Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av elvärmen helt och bara köra med värmepumpen i vinter??  (läst 8628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tiases

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej!

Ska flytta till hus nu i september där det värms upp av direktverkande el samt en luftvärmepump.

Frågan är hur man ska göra i vinter.

Kan man stänga av radiatorerna helt och hållet eller ska de stå på en låg uppvärmning.

Pumpen sitter väldigt centralt i öppen planlösning.

Är första gången jag använder en luft/luft pump och är tacksam för minsta hjälp och tips jag kan få för att inte bli "ruinerad" i vinter.









Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det måste väl vara temperaturen inne som får avgöra om du ska använda elelementen eller ej. Vill du ha 22 grader i alla rum lär nog elementen få gå en del, men nöjer du dig med 5 grader som lägst kanske du inte behöver ha nått element på. Sedan har det en viss betydelse hur kallt det blir, ingen kyla inga element.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Vårt gamla hus hade direkt el samt luftvärmepump, vi körde de pumpen orkade sen igång med elementen, ev att vissa rum behöver lite stöd av elementen tidigare, men om elementen behöver höja temp några få grader så är det få dagar, men beror på pump och hus och vart i landet..

Vad är tidigare ägares förbrukning? Kvm?

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tiases

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vårt gamla hus hade direkt el samt luftvärmepump, vi körde de pumpen orkade sen igång med elementen, ev att vissa rum behöver lite stöd av elementen tidigare, men om elementen behöver höja temp några få grader så är det få dagar, men beror på pump och hus och vart i landet..

Vad är tidigare ägares förbrukning? Kvm?

/A

Min tanke är att stänga av elementen i hall o kök där pumpen sitter och sen ha lite stödvärme (10-15 grader) i rummen längst bort

huset ligger i värmland och pumpen är en ny mitsubishi av större variant.

tidigare ägare har legat runt 20-25 tusen kv på en yta av 120 kvm. men då tror jag inte att de har haft pumpen rätt inställd för det låter väldigt mkt i mina öron. ?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Ja det låter väldigt mycket..! Men beror nog mer på ägarna än huset/pumpen!

Vet ej hur stor VV förbrukning, eller hur mycket HH-el, samt temp inne..

På dessa kvm så kan du komma ned under 10' kWh..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Mkt svårt att säga vad som är "normalt" tycker jag.
Placering, konstruktion, isoleringsgrad osv påverkar ju...

Ett tvåplanshus på 120kvm är lättare att värma en enplanshus pga "exponeringsytan" mot kyla.
Man kan påverka sin uppvärmningskostnaden med flera tusen genom att dra ner på tempen.

Vi har 20-22ºC i v-rum och "ungarnas" sovrum. Vuxnas sovrum är ouppvärmt, vi gillar svalt sovrum iaf. Hall, allrum, kök enbart uppvärmda av värmeläckage från andra rum. Källaren värms till 10ºC.
Köket blir ju varmt så fort man sätter igång och lagar mat.
Frukost räknas inte för alla springer iväg åt olika håll med sin frukost, inte en kotte kvar i köket så fort mackorna är klara.
Genom att optimera och successivt vänja sig har vi lyckats ligga kvar på tidigare års förbrukning trots dessa två långa kalla vintrarna.
(*host* 5-6kubik björkved hjälpte ocksÃ¥ *harkla*)  ;)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Naturligtvis vill ingen sitta i köket om det är svinkallt där  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Haha! ;D självuppfyllande energisparmetoder!
Jag jobbar med vetenskapliga metoder... sänker tempen i rum för rum... jag observerar familjens migrationsmönster, justerar tempen lite långsamt så att gnället inte blir allt för högljutt.

Alla trängs och kramar plasmadisplayen i v-rum!! Enda varma stället i huset! ;D

Hehe, jag å frugan tycker det är för lite datorer i köket för och klara en frukost, ungdomarna vill ha frukost framför tv'n.

Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Är det inte termostater på elementen? Sänk temperaturen på dem, men stäng inte av dem.
Det räcker att ställa ner dem på frostskydd så har man säkerheten fall man är bortrest och värmepumpen stannar av någon anledning. Blir ingen extra elförbrukning om det inte behövs.

I vintras var det många som kom hem till sina sönderfrysta hus efter solsemestern.
Även i fjällstugorna var det mycket sönderfrysningar för att man litar blint på sin energisparande luftvärmepump.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!