Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extraisolering rörpaket utomhus  (läst 14373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Extraisolering rörpaket utomhus
« skrivet: 30 oktober 2006, 01:42:03 »
Funderar på att extraisolera rördragningen på utsidan
bara för att veta att man gjort allt som går för att få ut max av maskinen.

Vore kul med tips från er som gjort detta och vilken typ av isolering man bör välja.

gano

  • Gäst
gano
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2006, 08:12:45 »
Hej.

Jag har extraisolerat med glasull som jag lindade runt. Skar remsor till lagom bredd och tjocklek. Avslutade med svart väderbeständig vävtejp. Har även isolerat kopplingarna under kåpan, alla hetgasrör och runt kompressorn, allt med glasull. Man bör förresten alltid skydda originalrörisoleringen mot solljus, den bryts ner och blir till mjöl.

OBS att jag har isolerat inuti maskinen på egen risk. Efter isoleringen blev maskinen extremt tyst, man hör knappt kompressorn när man står någon meter ifrån utedelen, det är bara fläkten som låter. Förr var det ett rejält morrande ljud från kompressorn. Kör man mycket AC kan det vara en dålig idé att isolera inuti maskinen, risk för överhettning (oljan koksar) om tempgivare saknas i kompressorn. Även om tempgivare finns så antar jag att effekten reduceras.

Jag vet inte om det ger något nämnvärt. Har svårt att tänka mej motsatsen i varje fall. Jag har extremt korta rör, ca 0,8 m. Maskinen är en Hitachi med rotationskompressor.

MVH/Gano

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 12:22:00 »
Jag ÖNSKADE att jag valde svarta rör som jag trodde fanns på COOP bygg. Känns som neoprengummi.
Dom är skurna på längden för att medge påträdning på rör... sen limmar man ihop skarven.

Edit: pga mycket dÃ¥ligt minne sÃ¥ har jag felinformerat er alla! mycket lessen för det!!!!  :(

På COOP bygg köpte jag "i verkligheten" gråa isoleringsrör. Dom är som aningens plastigt skumgummi.
Dom är dessvärre ganska spänstiga och vill räta ut sig. Dock med tiden så pressas luften sakta ur cellerna och dom antar den nya formen med mindre återfjädringskraft.
Att dom tappar luft ur cellerna måste innebära att dom är aningens permeabla... d.v.s. vätska och luft vandrar igenom. Dock så sker det med långsam takt. Förhoppningsvis så skall den klara att köra lite kyla utan att för den skullen suga i sig massa vatten från omgivningen. Värmekörning är inge problem ur fuktsynpunkt, värmen torkar ut fukten. Regn däremot... vet inte om jag skulle vilja utsätta dessa rör för väder och vind direkt, skulle nog skydda de mest exponerade delarna.
Isoleringen klarar iaf kokande vatten(typ 95-100C) utan att påverkas synbart.

Vad jag önskade att jag hittade på COOP var: http://www.anavid.co.il/Products.asp
Där har vi neopren-känslan. Lättare att böja, tål väder och vind osv.
« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 15:49:51 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2006, 13:10:16 »
Sådana svarta rör som Paxmax nämner hade jag på den gamla maskinen, den lär ha suttit uppe sedan -91 och de hade inte förvandlats till mjöl.

Är det de nya rören med någon typ av vitt vävhölje och sedan ljusbrunt skumm innanför detta som övergår till pulver av solljuset?

gano

  • Gäst
gano
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2006, 16:27:08 »
Sådana svarta rör som Paxmax nämner hade jag på den gamla maskinen, den lär ha suttit uppe sedan -91 och de hade inte förvandlats till mjöl.

Är det de nya rören med någon typ av vitt vävhölje och sedan ljusbrunt skumm innanför detta som övergår till pulver av solljuset?

Yes, det är den vita rörisoleringen som blir till mjöl. Plasten bryts ner av den ultravioletta strålningen i solljuset.

MVH/Gano

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2006, 23:21:13 »
Citera
Jag valde svarta rör som jag hittade på COOP bygg. Känns som neoprengummi.
Dom är skurna på längden för att medge påträdning på rör... sen limmar man ihop skarven.
Dessa skall jag nog kika på, verkar som det kan se snyggt ut också.
1, Är de lätta att forma och böja?
2, Dyra? Vilka längder finns?
3, Vad är dom avsedda för egentligen?

Skulle det kunna funka att skära till vanlig takisoleringsmatta(tjock gullfiber) och
linda runt tråd eller rep längs hela rörlängden?
Kanske inte jättesnyggt men ganska effektivt, möjligt att jag också bygger in rörpaketet på något sätt och då spelar ju utseendet inte så stor roll.
Skall försöka posta en bild på min något ovanliga rördragning ner i källartrapphuset.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2006, 10:15:56 »
Hur bra isolerar egentligen glasfiber om det blir blött?
Kan man verkligen få det helt tätt med tejp?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2006, 14:29:54 »
Citera
Jag valde svarta rör som jag hittade på COOP bygg. Känns som neoprengummi.
Dom är skurna på längden för att medge påträdning på rör... sen limmar man ihop skarven.
Dessa skall jag nog kika på, verkar som det kan se snyggt ut också.
1, Är de lätta att forma och böja?
2, Dyra? Vilka längder finns?
3, Vad är dom avsedda för egentligen?

Skulle det kunna funka att skära till vanlig takisoleringsmatta(tjock gullfiber) och
linda runt tråd eller rep längs hela rörlängden?
Kanske inte jättesnyggt men ganska effektivt, möjligt att jag också bygger in rörpaketet på något sätt och då spelar ju utseendet inte så stor roll.
Skall försöka posta en bild på min något ovanliga rördragning ner i källartrapphuset.
Pga mycket taskigt minne har jag felinformerat dig och andra. Hemskt ledsen!
Jag hittade INTE svarta isoleringsrör på mitt COOP byggvaruhus.
Jag köpte dessa lite mer ordinära isoler-rör. Lite plastiga, lite småspänstiga men dom ger med sig med tiden.
Som svar på dina frågor ang. GRÅA rör på COOP då:
1. Lätta att forma, nja men fullt möjligt, dom fläker inte isär som jag hade förväntat mig.
2. Meterslängder, upplevde dom som billiga ca 20-25kr/m.
3. Ingen aning. Dom verkar tåla kokande vatten iaf. När man utsätter dom för öppen låda så krymper dom men tar inte gärna eld.
« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 14:32:42 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

gano

  • Gäst
gano
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2006, 14:30:58 »
Hur bra isolerar egentligen glasfiber om det blir blött?
Kan man verkligen få det helt tätt med tejp?

Min pump sitter under takutsprånget och rören är helt skyddade från regn. Om rören sitter utsatta för regn och rusk ska man nog tänka på att försöka lägga dem i en kanal eller någon sorts plåtprofil. Själv har jag format ett skydd av galvad tunnplåt.

MVH/Gano

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #9 skrivet: 06 november 2006, 20:50:50 »
Jag har på några installationer lagt en större climaflexisolering utanpå den vita isoleringen. Tror inte det gör någon större skillnad. En enkel koll på vintern är att frost och snö inte får smälta på rören, gör det inte det, behövs ingen extra isolering.

Vad som dock är viktigt är 3 andra saker:

1) Isolera mellan rören som går ut ur inomhusdelen, här ligger kopparrören direkt mot varann.

2) Isolera i ändar och kring anslutningarna på utomhusdelen.

3) Tejpa noggrant. Jag är mest nöjd med det plastband utan lim som brukar finnas i monteringssatser. Linda nerifrån, så det inte kan läcka in regnvatten, och sträck bandet rejält. Detta hindrar uv-ljus och pickande fåglar.

Jag har också provat med alluminuiumtape, ser ut som en månlandare. Svårare att applicera, men isolerar litet mer.

Gullfiber/rockwool tror jag inte på.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #10 skrivet: 07 november 2006, 15:46:10 »

Apropå extra rörisolering, hur mycket sparar man?
Tjänar man in kostnaden för skumplaströren mm?
Nån som mätt och har klara fakta?

Mvh
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #11 skrivet: 07 november 2006, 20:30:14 »
Citera
1) Isolera mellan rören som går ut ur inomhusdelen, här ligger kopparrören direkt mot varann.
Mina rör är separat isolerade från innerdel till utedel, men du kanske menar de första 5 cm från innerdelen.

Jag tror att jag får göra min rörisolering till våren när det blir varmare.
Isoleringen bör väl klara 1 vinter utan att förstöras?

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Extraisolering rörpaket utomhus
« Svar #12 skrivet: 15 november 2006, 00:07:10 »
Den här vita originalisoleringen, hur klarar den vatten och fukt?
Närmaste biten från utedelen och inåt är utsatt för vatten när det regnar.
KLarar det sig till våren?
Tänkte då isolera lite extra och sedan klä in med något som skyddar mot fukt o väta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!