Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme med fjärrvärme  (läst 29535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Golvvärme med fjärrvärme
« skrivet: 26 oktober 2010, 19:01:34 »
Är på gång att köpa ett hus som idag värms upp med direktverkande el, har inte bestämt om det blir bergvärme eller fjärrvärme än men något vattenburet är jag ute efter. Huset är i 2 plan på totalt ca 160m2 och jag hade tänkt mig golvvärme på nedre plan och vanliga radiatorer på övre plan.

Hur fungerar golvärme om man använder sig av fjärrvärme, blir uppvärmningen mer effektiv med golvvärme jämfört med vanliga element eller blir det ungefär samma? Får man högre verkningsgrad med golvvärme så att på så sätt håller nere uppvärmningskostnaderna?

Om man ska använda sig av golvvärme, vad finns det då för alternativ för att styra temperaturen i olika rum.

Har usel koll på dessa prylar men hoppas kunna snappa upp ett och annat på detta forum :)


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010, 08:12:31 »
HAr du fjärrvärme så spelar det, rent ekonomiskt, inte nån roll om du har radiatorer eller golvvärme. Har du däremot värmepump så spelar det roll eftersom golvvärmen klarar sig med lägre temperaturer och pumpen får högre verkningsgrad om den inte behöver göra så varmt vatten.
Hur mycket kostar fjärrvärmen i installation och drift?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2010, 09:43:27 »
Installera ett lågtemp system vilken källa du än väljer, då kan alltid byta till VP när du tröttnat på fjärrvärmen ;-)

Här i Uppsala byter folk från fjärrvärme till VP pga Vattenfalls hutlösa priser på fjärrvärmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2010, 12:39:54 »
Låter ju som att golvvärme är det bästa alternativet oavsett vilken värmekälla jag använder mig av.

Hur går man tillväga när man planerar sin golvvärme, drar man en slinga till varje rum för att kunna styra temperaturerna individuellt eller kombinerar man? Är det möjligt att dra all slang så att man har alla pumpar etc i tex groventrén där eventuell bergvärmepump eller fjärrvärmecentral kommer att stå?

Såg att installationen för fjärrvärme skulle kosta ca 45000kr och sedan kostar det 72,5 öre/kwh, vad kan man ungefär räkna med för kostnader om man istället väljer bergvärme?


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2010, 13:06:40 »
Tänk på att golvvärme som huvuduppvärmning i äldre hus med dåligt isolerade fönster kan ge sämre komfort runt fönster än traditionell värme.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2010, 13:26:26 »
Räknar man med årsmedel-COP på 3 för bergvärmen så kostar varje kWh en tredjedel av elpriset. Dvs, ca 30-40 öre i dagsläget. Dock är ju installationskostanden lite högre än för fjärrvärmen, så det tål att räknas en del på...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2010, 13:33:38 »
Tänk på att golvvärme som huvuduppvärmning i äldre hus med dåligt isolerade fönster kan ge sämre komfort runt fönster än traditionell värme.



HÃ¥ller med talaren ovan.
Golvvärme är för nya eller väl isolerade hus.
Hade golvvärme i mitt förra boende, i mitt nuvarande har jag RAD, kan inte påstå att jag saknar golvvärmen.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2010, 15:14:01 »
Tänk på att golvvärme som huvuduppvärmning i äldre hus med dåligt isolerade fönster kan ge sämre komfort runt fönster än traditionell värme.



Det sitter 3-glasfönster i kåkan idag men jag vet inte vad det är för "värde" på dom, dom är från 1978 så dom är ju definitivt inte lika täta som dagens 3-glasfönster. Blir problemet att det kommer att kännas dragigt runt fönster om man kör golvvärme som huvuduppvärmning?



Räknar man med årsmedel-COP på 3 för bergvärmen så kostar varje kWh en tredjedel av elpriset. Dvs, ca 30-40 öre i dagsläget. Dock är ju installationskostanden lite högre än för fjärrvärmen, så det tål att räknas en del på...

Ja det är ju helt andra installationskostnader men om man har tänkt bo kvar en längre tid så kan det ju vara värt att satsa på något som blir billigare i längden. Har inte hunnit ta in några offerter än från några leverantörer, vad är det ungefär kostnader för borrning och pump etc om man räknar bort kostnaden för radiatorer och golvärme?

Ska man titta på någon speciell bergvärmepump när man ska köra golvvärme, vilka är dom märken man ska inrikta sig på?

Tack för alla svar

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2010, 15:49:17 »
Kostnaden brukar landa på 100-150 000:- beroende på förutsättningar, ROT, etc. Alla de vanliga tillverkarna har någorlunda likvärdiga produkter. Ta in offerter och kolla vilken firma du får störst förtroende för istället för att stirra dig blind på fabrikatet och några tusenlappar på priset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2010, 16:00:08 »
Kostnaden brukar landa på 100-150 000:- beroende på förutsättningar, ROT, etc. Alla de vanliga tillverkarna har någorlunda likvärdiga produkter. Ta in offerter och kolla vilken firma du får störst förtroende för istället för att stirra dig blind på fabrikatet och några tusenlappar på priset.

Ja då är det bara att börja ta in offerter då man har bestämt sig för vad man ska installera.

Någon som vet av några bra firmor i Sundsvall som håller på med bergvärme? Finns det någon man ska akta sig för?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2010, 16:03:34 »
Använd offertfunktionen här på forumet:
http://www.energioffert.se/main.php
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2010, 17:28:13 »
Finns det någon bra guide hur man ska bygga för att få ut det mesta av sin golvvärme?

Finns det olika typer av slang man kan använda...om ja...vilken rekommenderas?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2010, 20:22:28 »
Om det finns plats på höjden så skall du lägga så grov slang som möjligt. Helst 20mm. Grövre slang läggs glesare och varje slinga kan vara längre. Det gör att du behöver färre fördelare och annat som kostar pengar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2010, 23:04:07 »
Om det finns plats på höjden så skall du lägga så grov slang som möjligt. Helst 20mm. Grövre slang läggs glesare och varje slinga kan vara längre. Det gör att du behöver färre fördelare och annat som kostar pengar.

Kommer antingen att fräsa i befintligt golv om det är tjockt nog eller så blir det nya golvskivor.

Lästa någonstans på detta forum att 20mm slang kunde orsaka ojämn värme på golvet just för att den läggs glesare, brukar det kunna bli så?

Hittade en tillverkare av slang och diverse prylar som heter LK...gör dom bra grejer eller ska man kolla på något annat? Vad finns det för olika tillverkare som fungerar bra?

Tack för alla tips





Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärme med fjärrvärme
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2010, 23:23:41 »
Jag har 20mm slang på cc30 i betongplatta. 100mm betong och slingan på armeringen. Inte en chans att känna var slingorna går. Kanske med värmekamera? Har inte provat.... 6 grader i diff på vb från vp. Men testkör nu "fel väg" på vb med positivt utslag ännu så länge. Lite varmare stengolv på mindre uppvärmd yta. Så nu vid vägg är det lite mindre varmt.

Men jag har en fråga om fjärrv. Man betalar/ kw som man använder.... Men den värme som går tillbaka, hur är det med den? Sitter det 2 räkneverk så man mäter både det man tar och räknar av från returen? Eller skänker man bort en massa kw i returledningen?

En bekant pratar sig varm ang fjärr. Och ska snart anslutas. Därav mina funderingar ang fjärr....
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 632
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!