrummet i källaren håller på att bli tvättstuga nu. Har låtit installera en flätkonvektor (Daikin) för att torka upp bra i rummet. Det finns ett luftintag och historiskt har utloppet av luft utgjorts av förbränning via pannan.

Men kan jag sätta en fuktstyrd "pax-fläkt" i skorstenen? Eller skulle det skada skorstenen att skicka rumstempererad fuktig luft den vägen utan egentlig chans till upptorkning av själva skorstenen mha värme? Dessutom befarar jag att 60 års sot och smuts i skorstenen skulle vara en lite för bra grogrund för mögel och elände om man började fukta ner den.

Eller är det ett bättre alternativ att bara skicka ut den råa luften från källaren via ett annat hål i grunden? Förslagsvis precis bakom värmepumpens utdel..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2013, 16:06:35 »
Jag tror starkt på avfuktare i källartvättstugor, det kan hjälpa dig att torka både tvätt och källaren i stort, och som bonus får du billig värme också.
En fuktstyrd pax som går på lågvarv när det inte är fuktigt skulle kanske gå köra mot skorsten också, men jag tror det torkar upp mycket fortare med avfuktare (även om jag inte vet säkert).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2013, 16:17:32 »
Gör inget alls...till att börja med.

Fläktkonvektorn kanske räcker.

Att ta in kall luft via väggventil, gillar jag inte.

Det vore bättre att låta övervåningens använda, tempererade luft dra ned i källaren....

Vintertid kanske skorstenssjälvdrag och konvektor räcker. Sommartid är ju avfuktare bra.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2013, 16:20:43 »
Alla som jag känner till som har källare och köpt avfuktare verkar vara nöjda, inte minst min bror som också gjorde tvättstuga i källaren, han är väldigt belåten.
Tror det är en vettig investering i de flesta källarhus om man har minsta problem med fukt av något slag.
Nästan sÃ¥ man önskar man hade en källare.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2013, 17:38:23 »
Har en luftavfuktare i min tvättstuga som ligger i källaren som jag använder för att torka tvätt vissa tider på året samt att dra fukt ur källaren då den blir aningen rå på hösten innan man fått på värmen där nere på MAX sas...
Jag har en ZibroDD108 och den gör sitt jobb får jag säga men att köpa den för att torka tvätt med vettafan om det är värt pengarna...
Då kan man likväl köpa en vanlig fläkt som blåser på tvätten för mindre pengar samt att den kostar mindre att ha igång...
2h med en vanlig fläkt ger bättre effekt än 2h med en luftavfuktare för att just torka tvätten med, oavsett om värmen är på i rummet eller ej.
Det bästa är att fÃ¥ sig en tvättmaskin som centrifugerar kläderna riktigt Ã¥t en och sen ställa en fläkt som svänger med blÃ¥sandet över tvätten, det fungerar lika bra Ã¥ret om  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #5 skrivet: 24 april 2013, 10:21:32 »
Har gjutit igen det gamla hålet i skorstenen där oljepannan skickade ut sin rök nu. Kvar är bara dragluckan jämte.
Blir mao ingen paxfläkt i skorstenen, ska pröva med en avfuktare istället som föreslagits häri.

Tack för alla ideér!  tummenupp
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2013, 18:58:07 »
Själv har jag löst det genom att på vintern dra frånluften från badrummet via tvättstugan i källaren (för att värma denna lite).
På vintern är frånluften tillräckligt torr för att kläderna ska torka på ca 24 timmar.
På sommaren kör jag avfuktare i tvättstuga/källare (och drar då frånluften från badrummet direkt ut).
Avfuktaren klarar att torka kläderna på 24 timmar den med.

Utan avfuktare så tar det ca 3 dar att torka kläderna i tvättstugan på sommaren.
Och det blir lätt lite unken lukt på kläderna. :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2013, 21:15:44 »
Har ju i princip slutat med vedeldning i pannan i källaren. Gamla garaget i källaren där vi har installerat bastu och dusch, ställde dit den gamla avfuktaren, funkar kanon, den går någon timme när vi bastat. Tvättstugan har inte hunnit dit ännu. Källaren blev iofsig bra när jag fixade ny dränering, pordrän osv, men avfuktaren "spetsar" till miljön lite till åt det bättre hållet.

Kompletterar: Bra att torka svamp också.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Fuktig luft från tvättstugan?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2013, 21:32:24 »
Har ett airstar aggregat i tvättstugan i källaren.
Har även en dusch i det rummet, samt tvättmaskin och torktumlare i en annan del av samma utrymme.
Har haft 30-40% rf hela vintern med ca 18 graders temperatur och det har funkat bra.
Innan hade jag en Fresh intellivent där, men det blev för kallt och det torkade ändå inte så bra så jag byta plats på de båda så att intelliventen står i gillestugan.
Använda skorstenen i fuktiga miljöer är kanske inte att rekommendera, blir nog en hel del kondensat vintertid.
Skulle nog inte rekommendera det utan insatsrör och dränering i botten.
Avfuktare i en fuktig källare är att bota symptomen men inte sjukdomen.
Se över ytskiktet, kontrollera dräneringen och öka ventilationen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!