Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftnippel element  (läst 5624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

StefanErshag

  • Gäst
StefanErshag
Luftnippel element
« skrivet: 28 september 2010, 17:52:13 »
Hej,fråga från en total novis kommer här .

Jag bor i hyreslägenhet,och har element som är vattenburna och det är en gaspanna som sköter det hela.
Jag har haft stora problem  med gurglande element.luftat dem av o till,bättre en stund sedan lika igen.
Hyresvärden  har fyllt pÃ¥ vatten och säger att vi inte fÃ¥r lufta elementen.Han har heller inte luftat dem och fyllt pÃ¥ samt luftat igen,trots att det mÃ¥ste ju  luftas ur ordentligt och fyllas pÃ¥,tills man fÃ¥r väck detta irriterande gurglande frÃ¥n elementen.

Nipplarna är slut i sin falsning en efter en,idag skulle jag lufta ett av elementen och då sker det som inte får ske,jag fick upp luftnippeln,luftade men sen gick den inte att stänga vilket resulterade i att vattnet forsade fritt, till slut lyckades jag tajta åt nippel och det blev stopp på både forsande vatten och dropparna.

Det har inte läckt på ca 2 timmar nu men man blir ju helnojig och undrar om det kan börja läcka med vattenskador som följd.

Hur skall jag få klart för mej om jag verkligen fått tätt och inget kan hända så länge jag inte rör denna kassa nippel igen?
Har denna nippel nÃ¥gon tätning/packning som kan vara kass eller otät och därav  bli läckage?
Tyvärr vet jag inget om elementen mer än att de suttit här sedan början av 70 talet dÃ¥ huset byggdes och att de är vattenburet o drivs av en gaspanna nere i källaren som styr värmen pÃ¥ det vatten som cirkulerar.hoppas det räcker som  info för att nÃ¥gon skall svara mej

VÃ¥r hyresvärd  är helknäpp och blir bara förbannad om man felanmäler nÃ¥got vad det  än är sÃ¥ därav ställer jag frÃ¥gan här!
Är det som så att det finns packningar där risken är att de är slut,sönder ,måste de ju bytas.

Vidare om nu det börjar läcka när man inte är hemma över en helg t.ex vem blir ansvarig för  vattenskadorna?
Är det jag som gett mej pÃ¥ att lufta elementen med jämna mellanrum och även pÃ¥talat att  nipplarnas falsning/kanter är  inte kantiga utan allt mer runda och vill ha dem utbytta eller är det hyresägaren som fÃ¥r stÃ¥ för kostnaderna? Hyresägaren kommer ju  försöka att skylla ifrÃ¥n sej,om inte annat hänvisa till att det skall ses som att jag har luftat elementen och inte fÃ¥tt det tätt igen och därför sÃ¥ är vattenskadan ett faktum. eller nÃ¥gon liknande anklagelse.Denna hyresägare är inte att leka med ,han gÃ¥r över lik för att utnyttja alla möjligheter till att slippa ansvar för allt vad gäller underhÃ¥ll.   :D

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftnippel element
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2010, 15:16:32 »
I de flesta värmesystem är radiatorn försedd med en termostat eller handratt på övre sidan för justering/avstängning
På utgången från radiatorn borde det finnas en avstängning under en hatt, den innerdelen skall man ta det varligt med och inte skruva upp för mycket:-> den :'( lossnar på vissa äldre!
Resten kan du ju gissa

På det sättet får du åtminstone lite lugn

Det finns säkert hyresgästförening i Sverige också, här trampar dom ibland på vissa hyresvärdars ömma liktår >:D
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Luftnippel element
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 08:31:52 »
Luftnippeln har en konisk tätning (metall mot metall), och lyckades du stänga den och dra åt så kommer det inte att läcka. :)
Du kan ju testa att efterdra den (försiktigt) med en spetstång eller något annat man kommer åt med för att vara extra säker på att den är stängd.

När man luftar så bör man ha tillgång till pannrummet så att man kan efterfylla systemet allt eftersom trycket sjunker när vatten och luft försvinner.
Att ha ett gäng nya luftnipplar med i fickan som bytes vid behov är inte heller fel.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!