Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avluftning - hur ofta?  (läst 1485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
Avluftning - hur ofta?
« skrivet: 21 januari 2022, 15:37:28 »
Min F730 tuffar pÃ¥ enligt förväntan. Dock har jag funderat kring avluftning. Hur ofta avluftar ni era system? Vilka för- och nackdelar finns med det intervall ni valt?  .,;-

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avluftning - hur ofta?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2022, 15:54:05 »
I början med färskt vatten i systemet kan man behöva lufta varje eller varannan vecka. Sedan avluftade jag varje höst. Nu är vattnet dött och jag har inte avluftat på många år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning - hur ofta?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2022, 18:00:51 »
En F 730 kan inte koka ur syret med kompressorn, sÃ¥ det blir att avvakta till el-patronen har gjort ett flertal  form av körning till 60  - 65 C , inte ens dÃ¥ kokar syret ur utan det tar lÃ¥ng tid. Räkna med att en gÃ¥ng i mÃ¥naden att  lufta av lite. HÃ¥l koll pÃ¥ trycket sÃ¥ det inte sjunker för djupt vid luftning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!