Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vacuum sugning  (läst 8435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ncc1701d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
vacuum sugning
« skrivet: 02 december 2010, 11:35:26 »
Har en billig luft/luft som knappt värmer längre och isar igen totalt trots plusgrader, så jag funderar
på att prova vacuumpumpa och fylla gas själv innan jag ger upp.

Var köper jag pump och gas?


Om man nu ska pumpa flera timmar som jag läst här, så måste ju ett pump-proffs bli extremt dyrt att anlita?
Jag menar om de bara ska stå o titta på pumpen ett par timmar..?


Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 13:29:17 »
Har en billig luft/luft som knappt värmer längre och isar igen totalt trots plusgrader, så jag funderar
på att prova vacuumpumpa och fylla gas själv innan jag ger upp.

Var köper jag pump och gas?


Om man nu ska pumpa flera timmar som jag läst här, så måste ju ett pump-proffs bli extremt dyrt att anlita?
Jag menar om de bara ska stå o titta på pumpen ett par timmar..?


Du kan köpa gas på en AGA depå om du vill. Minsta förpackning är väl 20 kg och det finns inga engångstuber längre. Sen ska du ha en våg också förutom pumpen. Det finns ju på Avantia, Kylma eller Ahlsell m.fl.

Rent spontant känns det som det blir billigare och enklare för dig att ta ut en kyl-kille. En del suger ju gladeligen dygn efter dygn gratis  ::).

Går pumpen finns det ju gas i den och då behöver du ju inte suga så länge som om den stått tom. Det räcker att evakuera allt köldmedie.

Sätt gärna in ett extra torkfilter när du ändÃ¥ är i farten  Thumbsup
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vacuum sugning
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 13:37:45 »
FÃ¥r vem som helst köpa gas? Det är ju till och med olagligt att koppla ihop rören pÃ¥ en tom kylanläggning om man inte är certifierad, sÃ¥ det verkar konstigt att vem som helst skall fÃ¥ köpa gas...  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 14:07:17 »
FÃ¥r vem som helst köpa gas? Det är ju till och med olagligt att koppla ihop rören pÃ¥ en tom kylanläggning om man inte är certifierad, sÃ¥ det verkar konstigt att vem som helst skall fÃ¥ köpa gas...  Sc:,h

Kan och får är inte samma sak. Själv fyller jag upp mina och kompisars bil-ac med sådana här:


13 eller 18 oz (ca 350/500 gram) Kompisen tar med ett par i handbagaget (jepp!) varje gång han flyger till och från staterna.
Vi bryter säkert mot en massa lagar och regler med svalt och skönt i bilarna har vi.
Skulle det gå att toppa upp en luft/luft med en så´n?
« Senast ändrad: 02 december 2010, 14:09:03 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 16:39:31 »
FÃ¥r vem som helst köpa gas? Det är ju till och med olagligt att koppla ihop rören pÃ¥ en tom kylanläggning om man inte är certifierad, sÃ¥ det verkar konstigt att vem som helst skall fÃ¥ köpa gas...  Sc:,h

Japp... så är det. Det är mycket som blir konstigt då det ska regleras.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 23:39:55 »
Toprunner.  Jag lät min vacuumsugning vara pÃ¥ i 3 dagar pÃ¥ ett hotell som varje Ã¥r ger min firma jobb för c.a 4 miljoner.   HÃ¥ller just nu denna helg pÃ¥ och stoppar in ytterligare en stor bergvärme installation.

Du kanske tar betalt för varje timme du gör och därmed inte är sÃ¥ noga.  Men jag tycker att mina kunder förtjänar ett sÃ¥ bra arbete som jag bara kan utföra Ã¥t dem.

Och då gör det inte mig något om min vacuumpump får stå i ett pannrum i 3 dagar istället för att vara i min bil. ;)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: vacuum sugning
« Svar #6 skrivet: 06 december 2010, 10:18:08 »
Själv fyller jag upp mina och kompisars bil-ac med sådana här: ...(Bild R-134a)...
Skulle det gå att toppa upp en luft/luft med en så´n?
Näe, fel gas det vanligaste är R-410a i L/L-VP

...En del suger ju gladeligen dygn efter dygn gratis  ::)  ...
Tssk tssk tssk, att du orkar ::) trodde det där "löste" sig för veckor sen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #7 skrivet: 07 december 2010, 09:45:45 »
Toprunner.  Jag lät min vacuumsugning vara pÃ¥ i 3 dagar pÃ¥ ett hotell som varje Ã¥r ger min firma jobb för c.a 4 miljoner.   HÃ¥ller just nu denna helg pÃ¥ och stoppar in ytterligare en stor bergvärme installation.

Du kanske tar betalt för varje timme du gör och därmed inte är sÃ¥ noga.  Men jag tycker att mina kunder förtjänar ett sÃ¥ bra arbete som jag bara kan utföra Ã¥t dem.

Och då gör det inte mig något om min vacuumpump får stå i ett pannrum i 3 dagar istället för att vara i min bil. ;)

Hur klarar ett hotell sig 3 dagar utan klimatanläggning?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vacuum sugning
« Svar #8 skrivet: 07 december 2010, 09:56:46 »
Toprunner.  Jag lät min vacuumsugning vara pÃ¥ i 3 dagar pÃ¥ ett hotell som varje Ã¥r ger min firma jobb för c.a 4 miljoner.   HÃ¥ller just nu denna helg pÃ¥ och stoppar in ytterligare en stor bergvärme installation.

Du kanske tar betalt för varje timme du gör och därmed inte är sÃ¥ noga.  Men jag tycker att mina kunder förtjänar ett sÃ¥ bra arbete som jag bara kan utföra Ã¥t dem.

Och då gör det inte mig något om min vacuumpump får stå i ett pannrum i 3 dagar istället för att vara i min bil. ;)

Hur klarar ett hotell sig 3 dagar utan klimatanläggning?

Det var pÃ¥ helgen. DÃ¥ är det bara turister pÃ¥ hotellet. Det är värre pÃ¥ veckorna när de kräsna business-gästerna är där  tomte::
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #9 skrivet: 07 december 2010, 21:38:59 »
Skojar du med mig Toprunner.  Tror du inte att jag byggt in en backup.  Här finns 2 VP:s och dem kan rasa bÃ¥da 2 utan att hotellet märker det.  Givetvis.

Brukar du stoppa in en maskin och ingen backup?

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacuum sugning
« Svar #10 skrivet: 08 december 2010, 08:36:52 »
Skojar du med mig Toprunner.  Tror du inte att jag byggt in en backup.  Här finns 2 VP:s och dem kan rasa bÃ¥da 2 utan att hotellet märker det.  Givetvis.

Brukar du stoppa in en maskin och ingen backup?

Ehh,,, jag vill inte vara elak och svara vad jag tänkte nu  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: vacuum sugning
« Svar #11 skrivet: 27 december 2010, 20:10:30 »
R410A kan du köpa i tyskland för runt 8-900kr för 2 kilo
Våg,ja den kan du köpa på tradera för 150 kr..
och pumpen med manomterställ kostar 1500:-

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: vacuum sugning
« Svar #12 skrivet: 27 december 2010, 23:56:59 »
Men du får ju fortfarande inte göra det själv även om du har grejerna.
Innehavande av kat. 1

Utloggad emaxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: vacuum sugning
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2011, 11:41:01 »
Citera
13 eller 18 oz (ca 350/500 gram) Kompisen tar med ett par i handbagaget (jepp!) varje gång han flyger till och från staterna.
Vi bryter säkert mot en massa lagar och regler med svalt och skönt i bilarna har vi.

Riskerar han inte att fÃ¥ sitta nÃ¥gra Ã¥r i amerikanskt fängelse för "endangering the safety of an aircraft" ?  TryckbehÃ¥llare av alla slag är ju absolut förbjudet att ta med sig ombord och i USA är de ju stenhÃ¥rda pÃ¥ sÃ¥dant numera. Inte ens en nagelfil slinker igenom...

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: vacuum sugning
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2011, 20:51:24 »
tja skall man förbjuda flaskan med ren R134a så skall man också förbjuda minisprejburken till astmainhalatorn, flaskan mer raklöddret, hårsprayen, deodoranten mm. mm då alla dessa går under EN317 då alla är klassade för att ha just R12/R134a som drivmedel.

dessutom är raklöddret, hÃ¥rsprayen, deodoranten idag med största sannolikhet trycksatta med propan/butan-blandning istället för R134a  och även med DME pga miljöimage samt tex. hÃ¥rspray och deodorant har höga halter med alkoholer.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!