0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)
När det gäller betalning först efter att installationen kommit i drift och visat sig fungera -- något som även jag tycker är högst rimligt -- så fick jag för min del kalla handen direkt när jag förde saken på tal med min eventuelle entreprenör (som i övrigt verkar seriös). Jag antar att åtminstone mindre företagare kan ha svårt att gå med på detta, de har kanske inte likviditet för det, de behöver antagligen få in pengarna för att själva kunna betala borrare m.m.Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)
Sven , Det står inte nämt men vad kostar kalaset ditt?Polaris
Intressanta synpunkter och erfaranheter! Kul om det kommer ännu fler!Om jag skulle säga något ytterligare om mitt eget försök i garantibranschen:Betalplanen var s.a.s. den enkla biten att avhandla, lättbegripligt för båda parter. Men det blev alltså blankt avslag.Garanti för funktionen avfärdades också ganska enkelt -- "Jag vet att det kommer ett fungera!" Men den rätta lösningen på den här punkten är väl egentligen inte någon särskild garanti utan just att en tillräckligt stor del av betalningen hänger på godkänd funktion. Och 10 % måste väl då definitivt vara för lite. När det gäller garanti för kalkylen och ekonomin kunde installatören lättare snacka sig ur det, peka på hur känslig kalkylen är för faktorer som han inte råder över. Själv tror jag ju att det inte alls skulle vara så svårt att skriva in dessa ganska självklara reservationer i en sådan garanti, men reaktionen visar nog ganska klart att denna installatör aldrig skulle gå att få med på något sådant. (Och varför skulle han ta det besväret om nästa inga kunder kräver det?)Detta är ju nu bara ett företag, men jag misstänker att erfarenheten nog kan vara rätt representativ. Svens solskenshistoria framstår som "nästan för bra för att vara sann". (Inte så att jag misstror dig Sven!)Suck! Om det sedan vore så enkelt att man bara kan välja bort denna installatör, och gå vidare tills man får ja på sådana här krav (om man nu får det någonstans). Men tyvärr verkar i övrigt detta vara kanske det bästa valet. Alla har ju sina plus och minus.Kanske är det säljarens marknad så till den grad nu att man borde avstå helt för tillfället?
Inom mitt yrke håller jag på med en hel del upphandlingar, beställningar och leveranskontroller och min erfarenhet är att det största misstaget man kan göra vid en upphandling eller beställning är att "ta för givet". D.v.s. jag som beställare tycker det är självklart att saker och ting skall lösas på ett speciellt sätt, inom en speciell tid etc etc. När väl jobbet är igång kan det mycket väl visa sig att leverantören också har en självklar uppfattning om arbetet, men att denna uppfattning inte alls korresponderar mot min.Så mitt råd är att, på plats, prata igenom hela installationen, från beställning till slutbesiktning, med leverantören.Hur har han/hon tänkt dra rören, ansluta på befintligt system, placera givarna etc etc. Ta upp egna ideer du har, kostnader för tilläggsarbeten, avtappningar etc som du kanske vill ha gjort samtidigt, prata igenom betalningsvillkor, tidsplaner, ja, allt egentligen, så att du och leverantören har en gemensam målbild av vad som skall göras och hur det skall göras.Ta även upp och diskutera sådant som redan står i offerten. Finns det något som är tvetydigt eller kan misstolkas så klara ut det direkt. Det kan kännas lite töntigt och fånigt att i princip idka högläsning nere i källaren, men det är både bättre och lättare att reda ut eventuella missförstånd innan fullbordat faktum än efteråt.Känns det osäkert eller om ni saknar referenser så notera det som sagts på ett papper och lägg tillsammans med avtaletSlutligen; man måste vara medveten om att det alltid kan bli fel eller missar, hur kunnig och erfaren en leverantör/installatör än är. När sådant inträffar anser jag att man inte bör peka på avtal och paragrafer det första man gör. En öppen och ärlig diskussion om hur problemet kan lösas är oftast bättre.Om man gått igenom hela installationen enl. ovan så är leverantören väl medveten om vad som gäller och att få ett papper uppkört framför näsan förbättrar ingenting, snarare tvärtom.HDSL/Thomas