Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vätska i solfÃ¥ngaren, glykol eller olja  (läst 20100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« skrivet: 30 juli 2008, 23:56:02 »
Som jag skrivit i en annan tråd så gäller det här min granne med en 32m2 panel som ska monteras. Ska man fylla med glykol eller med något annat, har hört något om någon sorts olja.

Vad ska han ha?? Tror personligen att hans system kommer bli väldigt varmt! 32m2 & 1000liter vatten.

Tror att oljan slulle klara varmare miljö än glykolblandningen men jag vet inte.
En person med en liknande panel råkade koka sitt system, sen frös det till vintern, inte så kul!!
Finns det olika glykol sorter?

Personen som ska installera systemet förespråkade glykolblandningen, oklart på vilka grunder.
Vill ju att det ska fungera för honom!

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2008, 07:44:08 »
Propylenglykol  kolla Tyfocor eller Dowcal 20
// curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2008, 21:44:03 »
Är något att föredra?

Utloggad leh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2008, 02:23:34 »
Har själv Tyfocor

Enligt leverantören är den redan avluftad när man får den vilket innebär att man får ett minimum av luft i sin anläggning när man tar den i drift. Med avluftad avser man troligen att vätskan är kokad så att den största delen av den luft som innehålls i vatttnet har avgetts.

Med andra ord innebär detta att du/din granne behöver lägga ner minimalt med tid på att avlufta anläggningen.

Tyfocor ska dessutom tåla temperaturer en bit över 100 grader utan att kvaliten försämras. Huruvida det stämmer eller inte har jag inte kunnat verifiera än eftersom min anläggning är nyinstallerat

/leh

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2008, 10:12:52 »
Men ett trycksatt system med glykol klarar ju också över 100 ºC, vilket av sätten klarar högst temperatur?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2008, 10:51:40 »
Hej

Blandning mellan vatten och glykol uppträder huvudsakligen selektivt, dvs kokpunkten påverkas inte nämnvärt av glykolinblandningen. Det som påverkar kokpunkten är trycket.

Tyfokor är en färdig blandning mellan vatten och polypropylenglykol. Om man köper polypropylenglykol på macken och gör en 40%-ig lösning så har man i princip samma egenskaper som Tyfokor.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2008, 15:19:16 »
Det finns alltså ingen oljeliknande vätska som man har istället för glykol av någon sort, som ev klarar högra temperaturer & inte fryser på vinter?

Kan man ha mer än 40% inblandning?

Vad har du Gano? Du brukar ju ha bra grejjer :)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2008, 16:12:04 »
Kan man ha mer än 40% inblandning?

Vad har du Gano? Du brukar ju ha bra grejjer :)

Hej

Jo, man kan ha mer. Men ofta klarar man sig galant med 40%. Det ger väl -36 i frostskydd har jag för mej. Nackdelen med att ha för mycket glykol i blandningen är bl a att värmekapaciteten sjunker.

Jag kör snikvarianten, vanlig billig blå etylenglykol inköpt på ***tema, ca 35% inblandning. Jag frågade min leverantör och han sa: -Javisst har jag Tyfokor men det är onödigt. För dyrt. Köp vanlig glykol på macken istället och blanda till, det funkar lika bra.

Ibland kan det vara en fördel att först fylla på den koncentrerade glykolen och låta systemet dra in 40-50 procent av volymen, sedan kör man in rent vatten och Fyller/trycksätter systemet på så vis. Det blandar sig.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2008, 17:59:22 »
Min Granne, han som har panelen, sa att han som hade den innan hade en likadan men som frusit sönder efter att den hade kokat samma sommar, så när vintern kom hade glykolen mist sin antifrys egenskap & panelen gick sönder.

Finns det något sätt att undvika liknande situationer, med olika vätskor menar jag. Inte större tankar SYR-ventiler eller dyl för att förhindra kok.
Men om det mot förmodan kokar, måste man byta vätska då?

Men det verkar ju som om sommaren är slut nu ändå så det är väl inte ett problem färrän nästa år ;) ^-^

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2008, 20:49:24 »
Min Granne, han som har panelen, sa att han som hade den innan hade en likadan men som frusit sönder efter att den hade kokat samma sommar, så när vintern kom hade glykolen mist sin antifrys egenskap & panelen gick sönder.

Finns det något sätt att undvika liknande situationer, med olika vätskor menar jag. Inte större tankar SYR-ventiler eller dyl för att förhindra kok.
Men om det mot förmodan kokar, måste man byta vätska då?

Men det verkar ju som om sommaren är slut nu ändå så det är väl inte ett problem färrän nästa år ;) ^-^
Jo det är fram med isskrapan nu tyvärr, men kolla denna Dowcal 20 http://www.univar.co.uk/downloads/Dowcal_1020N_Product_Guide.pdf dessutom var den billigare än vanlig glykol  / Curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2008, 21:43:42 »
Risken/chansen att ett system med 32 m2 panel skall nå mycket höga temperaturer är överhängande. Ca 100% om Murphy får bestämma. ;)
Är stagnationspunkten högre än sönderdelningstemperaturen för glykol för dessa solfÃ¥ngare bör systemet vara självdränerande om grannen väljer att använda glykol.  Är det inte det kommer det bli en hel del glykol som förstörs vid första bästa koktillfälle. Och dÃ¥ är det bara att byta vätska.

Har grannen inte självdränerande solfångare, dvs så att vätskan rinner ur solfångaren mha bildad vattenånga, skulle jag föreslå antingen 1) en vätska inte baserad på glykol/vatten, 2) sommardrift med bara vatten

1) Exempelvis therminol.  http://www.therminol.com/pages/region/euro/default.asp
2) vinterdrift med glykol/vatten och sommardrift med bara vatten.


Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2008, 00:24:09 »
Det är ett slutet system, tryckkärl, om det var det du menade.

Var inne på Therminol sidan, de klarar ju flera hundra grader för vad det såg ut, verkar ju var helt rätt.

Vad är priset på denna grogg? paneler + 500liter, & var köper man?
Har du Sfinx?


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #12 skrivet: 05 augusti 2008, 10:35:50 »
Kan vara så att grannen har dränerande solfångare? Då går det utmärkt med vatten/glykol.
Kan inte rekommendera therminol heller då ämnet inte är att leka med i hemmet
https://team.solutia.com/sites/msds/Therminol%20MSDS%20Documents/206ESV.pdf
http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_62_I_vilka_material_kan_det_finnas_PCB.pdf  :o

Mitt råd: kör med glykol. Gärna då sådan som inte är giftig/miljöfarlig.
ex http://www.kemetyl.se/Produkter%5Cfiler%5CSverige%5CIndustri%5CGlykoler%5CMonopropylenglykol%20MPG%20-%20S%C3%A4kerhetsdatablad.pdf

Är systemet inte dränerande så är det nog enklast att köra sommardrift med "bara" vatten och vinterdrift med glykolblandning.
Är solfångarna dränerande är partiell förångning helt ok med rätt dimension på expansionskärlet.
http://dalea.du.se/research/archive/5eba41c5-ff06-45d0-9345-bcbd24844d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf



Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2008, 00:19:46 »
Jag  och Sfinx tror jag har tidigare lagt in en länk om partiell förÃ¥ngning som skulle fungera som kokskydd hos din granne.
http://dalea.du.se/research/archive/5eba41c5-ff06-45d0-9345-bcbd24844d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf , I princip sätter man in ett sÃ¥ pass stort expansionskärl att man tillÃ¥ter solfÃ¥ngaren  att tömmas vid stagnation ner i expansionkärlet sÃ¥ att inte glykolen skadas och bryts ner
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vätska i solfångaren, glykol eller olja
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2009, 10:37:42 »
Hej interessant vad kostar vanlig glykol och vad kostar dowcal?

Mvh Tobbe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!