Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar i radiatorer / rör -- 10 Ã¥r efter bergvärmeinstallation!?  (läst 3974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvicat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Jag har precis hittat hit och hoppas kunna få lite vägledning i hur vi ska gå vidare med ett problem som dykt upp. Vi köpte ett hus i somras och flyttade in i oktober i år. Förra ägarna installerade bergvärme 1999 (Thermia) och den har enligt dem fungerat bra, och sen vi flyttade in har det egentligen inte heller varit något att klaga på tills nu.

Runt den 20 december lyste en fellampa - det var någon slags "high pressure" fel. Vi löste det genom att sänka trycket i expansionskärlet (som var uppe i 2 bar) till ca 1 bar. Det här var ju ungefär i samma veva som minusgraderna kom till Stockholm.

Efter detta har det börjat "dunka" eller "knäppa" i rören nåt förfärligt (ljudet förstärks ju genom radiatorerna!). Det håller på länge och mycket! Det kan låta som om någon poppar popcorn i 10 minuter, för att sen vara lugnt en stund, men fortsätta igen. Det kan lätt hålla på två timmar eller mer, det känns som att det knäpper dygnet runt, och nu är vi snarare förvånade när det är tyst än när det låter.

Vi har sökt en del på nätet och hittat olika förslag. Men det verkar inte ha någon koppling till varmvattnet, eftersom det håller på likadant oavsett om vi använt/använder vatten till något. Många skriver också att de inte har problem med knäppningar när det är kallt, men för oss har det ju börjat nu. Vi har också läst om att man kan försöka justera till ett jämnare flöde (eller t.ex. installera en knäpptank), men det konstiga är att de förra ägarna menar att de aldrig varit med om att det dunkat/knäppt i rören/radiatorerna, och vi har inte ändrat några inställningar, utan allt vi gjort är minskat på trycket i expansionskärlet.

Jag ringde till de som installerat värmepumpen en gång i tiden, och de var otroligt ohjälpsamma och menade att det nog säkerligen inte hade med pumpen att göra, och det är väl mycket möjligt, men vi måste ju börja felsöka nånstans. Nu funderar vi på att faktiskt ta hit en rörmokare som har lite koll på värmepumpar också, för att kolla och lyssna, så vi åtminstone kan veta om det är något att ta på allvar, eller något ofarligt! Jobbigt är det i alla fall och både jag och min man vaknar flera gånger per natt av oljudet!

Våra gissningar hittills är att det kan bero på att det är kallt, eller att det blivit för lågt tryck (men det ligger på strax under 1 bar, så SÅ lågt är det ju inte).

Huset är ursprungligen från 1939 (så det kan nog finnas en del gamla rör) men väldigt mycket ombyggt i början av 60-talet, så min gissning är att de flesta radiatorna är därifrån, och dessutom finns en ganska ny fläktkonvektor i ett av rummen.

Är det någon som har några idéer, eller kanske tips om vart vi kan vända oss för att få hjälp?

Tusen tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ni har väl inte börjat strypa flödena på radiatorerna med termostaterna?
Öppna upp i så fall.

Kolla även tempdiff framledning/retur då kompressorn värmer huset, tempdiffen ska vara 7-8 ºC, är den högre är det nått som hindrar flödet, t ex igensatt smutsfilter.

Knäppningar kan uppstå om det blir höga tempskillnader då kompressorn går/står vilket i sin tur beror på dåligt värmebärarflöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi hade samma problem i vårt hus under vår första vinter. Det visade sig att trycket i systemet var för lågt vilket gjorde att radiatorerna på övervåningen inte blev tillräckligt varma/ojämnt varma. Detta gav spänningar i rören som knäpper i väggfästen och genomgångar.
Vi ökade trycket och luftade elementen ordentligt. Sen dess inga problem.

/Ã…slund 

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Någon sa förresten att 1 bar = 10 meter, så om 1 bar är lågt eller högt beror väl på hur stort (högt) hus ni har? Så förstod jag det i alla fall. Rätta mig om jag har fel :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Men när det är så kallt som det varit nu, så skall trycket vara högre än vad "minimikravet" är (vilket är höjden/10) annars finns det ingen marginal när det blir varmare ute och trycket automatiskt sjunker i systemet.

Man kan nog lugnt säga att det var fel Ã¥tgärd att släppa ut vatten ur systemet för att HP-pressostaten löste ut.  Det har inget som helst samband.  Kanske att 2 bar var onödigt högt tryck i alla fall, det gÃ¥r inte att avgöra utan att veta mer, men att det skulle vara sÃ¥ lÃ¥gt som 1 bar nu lÃ¥ter inte korrekt, om det tidigare var pÃ¥ 2 bar.

Så mitt tips blir att fylla på vatten i systemet igen och lufta alla elementen, speciellt de högst upp.

Sedan fÃ¥r ni undersöka varför HP-pressostaten löste ut.  Det kan ju vara sÃ¥ enkelt att ni började skruva skruvat ner termostaterna jämfört med tidigare ägare (vilket ocksÃ¥ är fel Ã¥tgärd).  Vill ni sänka temperaturen sÃ¥ skall man göra det framförallt pÃ¥ VPn (om det är en modern VP).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad qvicat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tusen tack för input, vi ska prova era tips, det låter väldigt vettigt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!