Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥lsdjup?  (läst 5351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karleby, Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vacker
Borrhålsdjup?
« skrivet: 13 mars 2005, 14:22:39 »
Jag fick 2 alternativ från Thermia enligt.

D10 + 165m borrhål
D12 + 185m borrhål

Ska inte hålet vara lika djupt?
Enligt kalkylerna så skulle det bli lite billigare med D12 i längden

Hus 152m2 och halvvarmt garage 70m2 och plats Karleby, Finland.

Vad tycker ni annars om djupen?
« Senast ändrad: 13 mars 2005, 14:27:01 av Mack »

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2005, 14:33:31 »
Om du läser alla trådar om borrdjup så ser du nog att slutsatsen är...borra så djupt du kan !!...bättre med 185m oavsett vilken pump du tar !! Vad ligger borrpriserna på i Finland ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2005, 14:54:06 »
Se också till att det som angivits i offerterna är Aktivt borrdjup. Dvs den del av borrhålet som stadigvarande är fyllt med vatten. Om det står vatten upp i foderröret kan även den delen räknas som aktivt djup men den delen ska delas på hälften.
Exempel: 100m vatten i bergdelen av hålet samt 20m vatten i foderrör ger 110m aktivt längd.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2005, 14:56:57 »
fick du 2 alterna tiv från samma firma? isånna fal så är firman mycket seriös !
dom flästa räknar bara fram den lösningen som är billigast i investeringskostnad & struntar i om det i längden är dyrt i drift.

ta D12 & läg med fördel till några meter till!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karleby, Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vacker
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2005, 15:20:32 »
Kostar 50e i mark och 20e i berg att borra.

Kostnaden är inte av största intresse vi det här laget utan det ska göras ordentligt.

Företaget som säljer pumpen borrar inte.
Det är 10m till berget och borraren sa att det är bäst att räkna så att aktivt dlup börjar där berget börjar.
Alltså blir det 195m borrat.

Fick en offert från Nibe också och dom hade en 8,5kW pump och 204m borrhål. IVT hade 7kW pump och 185m hål.

Men hur ser ni på värdena? Varför är borran så pass mycket kortare med mindre pump?
Är det bättre att ha en större pump än en mindre?


« Senast ändrad: 13 mars 2005, 15:28:59 av Mack »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2005, 16:09:24 »
Kostar 50e i mark och 20e i berg att borra.

Kostnaden är inte av största intresse vi det här laget utan det ska göras ordentligt.

Företaget som säljer pumpen borrar inte.
Det är 10m till berget och borraren sa att det är bäst att räkna så att aktivt dlup börjar där berget börjar.
Alltså blir det 195m borrat.

Fick en offert från Nibe också och dom hade en 8,5kW pump och 204m borrhål. IVT hade 7kW pump och 185m hål.

Men hur ser ni på värdena? Varför är borran så pass mycket kortare med mindre pump?
Är det bättre att ha en större pump än en mindre?




man måste titta lite till vad du har förradiatorsystem också.
en stor pump klara hela huset värmebehov, medans en liten bahöver hjälp av elpatron. men om du har ett klent dimensionerar radiatorsystem så kan en för stor pump stängas av om den får för varmt returvatten. men det är ju igentligen inte pumpen fel, utan radiatorsystemet.
en för stor pump kan också behöva en seriakopplad ackumulatortank för att jobba optimalt.
själv kör jag med för stor pump & kan inte bli nöjdare. jag har inten seriakoplad ack.
jag bor i sörmland & här har man normaltminus 15 grader som kallast pÃ¥ vintern, nÃ¥n enstaka vinter kan det bli minus 20-25 nÃ¥n natt. Min pump klarar minus 30 grader utan eltilskott  ;D

Jag värmer ett hus på 200m2 med en Nibe 8,5 & 170m aktivt borrdjup har aldrig lägre än +2grader in från borran
längre borrrhål ger varmare vatten = högre verkningsgrad altså mer klir i kassan långsiktigt tänk
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karleby, Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vacker
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2005, 16:24:50 »
Jag kommer att ha Wirsbo golvvärme i huset och i garaget.

Förresten vad gör ackumulatortanken för något?
« Senast ändrad: 13 mars 2005, 19:39:37 av Mack »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2005, 21:14:21 »
Jag kommer att ha Wirsbo golvvärme i huset och i garaget.

Förresten vad gör ackumulatortanken för något?

För att vara på säkra sidan. En ackumulator är en stor behållare som innehåller radiatorvatten. Vanligen på mellan 200-500l. Kopplas lämpligen i serie mellan värmepumpen och radiatorslingan.

En ackumulator ger några effekter som kan vara bra och en som kan vara mindre bra. Finns säkert fler bra och dåliga men det här är dom jag kommer på direkt.

Den första positiva effekten är att värmepumpen får mer vatten att jobba med vilket ger längre gångtider och färre starter. Detta ger störst fördel vid mildare väder (+5--5). Vi på forumet är ganska överens om att få starter är bra. Det bör slita mindre på pumpen. Vi har väl egentligen inga "vetenskapliga" för att så är fallet utan har mer varit ett resonemang som mynnat ut i att få starter är bättre än många starter.

Om man har golvvärme så är ett problem att man har ganska lite vatten i sitt system vilket gör att värmepumpen värmer vattnet för fort. Egentligen är det så att golvvärmen eller radiatorerna inte hinner avge all värme som värmepumpen ger. När värmepumpen går så ger den alltid full effekt. Även här kan en ackumulator vara till god hjälp för att få färre starter och för att kunna lagra upp en del energi.

Nackdelen med en ackumulator, förutom att den kostar mellan 3-500euro, är att den kan ge en tröghet i värmesystemet vid snabba väderomslag. Detta gäller framförallt vid omslag från kall till varm väderlek. När det går från varmt till kallt har inte jag märkt någon tröghet i vårt system (ackumulator på 500l)

Kika gärna på min hemsida. Där kan du se en Nibe 1115-8,5kW tillsammans med en 300l varmvattenberedare och längst till höger min ackumulator (500l)

Mitt borrhål är 200m till min 8,5kW maskin. 193m är aktivt.

En annan sak när det gäller borrhål. Golvvärme (eg. lågtemperatursystem) kräver längre borrhål än traditionellt radiatorsystem. Detta beror på att värmepumpen är mycket effektivare när den bara behöver värma vattnet till 35gr än när det krävs 55gr.

/Johan
« Senast ändrad: 14 mars 2005, 16:01:57 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karleby, Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vacker
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2005, 13:30:38 »
Finns inte en enda försäljare som har talat någonting om en ackumulator så den får glömmas för det får inte plats i tekniska utrymmet.

Synd att ingen har nämnt detta. Sen så har jag fått den uppfattningen att det finns en del kvacksalvare inom branschen.

Första gången jag frågade offert på Thermias pumpar så fick jag ett djup på 260m och nästa gång så hade det sjunkit med 100m.

Även om alla uppgifter inte fanns med så ska det inte skilja så mycket på beräkningarna. Allt som ska finnas fanns med då också.

Borrhålet ska borras i slutet av veckan och tror ni att det blir bra med 200m hål 10m i mark och 190m i berg?
Det ska väl inte bli helt fel?



Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2005, 16:51:08 »
Borrhålet ska borras i slutet av veckan och tror ni att det blir bra med 200m hål 10m i mark och 190m i berg?

Vem borrar åt dig? Geok... eller har du hittat nån billigare?
Tillkommer kostnad för slangarna?

Utloggad Mack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karleby, Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vacker
SV: Borrhålsdjup?
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2005, 13:51:44 »
Jo Geokonsult borrar. Slangarna kostar extra tror det var 7e/m med vätska och luftning.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!