Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundament för markstativ  (läst 11734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roblof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Fundament för markstativ
« skrivet: 15 augusti 2008, 22:18:56 »
Hej!
Som ni ser på bilden så står markstativet direkt på lecablocken. Som ligger jämsmed marken (19cm höga). Min tanke är att gjuta ihop lecablocken som dom ligger nu. Sedan gjuta en sula ovan på lecablocken. Det slog mig dock precis.... Lecablocken kan det bli frost sprängningar i dom?

Räcker detta djupet eller mÃ¥ste jag längre ner?  Jag vill ju inte att Pumpen välter när det blir tjäle i marken :-\

Hur långt från fasaden skall jag montera pumpen?

Är det något annat jag skall tänka på Sc:,h

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för markstativ
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2008, 22:33:59 »
Mitt första intryck är att det du gjort är alldeles tillräckligt.

Själv slängde jag två cementplattor på backen, borrade hål i dem och satte markstativet i dem. Det har fungerat utan problem i 3 år. I mitt förra hus gjorde jag likadant och det fungerade i åtminstone 6 år tills jag flyttade.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad roblof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för markstativ
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2008, 22:48:19 »
Mitt första intryck är att det du gjort är alldeles tillräckligt.

Tack! DÃ¥ har jag kanske inte vart helt ute och hojjat ;)

Hur långt från fasaden satte du dina pumpar?

Hur långt upp bör man få pumpen? Tänker på snö djup.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för markstativ
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2008, 23:21:02 »
Hur långt från fasaden satte du dina pumpar?

Hur långt upp bör man få pumpen? Tänker på snö djup.
Min pump sitter vinkelrätt mot fasaden under altanen så jag har inte behövt bry mig om avståndet, men en 20-30 cm bör du i alla fall ha men för säkerhets skull hänvisar jag till andra experter på foumet om hur långt avståndet bör vara.

Istappar frÃ¥n kondensvatten som fryser är nog ett större problem än snödjup dÃ¥ pumpar ofta sitter delvis under tak pga takutsprÃ¥ng och därmed skyddas en del frÃ¥n snön.  NÃ¥gon annan fÃ¥r nog svara pÃ¥ vad som är lämplig höjd ocksÃ¥ eftersom jag själv aldrig haft problem med varken istappar eller snödjup trots att min pump sitter nära marken sÃ¥ min montering kan nog inte anses vara representativ.
« Senast ändrad: 15 augusti 2008, 23:23:58 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fundament för markstativ
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2008, 09:53:01 »
Er det vanlig med streng kulde der du bor Roblof så er jeg redd du kan få teleproblemer , på den måten at telen "løfter " fundamentet ditt . Så dersom du vil være sikker på å unngå det bør du legge trykk/vann-fast isolasjon (styrofoam/isopor e.l) . Det finnes tabell som viser normal teledybde for området der du bor . Ta rede på det og isoler deretter . Medfører bare litt mer arbeid med spaden og isolasjon for ca. 300 kroner så er du sikker.
 *vinkar*Raptus.
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad roblof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Fundament för markstativ
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2008, 12:13:33 »
Efter 75 kg grovbetong och ca 23kg finbetong så blev detta resultatet, det borde fungera :) Jag ordnade med ett fall från huset på 1 cm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!