Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme Garage, egen krets.  (läst 4580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nbc2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Golvvärme Garage, egen krets.
« skrivet: 25 december 2010, 21:49:33 »
Jag har en IVT Greenline HT Plus C 11 AB samt en kombiberedare IVT 200 FC.
Bergvärme, 2 borrhål på ca 115 m vardera.
Huset ca 165m3, fristående garage tillkommer senare men anläggningen är dimensionerad av IVT för detta. Golvvärme ritad av Roth. Nybyggt i år.

Till garaget går det en 2-slangs kulvert på ca 25 m.
Garaget/verkstad blir på ca 100 m2.
Det lilla varmvattnet som behövs i garaget får en liten el-vvb tillverka.

Min fråga/fundering:
Jag funderar på att göra garagets golvvärme till en egen krets som har frostskydd.
Dvs golvvärmevattnet från husets värmepump får gå i kulverten upp till garaget där det passerar en acumulatortank/värmeväxlare och åter till huset. Från acumulatortanken/värmeväxlaren trycks frostskyddad vätska till garagets golvslingor med en egen cirkulationspump och åter till tanken.

Synpunkter? Tips? Lämplig tank/växlare? Frostskydd, glykol eller sprit?

Tacksam för svar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Golvvärme Garage, egen krets.
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 23:46:25 »
Jag antar att syftet med värmeväxlar/frysskydds-lösningen är att du ska kunna stänga av golvvärmen i garaget om du vill? Då bör du ha värmeväxlaren inne i huset och låta slingan med frysskydd gå i kulverten. Annars måste du ha en energi-förbrukande värmekabel i kulverten för att hindra radiatorvattnet från att frysa när du har stängt av vämen i garaget (såvida du inte fortsätter låta radiatorvattnet cirkulera i kulverten även när golvvärmen i garaget är avstängd, men det skulle å andra sidan ge dig värmeförluster i kulverten).

Glykol har det varit i de lösningar jag sett. Vet att LK Golvvärme har färdig lösning för detta ändamål, sök på golvvärme uterum så hittar du grejer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad nbc2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme Garage, egen krets.
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 00:05:27 »
Tack för svar!

Jodå, jag kollade in LK:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Golvvarme-i-uterum/

Verkar vara vad jag söker. Intressant!

Dock tror jag att jag sätter detta i garaget och låter husets värme cirkulera i kulverten. Den ligger djupt (ca 2 m) och är väl isolerad. Jag kommer inte att slå av värmen i garaget, annat än sommartid. Orsaken att jag vill ha det separerat och frostskyddat är risken för frysningar vid garageporten. Jag vet flera som drabbats av detta.


Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme Garage, egen krets.
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 14:59:18 »
Jag är inne på en liknande lösning, har du gjort någon beräkning på hur mycket förluster du får i kulverten ?
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad vp Johnny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme Garage, egen krets.
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 16:01:59 »
Helt rätt tänkt.Jag har samma som du fast utan frost skydd och hos mig frös slingan paj vid porten (-27) som tur är har jag gjort fall från väggar till mitten med brunn.Jag ska oxå fixa en vvx med glykol för att kunna köra endast slingan i förådet när man inte fixar med bilarna.Gudarna ska veta att det kostar på att värma 80m2 till (bara) 5 grader även med vp o bra iso i garage.
Johnny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!