Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring en lösning för att minska markradon  (läst 1945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej Alla
Jag är en ny användare av detta forum och har surfat runt och läst ganska många inlägg och märkt att många är väldig insatta och har stor erfarenhet av de ämnen som tas upp.

Själv har jag en villa 1.5 plan med källare som har markradon problem. Efter en korttidsmätning kunde man registrera medelvärde 229Bq/m3 i gillestugan, med toppvärde på 418Bq/m3 (3 dagars mätning) och på entré plan hade jag toppvärde 219Bq/m3. Jag kommer under vintern att komplettera denna mätning med en långtidsmätning för att få ett årsmedelvärde.

Jag har pratat med den radon konsult jag anlitat vilka förslag han skulle kunna som skulle lösa problemet. Hans förslag är att installera bimetallsventiler och en radonsug i bottenplattan.

Till mina funderingar varför jag egentligen skriver här är att jag vill höra om någon provat eller ge förslag på om detta skulle kunna fungera eller om det är bort kastade pengar.
Under nästa sommar kommer jag att lägga ny dränering runt om huset och jag funderar då på att även lägga ner ett eget "radon dräneringsrör". Röret ska gå runt huset med förgreningar ner under grunden max 20cm in under (för att inte på verka stabiliteten i grunden). Genom röret med totalt 6 till 8 förgreningar kommer en fläkt suga luft genom röret. Vad tror ni? Principen är nästan som en radonbrunn, men har någon provat eller vet något om denna lösning?

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Hej! jag är ingen expert men jag vet att radonsanerings principen bygger på att skapa ett undertryck där radonet vill "krypa in" i huset.
Vanligtvis skapar man undertryck under plattan i källaren eller husgrunden, på detta sätt stiger inte gasen uppåt till boutrymmena.
Om du lägger en slinga runt grunden med undertryck har du fortfarande problem med bottenplattan. Jag tycker inte att denna idé verka hundraprocentig. jag skulle hellre borra hål i plattan och använda konventionell sanerings metod. Men som sagt, jag är ingen expert Sc:,h
mvh

Jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!