0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)
När det gäller betalning först efter att installationen kommit i drift och visat sig fungera -- något som även jag tycker är högst rimligt -- så fick jag för min del kalla handen direkt när jag förde saken på tal med min eventuelle entreprenör (som i övrigt verkar seriös). Jag antar att åtminstone mindre företagare kan ha svårt att gå med på detta, de har kanske inte likviditet för det, de behöver antagligen få in pengarna för att själva kunna betala borrare m.m.Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)
Sven , Det står inte nämt men vad kostar kalaset ditt?Polaris
Intressanta synpunkter och erfaranheter! Kul om det kommer ännu fler!Om jag skulle säga något ytterligare om mitt eget försök i garantibranschen:Betalplanen var s.a.s. den enkla biten att avhandla, lättbegripligt för båda parter. Men det blev alltså blankt avslag.Garanti för funktionen avfärdades också ganska enkelt -- "Jag vet att det kommer ett fungera!" Men den rätta lösningen på den här punkten är väl egentligen inte någon särskild garanti utan just att en tillräckligt stor del av betalningen hänger på godkänd funktion. Och 10 % måste väl då definitivt vara för lite. När det gäller garanti för kalkylen och ekonomin kunde installatören lättare snacka sig ur det, peka på hur känslig kalkylen är för faktorer som han inte råder över. Själv tror jag ju att det inte alls skulle vara så svårt att skriva in dessa ganska självklara reservationer i en sådan garanti, men reaktionen visar nog ganska klart att denna installatör aldrig skulle gå att få med på något sådant. (Och varför skulle han ta det besväret om nästa inga kunder kräver det?)Detta är ju nu bara ett företag, men jag misstänker att erfarenheten nog kan vara rätt representativ. Svens solskenshistoria framstår som "nästan för bra för att vara sann". (Inte så att jag misstror dig Sven!)Suck! Om det sedan vore så enkelt att man bara kan välja bort denna installatör, och gå vidare tills man får ja på sådana här krav (om man nu får det någonstans). Men tyvärr verkar i övrigt detta vara kanske det bästa valet. Alla har ju sina plus och minus.Kanske är det säljarens marknad så till den grad nu att man borde avstå helt för tillfället?
Inom mitt yrke håller jag på med en hel del upphandlingar, beställningar och leveranskontroller och min erfarenhet är att det största misstaget man kan göra vid en upphandling eller beställning är att "ta för givet". D.v.s. jag som beställare tycker det är självklart att saker och ting skall lösas på ett speciellt sätt, inom en speciell tid etc etc. När väl jobbet är igång kan det mycket väl visa sig att leverantören också har en självklar uppfattning om arbetet, men att denna uppfattning inte alls korresponderar mot min.Så mitt råd är att, på plats, prata igenom hela installationen, från beställning till slutbesiktning, med leverantören.Hur har han/hon tänkt dra rören, ansluta på befintligt system, placera givarna etc etc. Ta upp egna ideer du har, kostnader för tilläggsarbeten, avtappningar etc som du kanske vill ha gjort samtidigt, prata igenom betalningsvillkor, tidsplaner, ja, allt egentligen, så att du och leverantören har en gemensam målbild av vad som skall göras och hur det skall göras.Ta även upp och diskutera sådant som redan står i offerten. Finns det något som är tvetydigt eller kan misstolkas så klara ut det direkt. Det kan kännas lite töntigt och fånigt att i princip idka högläsning nere i källaren, men det är både bättre och lättare att reda ut eventuella missförstånd innan fullbordat faktum än efteråt.Känns det osäkert eller om ni saknar referenser så notera det som sagts på ett papper och lägg tillsammans med avtaletSlutligen; man måste vara medveten om att det alltid kan bli fel eller missar, hur kunnig och erfaren en leverantör/installatör än är. När sådant inträffar anser jag att man inte bör peka på avtal och paragrafer det första man gör. En öppen och ärlig diskussion om hur problemet kan lösas är oftast bättre.Om man gått igenom hela installationen enl. ovan så är leverantören väl medveten om vad som gäller och att få ett papper uppkört framför näsan förbättrar ingenting, snarare tvärtom.HDSL/Thomas
Instämmer i bugningarna! Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Men åter igen, kan man komma överens om att allt arbete utförs inom en månad, inkl. eventuell besiktning om man som köpare så önskar, finns ingen egentlig anledning att betala en enda krona i förskott. Börja med att kontakta banken och fråga hur man kan ställa en bankgaranti, eller betalning på ett spärrkonto, så har man en fullgod säkerhet som den seriöse leverantören inte har anledning att avböja.
Inget förskott ingen delbatalning!!!!Detta pga att man borrar på två dar fixar resten på några dar max en vecka sen är allt klart.Svarar dom att det tar längre tid, så ok 14 dar får ni men fortfarande inget förskott...Ev om inst känner osäkerhet nån slant spärrad på banken kanske.
Vad säger ni om detta (läser från en Thermia offert i Stockholm):"Garantivillkor: Från startdatum och 6 år framåt med möjlighet till förlängning.Betalningsvillkor: 10 dagars netto efter fakturadatum, faktureras vid drifttagande av värmepump."Ganska bra va!?Nu fick installatören ligga ute med borrkostnaden i 45 dagar pga försenad installation men det var hans eget "fel".
Jag vet att det ger honom tillbaka när jag ska rekommendera mina vänner leverantör av bergvärme!
Garantiutfästelse är just bara den utfästelsen som entreprenören vill tillämpa.Ett slaggs papper som tolkas på mycket olika sätt.Om borrhålet är fel, pumpen går åt helsike då är det bara garanti som återstår.Du kan på sin höjd värma upp den i kaminen och få lite värme.Är entreprenören oseriös, kan man ha hur många garantier som helst utan att få någon nytta av de.Jag tycker att det bästa garanti får man när man närvarar hela tiden vid installationen och utan att blanda sig för mycket i själva arbetet, bara notera vad som är gjort och vad inte.
Även om det finns vissa klausuler om delbetalningar i ditt kontrakt, behöver du inte följa de om du reklamerar,påpekar, felen i god tid och hänvisar till 19§ Konsumenttjänstlagen där det står :Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten. studsDenna lag är dispositiv dvs gäller utöver alla andra lagar och avtal. Så var inte skrämd när du krävs på betalning av 40 % av kontraktsumma vid avslutad borrning ifall du inte fått borrprotokoll, eller märker vissa avvikelse från Normbrunn 97.Håll inne pengarna tills du vet att arbetet är levererat kontraktsenligt.
...Jag såg nån som undrade om det var en engångsföreteelse att Sven lyckats med detta men jag tror att det hänger på om det är en seriös entreprenör eller inte!...
Den bästa garantin det är REFERENSER, tar man såna kollar upp ekonomin hos företaget. Då skulle jag nog beställa det mesta med ett handslag!!!Så funkar det i Norrland Nån som kör med "tattartag" blir snabbt känd hos presumtiva kunder!Jag skulle aldrig i mitt liv beställa nåt "rakt upp o ned" utan att sondera vad det är för företag man har att göra med.Som antyddes har man med tattare att göra så kanske företaget är konkursat och omstartat snabbare än man skriver ett inlägg här
Citat från: Bertil skrivet 01 april 2005, 20:07:44Den bästa garantin det är REFERENSER, tar man såna kollar upp ekonomin hos företaget. Då skulle jag nog beställa det mesta med ett handslag!!!Så funkar det i Norrland Nån som kör med "tattartag" blir snabbt känd hos presumtiva kunder!Jag skulle aldrig i mitt liv beställa nåt "rakt upp o ned" utan att sondera vad det är för företag man har att göra med.Som antyddes har man med tattare att göra så kanske företaget är konkursat och omstartat snabbare än man skriver ett inlägg här Referenser är mycket bra men de är svåra att komma åt.Som ni vet är det näst intill förbjudet att svartlista vissa oseriösa företag och de som är bra får man veta om bara undantagsvis.De är nämligen så bra att de har ingen möjlighet att ta nya kunder i den omfattningen som behövs.De vågar heller inte höja sina priser trots att vissa kunder skulle gärna betala extra för ett bra jobb.Darför förlitar man sig på säljarsnacket och vackra hemsidor som lovar garanti,guld och gröna skogar.Det är min bestämda uppfattning att de företag som lurar folk systematiskt skulle hängas upp.Det finns en del rättsliga fall som visar att konsumenterna börjar komma i klämm.SVEP är det enda som tar upp VP klaganden och de går i sina medlemars intresse.Det är ingen ide att försöka den vägen.Tyvärr utnyttjas det här systemet oanständigt, eftersom en del leverantörer vet att svensken har en medfödd räddsla att strida för sina rättigheter.Allt brukar lösas med överenskommelsen.Det systemet fungerade i folkhemmet för kanske för 50 år sedan, men inte nu.Jag föreslår en hemsida där oseriösa företag prickas på det viset att de som råkat illa ut får uttrycka sitt missnöje men enkla ord tx: Jag litar inte på XXX företag.Branchen skulle saneras på nolltid.
...Jag föreslår en hemsida där oseriösa företag prickas på det viset att de som råkat illa ut får uttrycka sitt missnöje men enkla ord tx: Jag litar inte på XXX företag.Branchen skulle saneras på nolltid.
Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.
Citat från: Jocke montör skrivet 02 april 2005, 20:26:53Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.Vad gör man då man själv både är byggherre och husägare. som sen får stå till svars mot kommun/ kvalitestansvarig.Det är inte lätt när man sen måste samtidigt jaga alla hantverkare och själv utföra vissa arbeten enl gällande regler och med tidspress at bli färdig innom viss tid och innom viss beräknad kostnad.Så hade jag det. Vid mitt bygge. Det som normal byggfirma gjorde på en vecka. Grundsättning tog för mig 2 månader. pga hantverkare rörl/ elektr/ betongarbetare/ cementleverans ej stämmde tids mässigt.Tur man hade händiga söner,och kompisar som stöttade mig. Annars hade det gått åt skogen.
" 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad. "Jag tycker den här paragrafen e hysteriskt rolig...
Jag kanske är feg, men jag tycker den delen av avtalet är smått fantastisk. Personligen tror jag att de entreprenörer jag talat med antingen skulle skratta åt mig då de antar att jag skämtar, eller helt sonika lägga på luren om jag skulle föreslå något sådant. Det är den känsla jag har iaf, men jag skall försöka ställa lite högre krav och se vad som händer...
Kommentar: I VPG-84 under kapitel I ”Garanti för material och arbete”, punkt 1 ”Tillämplighet”, sägs ”Garantin avser levererat värmepumpssystem (exklusive värmekälla). Den gäller för köparen och senare ägare av värmepumpssystemet under 2 år från det att installationen färdigställts.)”. Kapitel II omfattar däremot värmekällan och ger en 5-årig effektgaranti. Jag ville inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I och har därför valt att skriva ”Oavsett vad som sägs i VPG-84, skall tillämplighet gälla för värmekällan”.
Är just nivån på -2 grader tillämplig (i kommande diskussion med tilltänkt leverantör) också vid för ytjordssystem i norra Norrlands inland med DUT i kalkylen på - 34 (!!)grader??
Det där förstod jag kanske inte riktigt. Om nu effektgarantin tas upp i kap.II i VPG-84 förstår jag inte behovet av att "...inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I..." ? Kapitel II gäller väl lika väl som kapitel I?
Betyder det att garantin utlöses om temperaturen ifråga vid något tillfälle skulle hamna under -2 grader?
Vad står VPG-84 för och var finner man det??Googel hittar det bara i detta forum!
Jag var för en tid sedan i kontakt med Geotec angående frågor kring en Thermia-leverantör som dimensionerar för -5 grader C. Kommentaren från Geotec var att man ej rekommenderar dimensionering under 0 grader C.