Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: NIBE 750
« skrivet: 01 april 2013, 21:25:23 »

Hej

Har du gjort nåt val i ditt husbygge? Vi byggde ett nytt hus 2011, i Umeå, 148kvm med 1 3/4 tak och välisolerat, funderade lite, men var så många andra val att göra, så det vart Nibe 750, och pelletskamin, luftburen.

Efter dessa 2 år, så ligger vi på ca 4000kwh i totalt köpt el energi, 2700kwh i HH-el, inkl Motorvärmare och 10gr varmt i förråd, och Niben förbrukade 1500kwh, samt ca 40st 16kg säckar pellets, vilket är ca 3200kwh.

Mina erfarenheter, kör aldrig normvent på vintern, ventilerna stängda och låg fläkt, samt aktiverad fläktsynk som stryper fläkten när kompressorn står,  pumpen håller VV och golvvärmen på toalett, samt perfekt luftfuktighet.

Höst och vår går Niben med normvent, och pelletskaminen går och värmer senhösten och vintern fram till Mars/April, överlag nöjd.

Grannarna har lika stort hus med bergvärme och FTX, de ligger på runt 14000kwh, grannen rakt över har 128kvm med Nibe 750 i enplansvilla, 22 gr varmt i garage samt uterum med golvvärme, de ligger på 21000kwh.

Sen tror jag att FLVP funkar bäst för de som har hög hushållsel, sen glöm detta med att öka fläkten för att få mer kompressoreffekt! Funkar kanske vid +10, men knappast i -15 och kallare! Den extra effekten kyls av flera ggr av kalluften som kommer in, samt skitkomfort inne.

Men denna uppvärmningsform lämpar sig bäst i södra landet eller Europa, eller nån form av ext värmekälla.

Och skippa luft/vatten, ful lösning på ett nybyggt hus! Samt att den ger lite när den behövs som mest.

Skrivet av: empame
« skrivet: 21 januari 2013, 09:13:38 »

Står själv i samma dilemma, element eller golvvärme på öv tillsammans med en 750.
Fördelen med element kan väll vara att man kan sätta tilluftventilerna bakom och på så vis få lite förvärmd tilluft.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 10 januari 2013, 08:48:50 »

Golvvärme är mer estetiskt. Jag har inga könsfördommar men fråga ne kvinna om radiarorersom klarar samma framledningsemperatur som golvvärme. Sedan blir det golvvärme även om det inte går att försvara energiekonomiskt.

Tänk möblering städning utseende.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2013, 14:36:26 »


Jag tänker att radiatorerna på ovanvåningen gör att värmepumpen måste leverera högre framledningstemperatur som sedan shuntas ner för golvvärmekretsen. Den högre framledningstemperaturen jämfört med om jag hade golvvärme i hela huset ger väl större delta T och därmed lägre COP?


Radiatorerna skall dimensioneras så att dom klarar sig med samma framledningstemp som golvvärmen. Då får du bättre COP och slipper den extra shunten med tillbehör. Eftersom övervåningen till stor del värms av undervåningen så borde det inte vara några problem utan att sätta in allt för stora radiatorer...

Citera
Jag har inte riktigt fattat hur värmningen av vattnet i väremsystemet och värmningen av varmvattnet hänger ihop. I användarhandbokens förenklade skiss (sidan 10) så ser det ju ut som att kondensorn värmer vattnet som cirkulerar i värmesystemet och att detta i sin tur värmer vattnet i varmvattenberedaren.

Med hjälp av växelventiler styrs flödet om så att VP'n antingen värmer värmesystemet eller varmvattenberedaren beroende på aktuellt behov. COP blir alltså bara sämre just när den värmer varmvatten.
Skrivet av: pjoffen
« skrivet: 08 januari 2013, 20:36:10 »

Aha du bor i skåne. Då skulle jag nog satsat på den föreslagna lösningen med F750 och struntat i någon form av uppvärmning av tilluften. Måste väl vara svårt att räkna hem jord/bergvärme i ett nybygge i skåne. Och så stora problem med kallras från väggventiler borde det inte bli i och med att det sällan blir så kallt i skåne.
Skrivet av: Christian M
« skrivet: 08 januari 2013, 20:25:56 »

Tack för alla synpunkter. Det kanske är så att jag ska överväga jord/bergvärme i kombination med ftx trots att förutsättningarna inte är de bästa. Jag tror att många småhustillverkare rekommenderar frånluftsvärmepump för att det får totalkostnaden för bygget att se lägre ut än med ftx och jord/bergvärme.
Min tomt är nog tillräckligt stor, 1700 m2, men där är mycket träd och sandjord (isälvssediment, finsand), samt två utspridda ekonomibyggnader så det är väl inte helt optimalt för jordvärme.
Att jag är tveksam till bergvärme är för att det är ganska lång till berg, ca 100 meter, och sedan är det karbonatrik sedimentär bergart.

Men det kanske inte är helt katastrofala förutsättningar? Eftersom småhustillverkaren rekommenderade F750 så är jag inte så värst pålst om jord/bergvärme. Rätta mig gärna om det är värt att undersöka vidare.

Tomten ligger i Hofterup i Skåne. Jag tror att DUT är ca 9 grader.
Skrivet av: ltfrebac
« skrivet: 08 januari 2013, 16:12:16 »

Problemet med luft-vatten är ju att dessa inte är förenliga med BBR19 (max installerad el-effekt)...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2013, 15:38:54 »

I just TS fall var det så att borrning eller jordvärme inte var ett alternativ. Det är ju synd.
Jag hade tagit luft/vatten + ftx framför frånluft.
Men absolut. När markvärme inte är ett alternativ blir det ett svårare beslut. 
Skrivet av: sege
« skrivet: 08 januari 2013, 15:33:10 »

Jag hade valt berg/jordvärme och FTX, alla dagar i veckan, man ska inte snåla på komfort. Att ventilera är en sak och att värma upp är en annan. På vintern vill man ventilera lite och värma mycket och på sommaren gärna tvärtom, det är inte riktigt så en FLVP vill fungera.

Om man ändå har med alla frånluftsdon i grundbygget kan inte tilluft kosta så särskilt mycket att få till, vent-agget är inte heller särskilt stor utgift. Men visst, det blir ju några kronor till för att borra/lägga jordslang plus vent-agg/tilluft.

Skrivet av: pjoffen
« skrivet: 08 januari 2013, 14:34:40 »

En luft/vatten vp o ftx?? Skulle bli mera komfort. Sätter du gv uppe  så behöver du knappast shuntstyrningen o vinner lite där.

Personligen skulle jag aldrig fundera på en luft/vatten vp vid nybygge. Nästan samma pengar som för en berg/jord-vp samt alla nackdelar en luft/vatten-vp för med sig:
 
 - Dålig effekt och verkningsgrad vid kall väderlek, fungerar som en ren elpanna när det är riktigt kallt.
 - Skridskobana på tomten av all is om man inte kan leda bort vattnet från avfrostningar m.m.
 - Utedel som brummar och riskerar störa grannar och en själv.

Finns ju även möjlighet att koppla frånluftsvärmepumpar till ett tilluftsaggregat som värmer tilluften om man är orolig för kallras.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 08 januari 2013, 13:37:06 »

En luft/vatten vp o ftx?? Skulle bli mera komfort. Sätter du gv uppe  så behöver du knappast shuntstyrningen o vinner lite där.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 januari 2013, 13:20:39 »

Ev kallras beror mycket på hur långt norrut i landet huset byggs. Vintrar med mest nollgradigt väder eller oftast -20 grader gör stor skillnad för hur ventilationen upplevs och för valet av värmesystem. FLVP eller FTX+BergVP. Radiatorer under friskluftsventiler kan t.o.m. vara bättre än golvvärme med avseende risken för kallras men ger inte samma golvkomfort framförallt på bottenvåningen. Aningen överdimensionerade radiatorer till övervåningen är ett bra val.

174 m2 ger ett luftflöde på 220m3 enligt norm, alltså fullt tillräckligt med luft för F750. Om det däremot finns ett garage eller bubbelpool etc som också ska värmas är det lämpligt med en annan typ av samt kraftigare värmepump.   
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 januari 2013, 12:53:39 »

Jag håller med Rinnan här, energikalkylerna som måste lämnas in baseras på grova antaganden och ibland rena lögner för att få ihop det med en F750.
Ibland ser man nubyggen med stooora fönsterpartier, uppvärmd inglasad veranda och en Nibe F750, då vet man att det inte riktigt gått rätt till vid energikalkyleringen då en "riktig" energikalkyl skulle ge en meter tjocka väggar och skotthål till fönster för att klara max installerad effekt vid DUT.
Men de kanske använder nått super-duper-isoleringmaterial som inte jag känner till  ^-^
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 januari 2013, 08:22:20 »

Dens törsta anledningen att inte sätta in FLVP för mig hade varit friskluftsventilerna i väggarna. Att dra in isklall uft direkt utifrån år 2013  tycker inte jag är någon hit. alla jag känner som har FLVP klagar på kallras från ventilerna. Plus klen effekt från kompressorn. Gäller dock ej 750 som har bra kompressor. Men då ska den ha rejält med luft också. Kanske mer än vad ditt hus storlek egentligen behöver.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2013, 08:06:00 »

jag ska inte bygga nytt.
jag är inte osäker. jag skulle inte ha flvp i nytt hus. 


jättemånga väljer flvp i nya hus. huruvida detta beror på egna önskemål eller huskonstruktörens rekommendationer vet jag inte. jag hoppas dom är nöjda. Det är dom säkert!

alla måste inte gilla lika
Skrivet av: Christian M
« skrivet: 08 januari 2013, 00:57:44 »

David, vad är det som gör dig osäker på om man ska ha F750 i ett nybyggt hus?

Menar du att den har för stor kapacitet om huset är välisolerat? Eller förespråkar du en helt annan värmelösning?

Jord/Bergvärme lämpar sig tyvärr inte så väl på den aktuella tomen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 januari 2013, 23:22:25 »

golv nere och rad uppe är nog inga problem.

speciellt inte om det är 1 1/2 plans.

Sen är ju frågan om man ska ha en 750 i ett nybyggt hus....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2013, 22:47:22 »

750 har en ventil som växlar mellan att värma vv och att värma huset så låg framledning är bra du behöver antagligen inte jätte stora raddar för att klara dig med samma temp som golven vet flera som kör så och det funkar tummenupp
Skrivet av: Christian M
« skrivet: 07 januari 2013, 22:44:23 »

Tack för tipset. Jag har själv varit funderat på större radiatorer för att få något bättre COP. Det blir billigare än golvvärme, men kan se märkligt ut och försvåra möblering.

Dock är jag fortfarande nyfiken på svar på mitt resonemang om att lägre framledningtemperatur kanske inte spelar någon roll för COP eftersom NIBE F750 ändå måste värma till 55 grader p.g.a. varmattenberedningen. Eller har jag missförstått hur värmepumpen fungerar?

Hade det bara varit en pump till värmesystemet hade jag varit med på noterna, men när den nu har integrerad varmvattenberedare så begriper jag inte om lägre framledningstemperatur i värmesystemet spelar någon roll.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 januari 2013, 22:12:01 »

Jag tänker så här: Hus med mellanbjälklag. Övervåningen värms av undervåningen så behovet av värming på övervåningen är ungefär 50% av bottenvåningen räknat som watt/kvm. Alternativ till golvvärme är större radiatorer, då behöver dom inte så hög framledningstemperatur och du uppnår typ samma inverkan på COP som med golvvärme. Hur de två alternativen är investeringsekonomiskt relativt varandra vet jag inte.
Skrivet av: Christian M
« skrivet: 07 januari 2013, 21:56:59 »

Hej!

Jag ska bygga nytt hus med hjälp av en småhustillverkare. Det är ett 1,5-plans hus 174 m2 boarea med lättbetongstomme och mellanbjälklag i trä. Småhustillverkaren rekommenderar Nibe F750 frånluftsvärmepump, golvvärme i betongplattan och radiatorer på ovanvåningen.

Jag tänker att radiatorerna på ovanvåningen gör att värmepumpen måste leverera högre framledningstemperatur som sedan shuntas ner för golvvärmekretsen. Den högre framledningstemperaturen jämfört med om jag hade golvvärme i hela huset ger väl större delta T och därmed lägre COP?

Eller måste P750 ändå värma allt till 55 grader eftersom den integrerade varmvattenberedaren behöver ungefär denna temperatur.

Jag har inte riktigt fattat hur värmningen av vattnet i väremsystemet och värmningen av varmvattnet hänger ihop. I användarhandbokens förenklade skiss (sidan 10) så ser det ju ut som att kondensorn värmer vattnet som cirkulerar i värmesystemet och att detta i sin tur värmer vattnet i varmvattenberedaren.

Det jag försöker reda ut är om jag har något att vinna på att ersätta radiatorerna på ovanvåningen med golvvärme så att jag kan ha låg framledningstemperatur i hela huset eller om den integrerade varmvattenberedaren ändå gör att kompressorn måste jobba hårt för att värma upp till 55 grader.

M v h

En glad amatör som är tacksam för hjälp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!